Weergegeven resultaten: 1 t/m 14 van 14

Standaard RAW verwijderen, JPEG houden ?

Gegroet,

Vraagje, en het houdt me nu bezig, maar heb nu de handleiding van mijn 350D niet bij me... dus : vragen hé
    Niet dat ik het al nodig gehad heb hoor, maar stel :
    Je gaat op reis met 2 Gig aan kaartjes, een week of twee. Naar goede gewoonte schiet je in RAW+JPEG, je weet maar nooit dat je de ultieme foto maakt hé, en dan heb je misschien best die RAW nog.
    Maar, na een week zijn je kaartjes vol. Uiteindelijk heb ik gemerkt dat ik van 95% van de foto's de RAW eigenlijk niet meer gebruik omdat de JPEG out of camera voor mij al voldoet (juist belicht etc.)
    Is het dan mogelijk om op de camera de RAW te verwijderen en de JPEG te houden, om plaats te winnen ? (dus zonder PC of zo)

Enfin, "ja" of "nee" is goed hoor als antwoord, ik vis het vanavond wel eens uit...

groeten,

Herzie

Standaard Re: RAW verwijderen, JPEG houden ?

Via je camera niet denk ik .Ik schrijf denk ik want tegenwoordig weet je nooit.

Via de camera is eens gekozen, altijd gekozen. Bovendien is de jpg een kleine, lage resolutie jpg en niet echt bruikbaar om verder te bewerken.

Toch maar een image tank meenemen, heb je het probleem niet
    Groeten,

Albert Jan

Website AJH
    lidnummer: BD0371NL

op reis:

raw + imagetank of genoeg kaartjes

of

jpeg en eens een jpeg meer schieten met andere instellingen
    foto als spiegel of als venster?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Trebs
    Just use the bloody things and stop pulling pixels out your arse.
    Now that was an attack !

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ajh
    Via de camera is eens gekozen, altijd gekozen. Bovendien is de jpg een kleine, lage resolutie jpg en niet echt bruikbaar om verder te bewerken.

Toch maar een image tank meenemen, heb je het probleem niet
    Hm, die jpegs voldoen voor mij hoor ! Is helemaal niet lage resolutie (zelfde als RAW). Misschien bedoel je hoge compressie ? En zelfs dan, kwaliteit voldoet voor meeste van mijn foto's.
    Image tank : mja, eens beetje opzoeken. Met mijn kleine harde schijf is dat sowieso nodig...

Merci voor de tips,

Herzie

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
    op reis:

raw + imagetank of genoeg kaartjes

of

jpeg en eens een jpeg meer schieten met andere instellingen
    Of RAW + laptop PC van 't werk
    Greetz Geert.
    Canon EOS 20D, (17-40 + 24-105 + 70-200)L F4, 50 F1.8 II, Ext. 1.4x, Mecablitz 44 AF-C, Metz 45 CT-5 / Canon S5 IS / Canon A-1 - http://gbo.jalbum.net/

Allereerst wil ik opmerkingen dar RAW+jpeg geen enkele zin heeft.
    In elke RAW zit reeds een jpeg in die er via PC onmiddellijk uit te halen is.
    Dit duurt enkele seconden voor honderden bestanden. Geen reden dus om beide via de camera op te slaan.

Als je effectief een geheugenprobleem hebt, neem dan idd enkel in jpeg en wees tevreden met deze jpeg.
    Ik raad je toch aan om een imagetank mee te nemen. Je moest maar net eens een vol kaartje hebben halfweg je vakantie en juist iets interessant tegenkomen. Wat ga je dan wissen.
    Probeer anders een imagetank of extra kaartjes te lenen van iemand als dit slechts één keer gebeurt dat je op reis vertrekt.

hesy.be
    BD0319BE

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hesy
    Allereerst wil ik opmerkingen dar RAW+jpeg geen enkele zin heeft.
    In elke RAW zit reeds een jpeg in die er via PC onmiddellijk uit te halen is.
    Dit duurt enkele seconden voor honderden bestanden. Geen reden dus om beide via de camera op te slaan.
    Dat geldt zeker niet voor elk cameramerk/type hoor. Bijv. de jpg die in de RAW van een Canon 20D zit is maar 1500 x 1000 pixels groot. Die jpg dient slechts ter vertoning van de foto op de LCD van de camera. Daar zul je verder heel weinig aan hebben.

EDIT: ik zie nu dat je zelf een 10D hebt. Daar zal het wel niet anders zijn, dus moet je het maar eens proberen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
    EDIT: ik zie nu dat je zelf een 10D hebt. Daar zal het wel niet anders zijn, dus moet je het maar eens proberen.
    10D is inderdaa hetzelfde. Bij mijn weten zijn alléén de prof Canon's in staat om dubbel te schrijven. Nikon en de rest weet ik eigenlijk niet.
    Groeten,

Albert Jan

Website AJH
    lidnummer: BD0371NL

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ajh
    10D is inderdaa hetzelfde. Bij mijn weten zijn alléén de prof Canon's in staat om dubbel te schrijven.
    Thx. Wat bedoel je met dubbel schrijven? RAW en jpg in twee verschillende bestanden? Dat doet de 20D ook.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
    Dat geldt zeker niet voor elk cameramerk/type hoor. Bijv. de jpg die in de RAW van een Canon 20D zit is maar 1500 x 1000 pixels groot. Die jpg dient slechts ter vertoning van de foto op de LCD van de camera. Daar zul je verder heel weinig aan hebben.
    Hier ben ik niet mee akkoord. Het hangt er natuurlijk vanaf wat je wil doen maar ik trek altijd enkel RAW. En soms moet je heel snel al wel iets geprint of op het web kunnen tonen. Als het zo snel moet dat je niet enkele uurtjes de tijd hebt om de RAW te ontwikkelen. Wel dan weet men ook dat perfecte kwaliteit niet nodig is. En deze embedded jpeg is dan heel goed voor 10X15 of contact sheet of web presentatie. Persoonlijk maak ik er redelijk veel gebruik van.

Jawel, ik kan me zulke toepassingen wel voorstellen (ik gebruik ze zelf ook op de PDA) maar toch niet als vervanging van de 'real thing' zoals de TS ze wil gebruiken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Herzie
    Uiteindelijk heb ik gemerkt dat ik van 95% van de foto's de RAW eigenlijk niet meer gebruik omdat de JPEG out of camera voor mij al voldoet (juist belicht etc.)
    Is het dan mogelijk om op de camera de RAW te verwijderen en de JPEG te houden, om plaats te winnen

Misschien even verduidelijken : ik ben tevreden met de meeste van mijn jpeg's zoals ze uit de cam komen (zo nodig met simpele nabewerkingen).
    Voor die paar zaken als aanpassen witbalans (probeer ik wel meteen juist te hebben, maar soit) en dergelijke, wil ik voor foto's die echt supergoed zijn toch de RAW hebben om alles eruit te halen.
    Om alles in RAW te schieten en te converteren heb ikzelf geen tijd/goesting, en is mijn laptopje te traag (echt waar, dat bestaat nog !)

Enfin, ik snap jullie punten wel hoor :
    - meer geheugen kopen, imagetank (zal er bij de volgende reis wel van komen)
    - meer vanuit RAW vertrekken...

Ter info : een RAW uit de 350D is ongeveer 10Mb, een jpeg ongeveer 3Mb (met zelfde resolutie). Alleen jpeg levert me dus 75% plaatsbesparing. Ik heb ook geen zin om het risico te nemen iets niet in RAW te hebben dat ik wel nodig heb...

Anyway, moet nog veel leren over RAW ook trouwens... en eens een nieuwe pc kopen

Merci voor de feedback,

Herzie

Thumbs up Re: RAW verwijderen, JPEG houden ?

In de gebruiksaanwijzing van men D70 staat vermeld dat het niet mogelijk is de JPEG's te verwijderen van de RAW bestanden.

Regels voor berichten