Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Standaard ruis ook al bij korte sluitertijden ... wat kan ik eraan doen?

Beste,
    Deze week nam ik enkele foto's van een zonsondergang. Wat ik vreemd vind, is dat ook bij korte sluitertijden er toch al ruis optreedt. Wat is hiervan de oorzaak en wat kan ik hieraan doen?

Je vindt een foto op http://www.pictureparking.com/pic.php?mode=O&pid=38648

Dit zijn nog wat exif gegevens
    Nikon D70
    2005/10/19 18:35:10.2
    JPEG (8-bit) Fine
    Image Size: Large (3008 x 2000)
    Lens: 70-300mm F/4-5.6 D
    Focal Length: 300mm
    Exposure Mode: Aperture Priority
    Metering Mode: Multi-Pattern
    1/350 sec - F/8
    Exposure Comp.: 0 EV
    Sensitivity: ISO 200
    Optimize Image: Normal
    White Balance: Auto -1
    AF Mode: AF-S
    Flash Sync Mode: Not Attached
    Auto Flash Comp: 0 EV
    Color Mode: Mode Ia (sRGB)
    Tone Comp.: Auto
    Hue Adjustment: 0°
    Saturation: Normal
    Sharpening: Auto
    Image Comment:
    Long Exposure NR: Off (vind ik vreemd want in m'n menu staat het op ON ... of treedt dit maar in werking bij lange sluitertijden?)

Alvast bedankt,
    WDW

Standaard Re: ruis ook al bij korte sluitertijden ... wat kan ik eraan doen?

Ruis heeft niets met sluitertijd te maken (behalve bij zeer lange sluitertijden van meerdere seconden) maar alles met ISO en eventuele onderbelichtingscorrectie. Een D70 is nu eenmaal redelijk ruisgevoelig.

Probeer eens Noiseninja of dergelijk.

Even naar Ter Zake verhuist
    Canon Eos 60D , Canon 18-135 IS , Canon 70-300 IS USM , Canon 60 MM Macro 2.8

ik denk dat je teveel van je toestel verwacht.

je moet deze foto eens proberen te nemen met iso 1600, dan zullen we nog eens over ruis spreken
    foto als spiegel of als venster?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Trebs
    Just use the bloody things and stop pulling pixels out your arse.
    Now that was an attack !

In donkere delen van een foto valt de ruis altijd meer op, dit is hier volgens mij de normale ruis die je mag verwachten bij een D70 op iso200 in deze omstandigheden.

Op een beter belichte foto zal je geen ruis zien, dit is wel een moeilijke foto om juist te belichten, want het zonlicht is te fel ten opzichte van de rest van de foto, daarom wordt alles donker en zie je een beetje ruis.

Als je deze foto print op groot formaat, dan zal je echt geen ruis zien .

mzzzz lijkt me niet bepaald de foto om af te drukken..
    foto als spiegel of als venster?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Trebs
    Just use the bloody things and stop pulling pixels out your arse.
    Now that was an attack !

Misschien heeft dit wel eens te maken kunnen hebben dat de lucht een bijna continu-toon heeft en de foto in 8 bit jpg werd gesaved (en in dit geval misschien een te kritisch degradé)
    Ik zou eens proberen een bijna identiek egale lucht te fotograferen tegelijk in 8 bit jpg fine en in raw en dan via 16 bit omzetting in PS vergelijken.
    www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

Heb dezelfde tweede(kit)lens ook in mijn bezit. Nu dat ik een andere lens heb die heel wat meer licht doorlaat heb ik dit probleem niet meer. De telezoom 70-300mm F/4-5.6 D die je hebt kan je in kwaliteit absoluut niet vergelijken met de originele kitlens 18/70 van de D70!

Uw beeldscherm staat toch wel degelijk op 24- of 32-bit kleuren ingesteld zeker, want ik zie hier quasi niks ruis hoor op dat beeld
    Het beeld is nogal klein, en de JPEG-codering voegt er sowiezo artefacten aan toe, misschien is het daardoor dat u 'ruis' ziet.

Een zeer goed antiruisfilter dat ik gebruik is Noiseware Professional Plug-in voor Adobe Photoshop : http://www.imagenomic.com/

Een andere manier om ruis te onderdrukken is snel na elkaar (op statief) enkele beelden maken en daarvan het gemiddelde beeld bepalen.
    De ruis vermindert dan met een factor gelijk aan 1 gedeeld door de vierkantswortel van het aantal gemiddelde beelden ; 4 beelden levert 1 gedeeld door de vierkantswortel van 4, oftewel 50 % minder ruis op.

Regels voor berichten