Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 15

Discussie: Sterren

Standaard Sterren

Goeiedag

Iedereen kent het wel~de prachtige sterren foto's met een zwarte hemel en de sterren mooi helder ~ maar dit lukt me noet goed.
    Ik gebruik lange sluitertijden (tot soms wel 10 sec ) met ISO 100 om de hemel zwart te houden, uiteraard op een statief.
    Maar dan is mijn resultaat steeds een geelachtige foto met overdreven véél ruis.
    Moet ik iets veranderen aan de instellingen , of wat doe ik verkeerd ?

Alvast bedankt.

Standaard Re: Sterren

Met welk diafragma?
    Grt,

Jean-Pierre Canon 70D

Da weet ik nie goe meer maar k denk rond f16

Beste

Ik ben geen expert op het gebied van sterrenfotografie maar ik heb voor mijn reis wat opzoekingswerk gedaan daaromtrent omdat ik naar een gebied ging met zo goed als geen lichtvervuiling.

Dat is dan ook een eerste aspect dat cruciaal is, je moet een compleet donkere nacht hebben, bij voorkeur buiten verstedelijkt gebied hetgeen onze regio al niet onmiddellijk tot de meest interessante maakt.
    Om dan tot een sterrenfoto te komen moet je eigenlijk de ISO aanpassen afhankelijk van andere factoren. Er is een verband tussen brandpunt en maximaal toegelaten belichtingstijd ( om geen sterrenstrepen te hebben ), je gaat bij voorkeur met maximale diafragma openingen werken (f1,4 à f2,8) om zo veel mogelijk licht toe te laten en dan zullen de iso waarden al snel naar 3200 à 6400 gaan bij bijvoorbeeld 30 sec.

Ik heb één van de opnames die ik heb gemaakt hiergeplaatst, zodat je ziet wat ik met bovenstaande bedoel.

Nomaals, het was de eerste keer dat ik dit deed, dus geen referentie. Op het web is veel te vinden over dit soort fotografie, bijvoorbeeld;

http://www.davemorrowphotography.com...night-sky.html

Hopelijk al een aanzet om verder te geraken...

Mvg
    Gert
    Laatst gewijzigd door pre; 26 juli 2014 om 14:01 Reden: schrijffout
    Feedback is the breakfast of the champion!

website

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pre Bekijk bericht
    Beste

Ik ben geen expert op het gebied van sterrenfotografie maar ik heb voor mijn reis wat opzoekingswerk gedaan daaromtrent omdat ik naar een gebied ging met zo goed als geen lichtvervuiling.

Dat is dan ook een eerste aspect dat cruciaal is, je moet een compleet donkere nacht hebben, bij voorkeur buiten verstedelijkt gebied hetgeen onze regio al niet onmiddellijk tot de meest interessante maakt.
    Om dan tot een sterrenfoto te komen moet je eigenlijk de ISO aanpassen afhankelijk van andere factoren. Er is een verband tussen brandpunt en maximaal toegelaten belichtingstijd ( om geen sterrenstrepen te hebben ), je gaat bij voorkeur met maximale diafragma openingen werken (f1,4 à f2,8) om zo veel mogelijk licht toe te laten en dan zullen de iso waarden al snel naar 3200 à 6400 gaan bij bijvoorbeeld 30 sec.

Ik heb één van de opnames die ik heb gemaakt hiergeplaatst, zodat je ziet wat ik met bovenstaande bedoel.

Nomaals, het was de eerste keer dat ik dit deed, dus geen referentie. Op het web is veel te vinden over dit soort fotografie, bijvoorbeeld;

http://www.davemorrowphotography.com...night-sky.html

Hopelijk al een aanzet om verder te geraken...

Mvg
    Gert
    Mooi foto.
    Dus groot diafragma maar wel een hoge ISO.
    Bedankt ga k morge probere

In België zijn er niet zoveel plaatsen waar je op die manier echt mooie foto's kan maken zonder dat de lichtvervuiling voor problemen zorgt.

'k Heb het zelf nog niet geprobeerd, maar hier is een tutorial die uit legt hoe je deze maakt vanuit een plaats met meer lichtvervuiling.

Foto's van de sterrenhemel vereisen enkele zaken:

1.) Degelijke camera (iedereen op dit forum zal hieraan wel voldoen).
    2.) Lichtsterke lenzen => hoe meer licht => hoe minder lang je moet belichten => minder ruis (thermische ruis die ontstaat door een warme en/of opwarmende sensor) => meer vrijheid bij het verwerken van de foto.
    3.) Donkere hemel. Lichtvervuiling is de grootste hinder die je maar kan inbeelden en zorgt voor de gele/oranje achtergrondkleur. Zoek dus een plek op die donker is (klik hier voor interessante plekken in de BeNeLux). Filters kunnen helpen (maar dit zijn geen filters die de standaard fotozaak heeft liggen).
    4.) Geduld

Hoge ISO-waarden helpen om direct een beeld te hebben van wat je gevangen hebt maar in essentie kan je ook bij de laagste gevoeligheid van je sensor werken (uitleesruis even daarbuiten gelaten). Vaak wordt er gewerkt vanuit het principe 1 foton = 1 elektron (heeft te maken met fouten die je toestel meerekent zoals ruis enerzijds en je dynamisch bereik anderzijds).=> even opzoeken welke sensor je hebt en bij welke ISO-waarde deze verhouding voorkomt (wss ISO 400 of 800). Probeer ook meerdere foto's te combineren => neem bv 20 foto's van 20 seconden. Hierdoor ga je bv ruis kunnen wegwerken in grote mate (en kan je meer bewerken).

Zeker de moed niet laten zakken. In het begin kan het vrij lastig zijn maar sterren fotograferen loont na een tijdje .
    De Flickr-pagina.
    Nikon D90 met een hele reeks lenzen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Paige Bekijk bericht
    'k Heb het zelf nog niet geprobeerd, maar hier is een tutorial die uit legt hoe je deze maakt vanuit een plaats met meer lichtvervuiling.
    Ik woon in Wijnegem en dus dicht bij Antwerpen... dus veel lichtpollutie
    Ik heb al eens een paar pogingen gedaan om de sterrenhemel boven ons huis op foto vast te leggen.
    Meestal met diafragme op 2.8 (het getal dat ik het meest tegenkom in mijn zoektocht naar tips over het fotograferen van sterren). De ISO durft al eens te wisselen. Hogere ISO geeft meer sterren, maar dikwijls ook meer ruis.
    En de sluitertijd probeer ik niet te kort, maar zeker ook niet te lang te maken. Soms lukt het aardig met een sluitertijd van 10 sec (en hogere ISO) en soms lukt het redelijk met sluitertijd van 20 sec (lagere ISO). Langere sluitertijd geeft al snel bewegende, onscherpe sterren.
    Qua resultaat zie je in ieder geval duidelijk meer sterren dan met het blote oog, maar helaas geen melkweg en zoals te verwachten steeds met redelijk veel lichtpollutie. Dat valt gelukkig wel wat weg te werken in LR, maar ideaal is het niet.
    Het is dus wat zoeken naar de juiste settings, maar ik vrees dat ik die met die lichtpollutie hier nooit echt ga vinden.

Die Youtube tutorial heb ik ook eens getest en ja... het resultaat is iets beter, maar nog steeds heel veel lichtpollutie.
    En die 30 sec geven met mijn 14mm f2.5 lens (= 28mm op FF) net iets teveel beweging/onscherpte aan de sterren.
    Over 2 weken zit ik in het "donkere" Zweden en dan ga ik het nog eens proberen. Hopelijk wel met een mooi resultaat.

Vandaag bracht Olympus trouwens hun 2.0 Firmware update uit voor mijn OM-D E-M1 en daar zit de functie "Live Composite" in en dat zou goed werken voor het fotograferen van vuurwerk of Startrails.
    Vuurwerk heb ik niet direct voor handen. Sterren wel... dus daarstraks een eerste test gedaan en ik moet zeggen... Het is fotografisch niet de beste foto en aan de settings moet ik nog wat sleutelen, maar ik ben best tevreden ben met het resultaat.
    http://www.m4ntis.com/The-Sky-At-Nig...O/P9160196.jpg
    In de originele file zag je wel veel oranje licht op de achtergevel door de straatlichten van de straat achter ons huis. Dus dat heb ik in LR wel wat bijgewerkt. Verder ook nog een paar kleine aanpassingen qua hooglichten/schaduwen/... maar zeker geen zwaar foefkes moeten uithalen.
    Zelfs de ruis valt mijn inziens ook vree goed mee (tov standaard sterrenfoto's met langere sluitertijden).
    Ik ben alvast tevreden met die update en hoop nog veel te kunnen experimenteren
    If you've got a problem... take it up with my butt cause he's the only one who gives a crap!

Op een halfuurtje rijden van het antwerpse, de oevers van de oosterschelde opzoeken. Is een van de minst lichtvervuilde plaatsen van de benelux volgens mij...

Niet opgeven, vorige week is het me gelukt bij klare hemel, nieuwe maan, op 30km van Brussel in het Pajottenland.
    Gewoon blijven uittesten met instellingen.

Meer info:
    Onder de sterren

Mijn instellingen waren iso 2500, EV+3, F4, 10mm (met crop sensor 15mm).
    Zelfs bij ISO 1600 nog degelijk gelukte opname, met minder ruis dan bij 2500.

De beste plaats ter wereld: hollywood naast de rode loper.....

Langs de Oosterschelde kun je al veel last hebben van de havens van Rotterdam en Antwerpen. Ik heb nog nooit zulke mooie luchten gezien als in de Mojave Dessert en in de Sierra's ten oosten van San Francisco daar zie je nog echt de Melkweg met enorm veel detail. Ik hier(Vlissingen) zoiets maar één keer gezien bij een gigantische black-out(naar het noorden, want België deed niet mee).
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
    Ik heb nog nooit zulke mooie luchten gezien als in de Mojave Dessert en in de Sierra's ten oosten van San Francisco daar zie je nog echt de Melkweg met enorm veel detail.
    Ooit ga ik er terug naartoe
    Enfin, binnen enkele jaren pas, wellicht. We zijn al eens heel Nevada doorkruist, langs Area51.
    Desolate plekken genoeg ginder

En hopelijk kan ik hem dan eens beter hebben, met mooie juistere kleuren en veel meer details.
    Denk dat ik er dan een geheugenkaartje mee zal volschieten

Om de melkweg weer te geven zoals je op al die mooie foto's ziet moet je ook serieus nabewerken. Op de raw file die uit je camera komt is de melkweg te zien als een streep sterren die iets dichter bij elkaar liggen maar die kleuren en intensiteit zoals bij oa Dave Morrow, dat is photoshop.

In Zweden zal je veel meer kans maken om sterren te fotograferen, in België heb je bijna altijd die gele kleur in je lucht. Die krijg je er ook uit maar met rare kleuren en ruis tot gevolg.
    Als ik sterren fotografeer begin ik op ISO 1600, F2.8 (grootst mogelijk diafragma, scherptediepte heb je niet of nauwelijks nodig), 15s. Dit is bij mijn 12mm 2.8. (crop)
    Is dit te donker dan kan ik langer belichten, zelfs tot 30s. Heb je een 18mm of 21mm lens dan zal je maximum tot 15s á 20s kunnen gaan, daarna worden je sterren streepjes.
    Probeer ook wat over te belichten om ruis tegen te gaan, daarna kan je in lightroom/photoshop je schaduwen wat dicht trekken om een donkerdere lucht te krijgen.Manueel scherpstellen op net voor oneindig.

eentje van enkele jaren geleden: (meer nachtfoto's hier)

panorama van 22 foto's, ISO 1000, f2, 15s, 23mm

Elke situatie is anders, nieuwe maan, volle maan, sneeuw, noorderlicht, seizoen, richting,... heeft allemaal invloed op hoeveel sterren je kan zien en wat je instellingen zullen zijn.
    Dus veel proberen en veel succes.

Eens naar de hoge venen trekken voor een nachtje kan ook al helpen:
    Light polution map

Jelle
    Laatst gewijzigd door jhoub; 16 oktober 2015 om 11:54

Als het gaat over sterrenfotografie, vind ik deze kerel wel de moeite om te volgen: http://www.mikkolagerstedt.com/
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Soortgelijke discussies

1. Sterren
    Door FIGO in forum Showcase Zwart-Wit
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 11 november 2011, 19:36
  2. sterren
    Door deproost h in forum Tips, Trucs & Techniek
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 20 oktober 2011, 09:04
  3. 3 Sterren
    Door DaiKatana in forum Fotodiscussie
    Reacties: 4