Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Discussie: studioset

Standaard studioset

ik ben jusit begonnen met enkele tests met studioset 2x 400w/sec softbox + parasol.
    op mij flitsers staat een knop die ik kan verstellen van 1/8 tot 1/1. ik zie echter weinig verschil op mijn foto's ivm licht intensiteit.
    is het nog steeds de bedoeling dat ik de meeste belichting controleer op mijn camera ( nikon d200) met de knop +/- van -5 tot +5

bij die flitsset zit geen enkele handleiding bij, dus ben ik aangewezen op expirementeren.

Standaard Re: studioset

voor zover mijn ervaring in studio : je zet je toestel op manueel ( M )
    en stelt je snelheid in op bvb 1/125, en dan experimenteren met je diafragma,
    tot je de voor jou beste belichting krijgt. zet in het begin je flitsers niet te hoog. ISO speelt niet echt een grote rol , denk meest gebruikte in studio is 200 à 400
    groetjes, Bobke

maar als ik teweinig licht heb en mijn diafragma 1.4 bv wil behouden, ga ik dan compenseren met de knop +/- om ijn camera bv die naar +1 brengen of gmoet ik aan de flitskoppen bijregelen ( maar daar zie ik dan weinig veranderen)

Hey, Ik heb eergisteren mijn studioset gekocht en ook aan het leren.

Hoe het volgens mij zit :

* In een verduisterde ruimte (wat je best doet) is de praktische sluitertijd gelijk aan de snelheid van uw flitsers. Mijn D-lite 4 schiet vb aan 1/800e. Als ik mijn camera op 1/125e of 1/500e zet, maakt niet veel verschil voor de belichting want de tijd dat de flitsen af zijn, gaat geen rol spelen aangezien de ruimte verduisterd is. Ga wel niet lager dan 1/125e om geen bewegingsonscherpte te krijgen.

* Daarnaast bepaalt uiteraard uw diafragma ook de belichting. Mijn diafragma gaat vóór de belichting. Daarmee wil ik zeggen als ik beslis dat ik voor mijn scherptediepte F8 nodig heb, en dan moet mijn belichting aangepast aan mijn diafragma.

* Uiteraard speelt de kracht van de flitsen een duidelijke rol in de belichting.
    Je zou een duidelijk verschil moeten zien tussen 1/1 en 1/8e. Tenzij dat 1/8e nog teveel is. 400ws flitsers zijn namelijk krachtig. Mijn flitsen gaan tot 1/16e en op F4 heb ik ook al gemerkt dat ik vaak nog te veel licht heb.
    F1.4 is heel weinig en dan heb je heel weinig licht nodig op uw flitsers.
    Logisch dat het uitbrandt.

Wat kun je dan doen:
    - uw flitsers verder zetten (de kwaliteit van uw licht gaat dan wel iets harder worden)
    - modificators op uw flits zetten. Een witte paraplu gaat het meeste licht doen verliezen. Als je een softbox hebt, kan je die inzetten. Je kan dan eventueel nog wat extra stof of lakens voorzichtig over uw softbox leggen om het licht nog meer te dempen.

* Belichtingscompensatie op uw camera +1; -1 EV etc gaat niets uithalen. je moet de flitsers of het licht ervan manipuleren.

* Aangezien je al teveel licht hebt uw ISO zo laag mogelijk houden. Gebruik de laagste stand. Professionals gebruiken vaak iso100. Mijn toestel start evenwel maar aan 200. Vermijd iso400 tenzij je echt te weinig licht hebt.
    ISO speelt wel degelijk een rol.

Voila, hopelijk heb je er iets aan.

ok ik heb begrepen dat ik beter ga oefenen als er hier geen daglicht meer is.
    camera op manueel zetten, dan diafragma kiezen en dan bepalen welke sluitersnelheid ik nemen om het lichteffect te hebben dat ik wil bekomen.
    denk dat ik dan ook de instelling van de flitsers op 1/4 zet en dan kan ik daar verder nog aan regelen.
    stelt dit iets voor?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stefken Bekijk bericht
    * In een verduisterde ruimte (wat je best doet) is de praktische sluitertijd gelijk aan de snelheid van uw flitsers.
    In een studio pak je een vast sluitertijd, bijvoorbeeld 1/125. Je flitsers zijn een heel pak sneller dan je sluitertijd (reken op zo'n 1/20000 of daaromtrend). Neem in ieder geval een sluitertijd niet sneller dan de flitssynchronisatietijd van je camera. Ik gebruik meestal 1/60 of 1/125. Voor bewegingsonscherpte hoef je in de studio niet bang te zijn.

Als je te veel licht hebt en te weinig ruimte om daar echt wat aan te doen, dan kun je ook nog filters op je objectief zetten. Een NDx filter doet dat voor je, maar je kunt er ook een pola filter voor gebruiken (scheelt meestal zo'n 2 stops).

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Joost Bekijk bericht
    Een NDx filter doet dat voor je, maar je kunt er ook een pola filter voor gebruiken (scheelt meestal zo'n 2 stops).
    Goede tip! Jammer dat ik geen pola heb voor mijn 50/1.8 en enkel voor de 18-70.

Het gebruik van een flitsmeter is zinvol hoor, de snelheid blijft gelijk op 125 en je ziet met de meting het te gebruiken diafrgma. Dus logisch kan je dan ook het verschil van de instellingen op je flits meten. Om te flitsen bij F1.4 ga je een zeer zwakke flits moten genereren en dat is niet zo evident. Ik kan met 1 flits in opstelling en de kracht op 9WS een portretje maken bij F2.8 bij 100 ISO. Maar lager geraak ik echt niet met flits, om dit dan op te lossen nemen we de foto zonder flits maar enkel met het instelicht.

MVG, Jeff
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door karlsmet Bekijk bericht
    ik ben jusit begonnen met enkele tests met studioset 2x 400w/sec softbox + parasol.
    op mij flitsers staat een knop die ik kan verstellen van 1/8 tot 1/1. ik zie echter weinig verschil op mijn foto's ivm licht intensiteit.
    is het nog steeds de bedoeling dat ik de meeste belichting controleer op mijn camera ( nikon d200) met de knop +/- van -5 tot +5

bij die flitsset zit geen enkele handleiding bij, dus ben ik aangewezen op expirementeren.
    Als toevoeging op voorgaande reacties, je moet wel de camera op de flitsers aansluiten met een kabel of draadloos, maar die externe flitsers beginnen niet vanzelf te flitsen als er een camera in de ruimte is he. Ik heb het idee dat je nu met het instellicht zit te fotograferen op diafragma 1.4. 400 ws op 1/8 geeft namelijk al F8/F11 bij ISO 100 op een D200. Het instellicht/modellicht is vaak maar 100/150 Watt en zal duur eerder bij F1.4 op 1/125 zitten.

Dus je flitsers op 1/8 power zetten, kabel tussen camera en 1 flitser. de tweede flitser het Remote knopje indrukken, zodat hij 'meeflitst' als de andere flitser afgaat.
    Camera op M zetten, sluiter 1/125 op F8 en schieten maar.
    Laat even weten of het lukt

Marco
    Nikon D3 - SB-800/900 - Nikon 50mm F1.8 - Nikon 24-70 - Nikon 105 VR macro - Nikon 70-200 VR - Nikon 85 mm F1.8 en nog wat zooi.

Regels voor berichten