|
|||||||
| Registreer | All Albums | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| Ter Zake Forum voor dieper gravende (technische) discussies over de kwaliteit van foto's of technische zaken rondom digitale fotografie. In dit forum worden serieuze bijdragen méér gewaardeerd dan grapjes. |
![]() |
|
|
Discussietools | Weergave |
|
|||
|
vandaag een dagje naar lillo geweest. Ik heb net een 17-55 van canon aangeschaft maar heb toch wat problemen met de scherpte. De foto's zijn in raw genomen en verscherpt. Daarna voor het web nog verkleind en verscherpt. Ik heb van vele situaties foto's genomen met veschillende diafragmas van f7,1 tot f16 maar telkens zijn ze niet haarscherp. Ik heb ook enkele portretten die dag genomen en die zijn wel haarscherp. wie kan mij helpen. Telkens wordt er scherpgesteld op een paar meter verder.
![]() ![]()
|
|
|||||
|
Lijkt me een probleem van DOF.
Als ik je gegevens intik op www.dofmaster.com bekom ik als hyperfocale afstand 5,82 meter. Waarschijnlijk heb je op kortere afstand scherpgesteld.
|
Er is wat scherpte betreft niet zoveel mis met je foto's en gezien de relatief korte brandpuntsafstanden zal het met de scherptediepte ook wel in orde zijn.
Van onderstaande foto heb ik het contrast ongeveer 50% opgeschroefd en de helderheid vervolgens met 15% verlaagd. Het is overigens aan te bevelen om slechts 1x te verscherpen en wel in de laatste fase van het gereedmaken voor een print of voor web gebruik. ![]() Ook zul je je moeten realiseren dat al dat gebladerte, grassen en boomtakken een flinke aanslag pleegt op het "gevoel van scherpte" vanwege de afstand en de fijne details. |
|
||||
|
Er was ook veel wind en dan is een sluitertijd van 1/100 en 1/125 misschien niet voldoende
| Weergave | |
|
|
Soortgelijke discussies
|
||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| Landschappen, focus en scherptediepte | RoelJewel | Ter Zake | 11 | 19 augustus 2007 14:54 |
| Sigma 100-300mm blijft niet continu scherpstellen | vinnih | Objectieven | 7 | 7 augustus 2007 22:21 |
| Extension tubes - hoe scherpstellen van de lens | TedereTijger | Algemeen | 3 | 3 juli 2007 13:16 |
| Raar geluid bij het scherpstellen: Nikkor AF-S 300mm f/4 | Kingfisher | Objectieven | 13 | 25 januari 2007 12:41 |
| Fuji S602Z / manueel scherpstellen | Lightyear | Camera's | 4 | 29 juli 2003 10:04 |
![]() |