Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 23 van 23

Discussie: sensor reinigen

Standaard sensor reinigen

Beste collega's fotografen,

Vandaag heb ik voor de tweede keer in mijn carrière mijn sensor gereinigd, en ik moet zeggen dat dit zeer moeilijk gaat. Meer dan een uur ben ik bezig geweest met kuisen, foto nemen, bekijken op computer, en dit meerdere keren na elkaar.
    Hoe ben ik te werk gegaan:
    - objectief verwijderd en stof weggeblazen met een blaasgalgje
    - spiegel omhoog geklapt
    - gereinigd met wet en dry wipes
    - referentiefoto genomen op f22 van een wit papier
    - bekeken op de computer in LR, en "vlekken visualiseren" actief gezet.

Soms was het resultaat na het reinigen slechter dan er voor. Na enkele keren reinigen heb ik toch een voortreffelijk resultaat behaald,aalzijn er altijd welnov vlekjes zichtbaar in LR,is dit normaal?
    Bij f13 à f16 valt het welnov mee, bij f22 heb ik er meerdere kleinere.

Herenigen jullie de sensor, of laten jullie dit reinigen?
    Hoeveel bedraagt de prijs zo ongeveer om te laten reinigen?

Er is sedert het reinigen ook stof zichtbaar door de zoeker, ik heb ook al de spiegel gekuist, maar dit stof krijg ik niet weg, iemand een idee hoe ik dit zou kunnen wegkrijgen?
    Gelukkig is dit (logisch) niet zichtbaar op de foto, of dan was het helemaal om zeep.

bedankt voor de reacties en eventuele tips.

Standaard Re: sensor reinigen

Ik zou nooit blazen met een blaasbalgje.Je verplaatst stof dat nu waarschijnlijk ergens onderweg is in je body,vermoedelijk zoeker.
    Probeer niet je matglas te reinigen,want je hebt nog meer miserie.
    Ik gebruik hiervoor in eerste instantie Arctic Butterfly,maar dit is niet het wondermiddel.Is het resultaat niet ok,dan kun je die swabs gebruiken.Krijg je alles weg?? Nee.Meestal zit het in de hoeken,of langs de rand en krijg je het weg met PS of iets dergelijk.
    Bestaat de volledige zuivere sensor??Ik geloof het niet meer.Bestaat er een sensor met aanvaardbare vervuiling:Ja
    Begin je pixelkijken en hoge diafragma's:stof.
    Persoonlijk geloof ik niet meer in stofvrije sensors.Maar het moet aanvaardbaar blijven.

Hallo,

Enkel blaaspeertje, zowel voor de DSLR's als de systeemcamera's. Steeds prima resultaat.
    Eén enkele keer sensorswabs moeten gebruiken voor een videocamera met verwisselbare lenzen.

Jaja
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon D500/D7200/D5200, Olympus E-M10MkII en ook enkele Sony's ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Hangt ook af van het type camera.
    Met mijn D90 nooit problemen gehad om stof te verwijderen, zeker niet met een artic butterfly.
    Later met D800 was het in het begin geen stof maar olie spatjes. Die smeer je met een artic butterfly alleen maar open, dus het resultaat was nog slechter. Enkel te verwijderen met wet cleaning (swap +vloeistof)
    Maar je moet inderdaad een paar stofjes wel kunnen accepteren, pixelneuken is nergens voor nodig, als je weet waar de stofjes op de sensor zitten en je ziet ze op een foto, met 1 muisklik in PS zijn ze weg.
    Om stof te controleren, fotografeer ik altijd een licht blauw scherm van de monitor, erg handig (je hoeft geen extra belichting)
    De blauwe foto kan je hier tevoorschijn halen of downloaden:
    http://www.beertjessite.tk/
    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

wat is het kleinste diafragma dat je gebruikt? en dan bij 1 sto kleiner je testfoto maken. een auto uit de wasstraat is erfect schoon totdat je met een vergrootglas gaat kijken.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Bedankt voor de reacties.
    Ik zal wel te maniakaal bezig zijn denk ik
    Foto's op f13 en f16 vallen goed mee, bij f19 beginnen ze al te komen, bij f22 zijn ze zichtbaar (maar je moet er echt op letten). Ik zal er maar leren mee leven.

Uw techniek is niet heel fout hoor.

Ik heb er vroeger ook mee gesukkeld.(jaren geleden)
    Nu heb ik een eigen procedure ontwikkeld.

Komt er op neer dat ik:
    - blaas met peer.
    - wet swipe met VORIGE swab.
    - droog swipe met nieuwe swab.
    - nablazen met peertje.
    - de laatste swab sparen om volgende keer te kunnen starten. (stop ik terug in de hermetische verpakking)

100% perfect krijg ik het ook niet hoor. Ik gebruik irfanview om de raw te openen en dan CTRL-U om de stofjes zichtbaar te krijgen.
    Ik doe het ook zoals u, wit blad, diafragma volledig dicht.

Als swabs gebruik ik http://www.kamera-express.be/product...FWrpwgodhhULOg
    En eclipse vloeistof van zelfde merk.

Ben je zeker dat het niet de stofdeeltjes op je lens zijn die zichtbaar worden door het kleine diafragma? Ik zou denken dat wanneer het stofdeeltjes op je sensor zijn, die ongeacht de diafragma waarde zichtbaar zouden moeten zijn.

een goeie vraag, ik zie ook niet direct de verklaring waarom je het diafragma klein moet zetten, maar het zijn wel degelijk de stofdeeltjes op de sensor, als je de sensor kuist zijn ze weg

De verklaring die ik zie: alhoewel het stof klein is heeft het toch een zekere hoogte, als het diafragma open staat komt het licht van alle kanten op de sensor, lichtstralen die vanuit de randen van de lens komen zo achter de stofdeeltjes terecht.
    Hoe kleiner het diafragma, hoe kleiner de hoek tov de as van de lens waarmee de lichtstralen op de sensor terecht komen.
    Laatst gewijzigd door Beertje2; 12 november 2015 om 07:44
    http://www.beertjessite.tk/
    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Bij klein diafragma heb je een grotere scherptediepte rond het beeldvlak waardoor het stof meer zichtbaar wordt.

Regelmatig stof verwijderen met blaaspeertje, bvb na elke shoot voorkomt dat het stof zich gaat vasthechten en dat het enkel nog via andere methodes kan verwijdert worden.
    Best camera met lensopening naar beneden richten bij gebruik peertje

Kunt ook droog reinigen indien peertje niet meer helpt met speciale borsteltjes die je eerst antistatisch dient te maken.

Bestaan ook systemen met loupe, dan zie je het stof fysisch op de sensor liggen en kun je dat verwijderen met een SensorKlear pen . Is een veilige methode om hardnekkig stof te verwijderen.
    Bestaat in kit (loupe+pen)

het simpel gehouden, gewoon de camera binnen gedaan bij Art & Craft. Prima service daar!
    nog een fijne dag verder!
    Guido

Naast het reinigen is het misschien even belangrijk, zij niet belangrijker enkele speelregels in acht te nemen.
    1) Het beste vervang je lenzen waarbij je je fototoestel met de lensvatting naar beneden houdt.
    2) Doe dit indien mogelijk in een windarme en stofarme omgeving
    3) Indien wind, steeds met de wind mee. Ik heb er gezien die hun toestel in een grote plastiek zak steken om zo van lens te wisselen . Kan helpen.
    4) MAAR. Zet steeds je toestel uit. Een sensor onder spanning werkt als een stofzuiger.
    5) Er is stof en er is stof en de ene persoon krijgt het al op zijn heupen als hij al vermoedt dat er stof zou kunnen liggen op de sensor, een andere krijgt het pas op zijn heupen wanneer hij er continue wordt op attent gemaakt dat er rommel op zijn beelden te zien is ten gevolge van een vuile sensor. Ook al dien je je toestel binnen bij een erkende deler, een 100%-garantie tot 100%stofvrije sensor kunnen ze niet geven en geven ze ook niet. Ergens moet je een voor jou aanvaardbare grens bepalen en proberen na te streven.
    6) Het uitblazen met een peer ? Je verplaatst het stof en je hoopt dat het stof je camera verlaat. Reken daar maar niet te veel op. Met je peer zuig je ook lucht (lees eveneens stofdeeltjes) op die NIET gezuiverd is en voor hetzelfde geld blaas je dus stof op je sensor. Kwestie hoe je dit bekijkt.
    7) Zelf doen is niet moeilijker, gevaarlijker, ingewikkelder dan datgene wat de reinigingsdiensten doen. Accu op 100%, lens eraf, opklappen van de spiegel en dan reinigen van de sensor. Spiegel trug naar beneden en een fotoke nemen, hopende dat het resultaat er mag zijn. Indien niet, wordt alles herdaan.
    Zelf gebruik ik zuivere isopropylalcohol aan de hoogst mogelijke concentratie. Ter vinden bij de apotheek. Kost geen geld en met een flesje van 100 ml doe je een paar jaar. Zorg er wel voor dat er geen rubbel, noch plastiek blijvend contact hebben met de vloeistof. Sinds de introducite van de Nikon D70 gebruik ik deze methode (en nog steeds hetzelfde flesje). Op reis heb ik meestal de magische kleefband mee van 3M die willens nillens velen, wel super werkt mits correct gebruik.
    http://www.fotospotter.be
    1% van iets is meer dan 100% van niets - koplopers in een kudde lopen zelden in de str*nt

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
    Uw techniek is niet heel fout hoor.

Ik heb er vroeger ook mee gesukkeld.(jaren geleden)
    Nu heb ik een eigen procedure ontwikkeld.

Komt er op neer dat ik:
    - blaas met peer.
    - wet swipe met VORIGE swab.
    - droog swipe met nieuwe swab.
    - nablazen met peertje.
    - de laatste swab sparen om volgende keer te kunnen starten. (stop ik terug in de hermetische verpakking)

100% perfect krijg ik het ook niet hoor. Ik gebruik irfanview om de raw te openen en dan CTRL-U om de stofjes zichtbaar te krijgen.
    Ik doe het ook zoals u, wit blad, diafragma volledig dicht.

Als swabs gebruik ik http://www.kamera-express.be/product...FWrpwgodhhULOg
    En eclipse vloeistof van zelfde merk.
    Sensor Swabs zijn voor zover ik weet niet gemaakt om droog te gebruiken, die moet je vochtig maken, en je mag ze maar één keer gebruiken (je kan die eventueel nog gebruiken om een lens zuiver te maken, maar ook dan moet je die vochtig maken met de juiste vloeistof).
    Een droge Swab kan gemakkelijker vezeltjes verliezen, en de vezeltjes zullen ook harder zijn als ze droog zijn (kans op krassen).
    Als je na het reinigen met een Sensor Swab het blaaspeertje gebruikt, dan is er een heel grote kans dat je daarmee terug stof op de sensor blaast (tenzij je in een stofvrije ruimte werkt met een blaaspeertje dat 100% stofvrij is, maar die kans is erg klein als je het blaaspeertje al eens hebt gebruikt in een niet-stofvrije ruimte...)
    Het blaaspeertje mag je wel vooraf gebruiken om de wat grotere stofdeeltjes te verwijderen, maar je gebruikt het nooit nadat je een Swab hebt gebruikt.

Ik begin altijd met een borsteltje dat statisch moet gemaakt worden door er "perslucht" (dat gas heeft niets te maken met perslucht) uit een spuitbusje door te blazen (er zijn ook borsteltjes met een motortje, het borsteltje wordt dan statisch geladen doordat het snel ronddraait).
    Met dat borsteltje ga ik dan één keer heel lichtjes over de sensor, het is de bedoeling om stofjes aan te trekken door het statische borsteltje, maar dat blijft niet lang statisch geladen.
    Als het stof dan nog niet weg is, dan herhaal ik die procedure.
    Als het stof niet weg is nadat ik het borsteltje een paar keer heb gebruikt, dan begin ik pas met een "natte reiniging".
    Maar meestal is het borsteltje al voldoende, de natte reiniging is alleen nodig als de stofjes vast zitten.

Met een vochtige sensor swab mag je ook niet blijven vegen, het is de bedoeling dat je er één keer mee over de sensor gaat.
    Maar als je die omdraait, dan mag je er nog een keer mee over de sensor vegen in dezelfde richting (dan gebruik je de andere "hoek" onderaan de Swab).
    Maak de Swab niet te nat, je moet de vloeistof na een paar seconden al zien opdrogen, als je die te nat maakt is er kans dat de vloeistof ergens tussen trekt, en die krijg je niet zomaar terug weg.

Ik snap je betoog BB.

Maar even meegeven dat sensorreinigingsvloeistof eigenlijk Methanol in zeer zuivere vorm is.
    Methanol is zeer hydrofiel. Zelfs zo erg dat het water uit de lucht kan onttrekken.
    En dat is ook wat er gebeurt als je reinigt met methanol. De methanol verdampt in een paar seconden en water komt in de plaats.
    En het is net dat water dat voor klein druppeltjes gaat zorgen en die zijn zichtbaar als rondjes (vlekjes)

Nadat ik dat vastgesteld had en besproken met mijn schoonbroer die laborant is kwamen we op het idee om droog na te dweilen om zo dat water op te nemen.
    Het is EEN techniek (waarschijnlijk niet de beste) maar het werkt wel.
    Dat van die krassen heb ik tot op heden nog niets van gemerkt want in se blijft het een glasraampje dat we even poetsen. ZOOOO fragiel zal het wel niet zijn als ik hoor dat sommigen er tape op plakken en zo. Heb er zelf tot op heden nog geen nadeel van ondervonden.
    Het is ook NIET de sensor dat we kuisen maar de AA filter dat er voor zit.

Als je geen vertrouwen hebt in mijn techniek dan is dat voor mij even goed. Ik geef gewoon even mee hoe ik het doe (ook na lang sukkelen en lange zoektocht om het zelf goed te krijgen)
    Want ergens zijn we als fotografen een beetje perfectionisten ;-)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
    .
    4) MAAR. Zet steeds je toestel uit. Een sensor onder spanning werkt als een stofzuiger.
    Waar moet de sensorstofzuiger zijn stof vandaan halen? De minimale ruimte tussen sensor en sluiter, die stof zit er toch al bijna op. Het electrische veld komt niet door de metalen sluiter heen en de stof ook niet anders kan die ook geen licht tegenhouden.

Als dit echt zo belangrijk was, wisselen en evetuele sluiting, waarom maken ze dit dan niet automatisch?
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
    6) Het uitblazen met een peer ? Je verplaatst het stof en je hoopt dat het stof je camera verlaat. Reken daar maar niet te veel op. Met je peer zuig je ook lucht (lees eveneens stofdeeltjes) op die NIET gezuiverd is en voor hetzelfde geld blaas je dus stof op je sensor. Kwestie hoe je dit bekijkt.
    Denk dat je een beetje veel fantasie hebt, peertje (groot formaat) werkt fantastisch en dit zonder neveneffecten, wordt ook aangeraden door camera fabrikanten maar die zullen er waarschijnlijk niets van af weten.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
    Denk dat je een beetje veel fantasie hebt, peertje (groot formaat) werkt fantastisch en dit zonder neveneffecten, wordt ook aangeraden door camera fabrikanten maar die zullen er waarschijnlijk niets van af weten.
    Ik heb hierin minder fantasie dan je dacht.
    ik kuis nu al sedert de Nkon D70, en dat is al een hele poos, regelmatig sensoren van de camera's van vrienden ... En de blaaspeer verwijdert stof, terwijl er dan op andere plaatsen plots stof verschijnt. EN ja, niet hetzelfde stof hoor. Soms draadvormig wat na het wegblazen plots propvormig is ?
    Geef toe, indien je de peer samendruk en je laat die opnieuw vol lucht lopen, dan wordt lucht achteraan de peer opgezogen. Het stof in de luch komt mee of je dat nu wil aanvaarden, inzien of niet. Dan liever wegblazen met een luchtbobonnetje.
    Ik wil trouwens alleen maar mee geven dat het 100% stofvrij krijgen van een sensor niet zo eenvoudig is als men beweert. Ook niet door de Nikon-centra, evenals de Canon als andere centra.
    Stel daar maar eens de vraag of ze je 100%-garantie willen geven op het volledig stofvrij kuisen van een sensor.
    Heb ik nog nooit gezien, gehoord of gekregen.
    Je laatste zin vertelt me heel wat. Sorry. Zijn geen woorden, noch insinuaties die ik ten toon spreid(de). Maar soit, iedereen die sensoren kuist heeft zo zijn eigen methode en de kuiser en de klant kontent zijn, wat hebben we dan daarover te rommelen ?
    Laatst gewijzigd door Wim.Vanmaele; 15 november 2015 om 20:01
    http://www.fotospotter.be
    1% van iets is meer dan 100% van niets - koplopers in een kudde lopen zelden in de str*nt

Je moet wel je toestel met lensvatting naar beneden richten. En ja daar zal zich stof in je toestel verplaatsen maar dat was er sowieso al, maar als je een voldoende groot peertje hebt is de luchtdruk voldoende groot om stof van de sensor te verwijderen als het er niet echt opgeplakt is.
    Ieder zijn methode en alle respect voor elke methode, maar liefst geen verzinsels komen vertellen !

Ik doe het vaak met de stofzuiger..
    Ik heb een verloopje gemaakt op de zuigmond van mijn stofzuiger naar een stug slangetje 1cm doorsnede, eerst blaas ik de sensor schoon met peertje, en vervolgens zuig ik heel de ruimte waar de sensor zit "leeg"...Werkt echt prima, ik zorg wel dat ik niks raak inwendig met het slangetje van de stofzuiger....
    Mochten er hardnekkige stofjes/oliespatjes opzitten gebruik ik een natte sensorswap...
    Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
    MIJN EIGEN FAVORIETEN

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jos82 Bekijk bericht
    Ik doe het vaak met de stofzuiger..
    Ik heb een verloopje gemaakt op de zuigmond van mijn stofzuiger naar een stug slangetje 1cm doorsnede, eerst blaas ik de sensor schoon met peertje, en vervolgens zuig ik heel de ruimte waar de sensor zit "leeg"...Werkt echt prima, ik zorg wel dat ik niks raak inwendig met het slangetje van de stofzuiger....
    Mochten er hardnekkige stofjes/oliespatjes opzitten gebruik ik een natte sensorswap...
    Dat is nog geen dom idee.
    Maar heb je dan geen last van electrostatische lading op de sensor? Dat die terug snel stof gaat aantrekken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
    Dat is nog geen dom idee.
    Maar heb je dan geen last van electrostatische lading op de sensor? Dat die terug snel stof gaat aantrekken.
    Geen idee, niet het idee dat ik heel snel last heb van stofjes...En ik wissel toch vaak lenzen..
    Gemiddeld blaas en stofzuig ik hem 4-5 keer per jaar, en 1x per jaar maak ik de sensor schoon met een natte swap indien nodig natuurlijk..
    Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
    MIJN EIGEN FAVORIETEN

Sounds good.
    Moet ik ook eens gaan proberen.

Beste Wim.Vanmaele

Bij uw puntje 4 (zet steeds het toestel uit) heb ik toch een bedenking. Hoe hou je dan de sluiter open?
    Groetjes

Sorry ik was wat te vlug, je hebt het over lenzen wisselen en ik over de sensor reinigen.
    Laatst gewijzigd door Vlaamse Primitief; 25 november 2015 om 16:50
    Paul Dhondt
    Secretaris
    Foto - Diaclub Kunst Ligt v.z.w.

Soortgelijke discussies

1. sensor zelf reinigen of laten reinigen?
    Door geneve in forum Ter Zake
    Reacties: 10
    Laatste bericht: 11 november 2013, 10:27
  2. Sensor reinigen
    Door Zippatje in forum Camera's
    Reacties: 37
    Laatste bericht: 10 december 2012, 19:23
  3. Sensor reinigen
    Door Mac Patrick in forum Camera's
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 3 augustus 2006, 13:52
  4. SENSOR REINIGEN