Ga terug   Belgiumdigital forum - Digitale fotografie > Fotografie Technisch > Ter Zake

Ter Zake Forum voor dieper gravende (technische) discussies over de kwaliteit van foto's of technische zaken rondom digitale fotografie. In dit forum worden serieuze bijdragen méér gewaardeerd dan grapjes.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 11 november 2008, 16:08
SteFoto is lid van de Belgiumdigital VZW SteFoto's schermafbeelding
SteFoto SteFoto is offline
Member

Standaard Scherpte beoordeling

Hoe beoordeel je - of beter nog, hoe kan je zien dat een foto scherp (genoeg) is. Door bijv. de foto in te zoomen in PS of Lightroom? Indien ja, hoever mag deze dan maximaal ingezoomd worden? Of hoe beoordelen jullie de scherpte?
2 de vraag: Mijn foto's zien er altijd scherper uit op het lcd schermpje van mijn camera dan op mijn PC scherm?

Alvast bedankt voor de moeite,
Mvg, SteFoto, Canon EOS 40D / EF-S 18-55 mm / EF-S 17-55 f2.8 IS / Tamron SP AF 90MM f2.8 Di Macro 1:1 / Telezoom Canon EF 70-200 mm f 2.8 L IS USM / Canon EF 300mm F 4.0 L USM IS / Kenko AF 2.0x Pro 300 DG MC / Canon Speedlite 580EX II

Laatst gewijzigd door SteFoto; 11 november 2008 om 17:34
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 11 november 2008, 16:35
hjanssen's schermafbeelding
hjanssen hjanssen is offline
Senior Member

Standaard Re: Scherpte beoordeling

Dat schermpje is ook een stuk kleiner dan op je PC, maar als je inzoomt op je display zie je ook scherpte/onscherpte.

Door ver genoeg in te zoomen krijg je elke foto onscherp.
  #3 (permalink)  
Oud 11 november 2008, 16:45
SteFoto is lid van de Belgiumdigital VZW SteFoto's schermafbeelding
SteFoto SteFoto is offline
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
Dat schermpje is ook een stuk kleiner dan op je PC, maar als je inzoomt op je display zie je ook scherpte/onscherpte.

Door ver genoeg in te zoomen krijg je elke foto onscherp.
Tot hoever mag je dan croppen of uitsnijden, staan er daar limieten op in percentages uitgedrukt of zijn er bepaalde richtlijnen.
Het croppen of uitsnijden komt toch overeen of geeft toch hetzelfde effect als bij het inzoomen in een bewerkingsprogramma
Mvg, SteFoto, Canon EOS 40D / EF-S 18-55 mm / EF-S 17-55 f2.8 IS / Tamron SP AF 90MM f2.8 Di Macro 1:1 / Telezoom Canon EF 70-200 mm f 2.8 L IS USM / Canon EF 300mm F 4.0 L USM IS / Kenko AF 2.0x Pro 300 DG MC / Canon Speedlite 580EX II

Laatst gewijzigd door SteFoto; 11 november 2008 om 17:04
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 11 november 2008, 19:03
hjanssen's schermafbeelding
hjanssen hjanssen is offline
Senior Member

Tot dat je te weiniug pixels overhoudt voor een goede afdruk, bv 100pix/cm.
  #5 (permalink)  
Oud 13 november 2008, 09:30
ViewFinder ViewFinder is offline
Member

Juist Janssen

Bij het maken van een foto neemt men bewust of onbewust een beslissing met betrekking tot de maximale afdrukgrootte c.q. minimale bekijkafstand.
Het begint al met de keuze van de lens en het gebruikte diafragma.
Wanneer men, met een bepaalde lens/camera combinatie, de maximale scherpte wenst dan zal men moeten kiezen voor dat diafragma waarbij de lens optimaal presteert. Ook zal men moeten kiezen voor een sluitertijd die het gebruikelijke vuistregeltje van 1/brandpuntsafstand x cropfator te boven gaat om bewegingsonscherpte, hoe weinig dat ook is, uit te sluiten. Of men gebruikt een zeer stevig statief.
De keuze van de ISO waarde speelt ook een rol. Bij hogere ISO waarden neemt de beeldkwaliteit af en die neergang wordt zichtbaarder bij sterkere vergrotingen.
Het is van belang dat men die grenzen van de lens/camera combinatie verkent om daarna op grond van ervaring de optimale instellingen te kiezen alvorens op de knop te drukken.
Verder dien je bij het beoordelen van scherpte een realistische bekijkafstand in acht te nemen. Kijkend door een super vergrootglas lijkt vrijwel elke foto onscherp.

Overigens spreekt men in de fotografie liever over 'schijnbare' scherpte. Dit omdat een foto die op 5 meter wordt bekeken scherper zal lijken dan dezelfde foto die men op 1 meter bekijkt. Enz enz...
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 13 november 2008, 09:40
Digipics357's schermafbeelding
Digipics357 Digipics357 is offline
Senior Member

Scherpte op de monitor beoordeel ik op 100% ongeacht de grote van het beeld, dus een full frame van 12 megapixels en een beeld voor webgebruik van 600 x 900 pixels beoordeel ik beiden op 100 % op het scherm.
Ik werk met een CRT en het oordeel dat ik daar op vel is voor een TFT monitor te scherp en meestal ook te licht, omgekeerd is dat ook voor beelden die op een TFT monitor gecorigeerd zijn die zijn voor mij dikwijls te donker en niet scherp.

Afdrukken beoordeel ik tweemaal een maal van dichtbij en een maal vanop een normale kijkafstand, dat is afhankelijk van de grote van de afdruk.

Voor mij is de afdruk op een behoorlijke grote het eindresultaat, het digitale is voor mij een tussenfase van het proces.

MVG, Jeff
  #7 (permalink)  
Oud 13 november 2008, 10:12
ViewFinder ViewFinder is offline
Member

Zou men vast willen stellen of een foto scherp is dan dient men daarvoor beoordelingscriteria te definiëren.
Hetzelfde geldt voor kleurweergave.
Bij het maken van een foto voor een billboard houd men terdege rekening met de bekijkafstand van dat billboard en die is duidelijk groter dan bij een glossy magazine dat men op de schoot houd.
In het drukkerswereldje hebben ze daar tabellen voor ontwikkeld die allemaal een ding gemeen hebben, en dat is de mate waarin een mens scherp kan zien. Over het algemeen zal men uitgaan van een mens met de beste ogen.
De kleurweergave is nog ingewikkelder omdat niet iedereen een glossy magazine leest bij licht met exact dezelfde kleurtemperatuur.
Een billboard daarentegen kan men verlichten met een lichtbron waarvan de kleurtemperatuur overeenkomt met die van daglicht zodat zowel overdag als wanneer duisternis is ingetreden, men binnen zekere grenzen dezelfde kleuren zal waarnemen.
In elke drukkerij vind men zonder mankeren een normlicht overeenkomstig ISO 3664.
Dit licht stelt de drukker in staat om uiterst nauwkeurig te beoordelen of het hele proces van monitor en printercalibratie naar wens is verlopen.
Kleurtemperatuur is dus niet alleen van belang bij de opname, maar ook gedurende het gehele proces daarna.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten