Weergegeven resultaten: 1 t/m 21 van 21

Standaard Schieten met scherp...

Beste allen,

Ik ben sinds vandaag de trotse bezitter van een Canon 70-200 4.0, welke ik van een collega heb overgekocht. Natuurlijk heb ik meteen al geprobeerd enkele foto's te maken in dit al 4 weken lange grijze bewolkte weer [enige frustratie].

Het is nog potverdikkie niet zo gemakkelijk zo'n toeter stil houden als je op 200 millimeter schiet. Zijn er behalve sluitertijden van minstens 1/200 technieken om bewegingsonscherpte te voorkomen? En dan bedoel ik vooral lichaamshouding en ademen? Bij voorbaat dank voor jullie antwoorden!

Standaard Re: Schieten met scherp...

Ja, een techniek die ik hier al eerder aangehaald heb en door meerdere leden gebruikt wordt, voornamelijk met 500 mm lenzen uit de hand.
    "Swing, aim, shoot". Komt uit het kleiduifschieten en jachtsport.
    Bedoeling ligt erin trilling te vermijden die ontstaat door een zware lens krampachtig stil te houden. Je zwaait aan, richt, focust en drukt af. Zo mogelijk zonder veel stil te houden. Een zware lens in relatieve beweging is veel stabieler dan die proberen kost wat kost stil te houden. Hoe langer je gaat "mikken" hoe meer trilling je krijgt. Door je te concentreren op het "stilhouden" ga je pas eerst
    bewegen. Sportschutters kennen allemaal deze techniek. Uiteraard vereist dit autofocus. Oefenen is de boodschap, maar eens een soort automatisme is dit een zeer lonende manier.
    BD0481BE - fotosite

Elsan,

Dank voor je zeer snelle reactie ! Ik ga jouw manier de komende tijd proberen eigen te maken. Nu nog wat minder bewolking, dan kunnen de sluitertijden ook weer korter...

Kleine aanvulling op post hierboven van elsan.

Naast de "swing-techniek" voor bewegende doelen, kan je natuurlijk ook de techniek van Olympic Free Pistol sportschutters trainen.
    Het vergt wél enige fysieke inspanning en mentale concentratie om een pistool van zowat 1500g gedurende een wedstrijd van ruim twee uur met een gestrekte arm zodanig stil te kunnen houden dat de 60 wedstrijdschoten zo goed mogelijk gegroepeerd de schijf raken op een afstand van 50m! BTW, de doormeter van de "10" (bullseye) bedraagt hier slechts 5cm...!

Last but not least speelt hier natuurlijk ook het "afdrukken" van de trekker een kapitale rol. Dit kan je perfect vergelijken met het afdrukken van de ontspanner op een fototoestel.
    Wie hier niet perfect, en dus met gecontroleerd gevoel, kan "squeezen", mist ofwel compleet het doel of ... heeft een bewogen foto!

Kleine tip om te beginnen: oefen dagelijks met een gevulde fles van 1 of 2 liter en probeer deze met gestrekte arm zo lang mogelijk stil te houden... Ieder naar eigen godsvrucht en vermogen...
    Suc6...
    Laatst gewijzigd door LucD; 21 februari 2006 om 23:37

@LucD : ging me tien jaar geleden beter af dan nu, nu kies ik al eens voor minder vermoeiende technieken
    BD0481BE - fotosite

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door elsan
    @LucD : ging me tien jaar geleden beter af dan nu, nu kies ik al eens voor minder vermoeiende technieken
    @ elsan,
    ... gewoon kwestie van te blijven trainen hoor!...

Ik ben nochtans een stuk ouder dan jij en het FP-sportschieten lukt me vandaag nog evengoed als toen ik aktief de wedstrijden schoot.

Eens je de goede techniek "vasthebt", verleer je het niet meer.
    Dan is het zaak de conditie zo goed mogelijk in stand te houden en... veel geluk te hebben dat je gezond mag blijven!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LucD
    Het vergt wél enige fysieke inspanning en mentale concentratie om een pistool van zowat 1500g gedurende een wedstrijd van ruim twee uur met een gestrekte arm zodanig stil te kunnen houden dat de 60 wedstrijdschoten zo goed mogelijk gegroepeerd de schijf raken op een afstand van 50m!
    In mijn diensttijd schoten wij uit één hand met een Browning 9 millimeter op 25 meter afstand. Ik kan mij niet herinneren de roos ooit geraakt te hebben. Bedankt voor je reactie in deze , ik ga oefenen met flessen water. Ik hoop alleen niet dat mij linkerarm nu dikker wordt dan mijn rechter...

als ik uit de hand fotografeer met mijn 3.5kg zware kanon dan doe ik het ook zoals elsan al aanhaalde. Let er goed op dat je ellebogen steun hebben aan je lichaam, dat staat echt veel steviger.
    Je kan (als de situatie het toelaat uiteraard) ook knielen en de lens-ondersteunings-arm laten rusten op je knie. Dan heb je als het ware een soort eenbeensstatief gecreeerd.

for what it's worth
    WWW.NATUURBEELD.BE | FOTOBLOG | FACEBOOK
    WWW.CNATURE.BE - Cursussen en workshops natuurfotografie

Of je kan een echte monopod of tripod gebruiken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stefken
    Of je kan een echte monopod of tripod gebruiken.
    OK voor (statische) fotografie zoals schuilhut-werk.
    Absoluut niet geschikt voor échte walking-natuurfotografie waar snelle shots noodzakelijk grote flexibiliteit vereisen!
    Een stevige monopod (mét quick-release plaat) zou event. nog kunnen, maar een driepoot is werkelijk een onding in de vrije natuur!...
    En BTW, dit geldt ook voor bvb. vliegtuigspotten!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LucD
    OK voor (statische) fotografie zoals schuilhut-werk.
    Absoluut niet geschikt voor échte walking-natuurfotografie waar snelle shots noodzakelijk grote flexibiliteit vereisen!
    Een stevige monopod (mét quick-release plaat) zou event. nog kunnen, maar een driepoot is werkelijk een onding in de vrije natuur!...
    En BTW, dit geldt ook voor bvb. vliegtuigspotten!
    Niks beter dan stevig op je benen staan
    BD0481BE - fotosite

Juist!...
    Daarbij ook goede armspieren kweken, juiste ademtechniek en last but not least squeezing-control...

yes en in spreidstand die benen

hoofd naar links en cam met lens op linker schouder.
    mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mm
    hoofd naar links en cam met lens op linker schouder.
    mm
    heb je daar een "how to" foto van?

kwestie van niet bij 21kine te moeten eindigen met een pijnlijke nek
    foto als spiegel of als venster?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Trebs
    Just use the bloody things and stop pulling pixels out your arse.
    Now that was an attack !

'k zal 't eens proberen met ne spiegel ...
    mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Een truukje om bij (te) lange sluitertijden toch nog een goeie (lees: scherpe) opname te kunnen maken: hou de ontspanknop ingedrukt zodat je 4 á 6 foto's maakt van hetzelfde onderwerp. De kans is dan heel groot dat je tenminste één scherpe opname hebt. De lens maakt namelijk een op- en neergaande beweging en bij het hoogste, resp. laagste punt van deze pendelbeweging staat de lens heel even volledig stil.
    Natuurlijk niet als courante techniek te gebruiken, eerder als een noodoplossing indien je geen statief bij je hebt.
    Hombre
    BD0017BE

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

witte 'c'anonnen met "IS" zijn ook een oplossing ... maar tja
    Canon 40D + Lots of Glass

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mesch
    Witte 'c'anonnen met "IS" zijn ook een oplossing ... maar tja
    Ik vond dit witte canon zónder IS ook al een hele uitgave ...

Vergeet ook niet dat de vuistregel: min. sluitertijd = 1/brandpuntsafstand geldt voor kleinbeeld.
    Op een 1.6 cropcamera wordt dit min 1/320s op 200mm !
    Greetz Geert.
    Canon EOS 20D, (17-40 + 24-105 + 70-200)L F4, 50 F1.8 II, Ext. 1.4x, Mecablitz 44 AF-C, Metz 45 CT-5 / Canon S5 IS / Canon A-1 - http://gbo.jalbum.net/

Bij het schieten met een klein kaliber geweer wordt gebruik gemaakt van een schietriem die er voor zorgt dat er een soort driehoek ontstaat gevormd door wapen, arm en riem. Met een beetje goede wil kun je die techniek ook voor je tele gebruiken. Een beetje dit idee:

Regels voor berichten