|
|||||||
| Registreer | All Albums | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| Ter Zake Forum voor dieper gravende (technische) discussies over de kwaliteit van foto's of technische zaken rondom digitale fotografie. In dit forum worden serieuze bijdragen méér gewaardeerd dan grapjes. |
![]() |
|
|
Discussietools | Weergave |
|
|||
|
Hoi,
Ben sinds enkele maanden trotse eigenaar van een s100fs. Ik heb reeds gemerkt dat foto's op manual stand soms mooie resultaten opleveren. Maar mijn vraag is nu tot welke sluitertijd kan je uit de hand fotograferen zonder gebruik van de flits? Want verleden week naar Plopsa indoor geweest en ik mag blij zijn als 1/10 foto's iet of wat scherp is. Alvast bedankt!!! |
|
|||
|
Citaat:
Strikt theoretisch en gebaseerd op de "historiek" is die 55mm brandpunt de FF brandpuntsafstand .. en wat dan ? en dan spreek ik nog niet over een camera/lens met OS ..
|
dat is per persoon verschillend hoor, de een trilt wat meer dan de ander.
grt,bouk.
|
Citaat:
Bij OS/VR/IS/VC wordt de sluitertijd dan langer, maar dat moet jezelf vaststellen aan de hand van de gegevens van het anti-bibbersysteem en jouw handvastigheid, maar het gaat maar over richtlijnen.
|
Citaat:
ja en wat is dat dan ? de ge-extrapoleerde naar 35mm ? ![]() de full zoom op mijn H5 is 72 mm "effectief" ![]() maar wel 432 mm "equivalent" ![]() .. en BTW ik kan met die compact *altijd* uit de hand fotograferen
|
Citaat:
Altijd rekening houden met de omgerekende naar 35mm. De regel (meer richtlijn) van langste sluitertijd = 1 / brandpunt in mm dateert van de 35mm anloge tijd en is dus ook geldig voor fullframe digitale camera's. Voor crops neem je de effectieve (zoals op de lens aangeduid) x de cropfactor. De brandpunt mm's op de lens van de s100fs zijn de omgerekende. In maximum zoom is het 100 mm effectief x crop van 4 = 400 mm omgerekend. De regel geldt natuurlijk niet voor systemen met stabilisatie. Daar mag je afhankelijk van het systeem 2 tot 4 stops bijdoen. Laatst gewijzigd door timefreezer; 28 augustus 2008 om 22:43 |
|
||||
|
Citaat:
Nu enkel nog onthouden dat het een vuistregel is, geen wetenschap. |
|
|||
|
Oke,
alvast bedankt voor de reacties. Maar ik ben nog een groentje wat fotografie betreft, vandaar volgende vragen: Wat bedoel je met crop? En wat is precies de definitie van een stop? |
|
|||
|
Citaat:
Daarmee wordt een camera bedoeld die een kleinere sensor heeft dan een fullframe sensor. Een fullframe sensor is even groot als het vroegere analoge 35mm formaat (36x24 mm). De copfactor is hoeveel kleiner hij is. De sensor van uw s100fs is 4 keer kleiner, de crop-factor is dus 4. Andere voorbeelden: bij Nikon's DX formaat en bij Sony is het 1,5. Bij Canon 1,6. Stops: Zowel diafragma als sluitertijd hebben dat. Bij sluitertijd: iedere stop verder is een verdubbeling of halvering van de sluitertijd. (..., 1/125, 1/60, 1/30, ...) Bij diafragma: iedere stop verder is een verdubbeling of halvering van het diafragma (= een verdubbeling of halvering van de hoeveelheid licht die je door de lens laat vallen). (f/1, f/1.4, f/2.8, f/3.5, f/4.0, f/5.6, f/8, f/11, f/16, f/22, f/32) Dit is ook iets van het analoge tijdperk. Moderne digitale camera's hebben ook sluitertijden en diafragma's die daartussen vallen. |
|
|||
|
De mm's op de lens van de S100FS zjin trouwens al omgerekend naar 35m formaat.. dus van cropfactor moet je je op deze camera niets van aantrekken
![]() Gewoon 1/mm als regeltje nemen. De lense heeft stabilisatie dus je hebt nog wat speling en kan iets trager gaan.. hoeveel precies zal je zelf moeten uittesten
|
|
|||
|
Citaat:
en wat had ik geschreven... trommels.... "De brandpunt mm's op de lens van de s100fs zijn de omgerekende." post #8 maar 't is juist wat je schrijft! Laatst gewijzigd door timefreezer; 29 augustus 2008 om 13:14 |
|
|||
|
Citaat:
, achterhaald is het niet en het geeft in ieder geval enige houvast.Nemen we als voorbeeld de S100fs op 400mm (101,5 echte millimeters, zie de getallen op de frontlens) met uitgeschakelde beeldstabilisatie dan weet men dan 1/400s of korter de grootste 'kans' geeft op een onbewogen foto. Schakel je beeldstabilisatie in dan kun je, redelijk veilig, fotograferen met 1/100s en met flink wat geluk zelfs 1/50s. Het regeltje met 1/brandpuntsafstand wordt gehanteerd omdat er een directe relatie bestaat met de beeldhoek en die is van een 400 mm lens op een kleinbeeldcamera ongeveer gelijk aan een 101,5mm lens op een S100fs. |
![]() |
| Labels |
| sluitertijd |
| Discussietools | |
| Weergave | |
|
|
Soortgelijke discussies
|
||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| Nikon D200 uit Amerika ? | christaan5 | Camera's | 8 | 11 mei 2007 08:57 |
| sluitertijd = 1/brandpuntsafstand (*cropfactor .. of niet) ?? | y-cam | Tips & Trucs | 50 | 22 februari 2007 20:29 |
| Uit de hand met (te) lange sluitertijd... | awacs457 | Showcase - Archief | 21 | 30 oktober 2003 13:15 |
| 300D Ingebouwde flits in alle omstandigheden uit? | orange | Camera's | 15 | 13 oktober 2003 01:20 |
![]() |