Gegroet,
Vraagje, en het houdt me nu bezig, maar heb nu de handleiding van mijn 350D niet bij me... dus : vragen hé![]()
Niet dat ik het al nodig gehad heb hoor, maar stel :
Je gaat op reis met 2 Gig aan kaartjes, een week of twee. Naar goede gewoonte schiet je in RAW+JPEG, je weet maar nooit dat je de ultieme foto maakt hé, en dan heb je misschien best die RAW nog.
Maar, na een week zijn je kaartjes vol. Uiteindelijk heb ik gemerkt dat ik van 95% van de foto's de RAW eigenlijk niet meer gebruik omdat de JPEG out of camera voor mij al voldoet (juist belicht etc.)
Is het dan mogelijk om op de camera de RAW te verwijderen en de JPEG te houden, om plaats te winnen ? (dus zonder PC of zo)
Enfin, "ja" of "nee" is goed hoor als antwoord, ik vis het vanavond wel eens uit...
groeten,
Herzie
Via je camera niet denk ik .Ik schrijf denk ik want tegenwoordig weet je nooit.
Groetjes
http://www.vehe.be
Via de camera is eens gekozen, altijd gekozen. Bovendien is de jpg een kleine, lage resolutie jpg en niet echt bruikbaar om verder te bewerken.
Toch maar een image tank meenemen, heb je het probleem niet![]()
op reis:
raw + imagetank of genoeg kaartjes
of
jpeg en eens een jpeg meer schieten met andere instellingen
foto als spiegel of als venster?Oorspronkelijk geplaatst door Trebs
Hm, die jpegs voldoen voor mij hoor ! Is helemaal niet lage resolutie (zelfde als RAW). Misschien bedoel je hoge compressie ? En zelfs dan, kwaliteit voldoet voor meeste van mijn foto's.Oorspronkelijk geplaatst door ajh
Image tank : mja, eens beetje opzoeken. Met mijn kleine harde schijf is dat sowieso nodig...
Merci voor de tips,
Herzie
Of RAW + laptop PC van 't werkOorspronkelijk geplaatst door parakiet
![]()
![]()
Greetz Geert.
Canon EOS 20D, (17-40 + 24-105 + 70-200)L F4, 50 F1.8 II, Ext. 1.4x, Mecablitz 44 AF-C, Metz 45 CT-5 / Canon S5 IS / Canon A-1 - http://gbo.jalbum.net/
Allereerst wil ik opmerkingen dar RAW+jpeg geen enkele zin heeft.
In elke RAW zit reeds een jpeg in die er via PC onmiddellijk uit te halen is.
Dit duurt enkele seconden voor honderden bestanden. Geen reden dus om beide via de camera op te slaan.
Als je effectief een geheugenprobleem hebt, neem dan idd enkel in jpeg en wees tevreden met deze jpeg.
Ik raad je toch aan om een imagetank mee te nemen. Je moest maar net eens een vol kaartje hebben halfweg je vakantie en juist iets interessant tegenkomen. Wat ga je dan wissen.
Probeer anders een imagetank of extra kaartjes te lenen van iemand als dit slechts één keer gebeurt dat je op reis vertrekt.
hesy.be
BD0319BE
Dat geldt zeker niet voor elk cameramerk/type hoor. Bijv. de jpg die in de RAW van een Canon 20D zit is maar 1500 x 1000 pixels groot. Die jpg dient slechts ter vertoning van de foto op de LCD van de camera. Daar zul je verder heel weinig aan hebben.Oorspronkelijk geplaatst door Hesy
EDIT: ik zie nu dat je zelf een 10D hebt. Daar zal het wel niet anders zijn, dus moet je het maar eens proberen.
10D is inderdaa hetzelfde. Bij mijn weten zijn alléén de prof Canon's in staat om dubbel te schrijven. Nikon en de rest weet ik eigenlijk niet.Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
Thx. Wat bedoel je met dubbel schrijven? RAW en jpg in twee verschillende bestanden? Dat doet de 20D ook.Oorspronkelijk geplaatst door ajh
Hier ben ik niet mee akkoord. Het hangt er natuurlijk vanaf wat je wil doen maar ik trek altijd enkel RAW. En soms moet je heel snel al wel iets geprint of op het web kunnen tonen. Als het zo snel moet dat je niet enkele uurtjes de tijd hebt om de RAW te ontwikkelen. Wel dan weet men ook dat perfecte kwaliteit niet nodig is. En deze embedded jpeg is dan heel goed voor 10X15 of contact sheet of web presentatie. Persoonlijk maak ik er redelijk veel gebruik van.Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
Jawel, ik kan me zulke toepassingen wel voorstellen (ik gebruik ze zelf ook op de PDA) maar toch niet als vervanging van de 'real thing' zoals de TS ze wil gebruiken.
Oorspronkelijk geplaatst door Herzie
Misschien even verduidelijken : ik ben tevreden met de meeste van mijn jpeg's zoals ze uit de cam komen (zo nodig met simpele nabewerkingen).
Voor die paar zaken als aanpassen witbalans (probeer ik wel meteen juist te hebben, maar soit) en dergelijke, wil ik voor foto's die echt supergoed zijn toch de RAW hebben om alles eruit te halen.
Om alles in RAW te schieten en te converteren heb ikzelf geen tijd/goesting, en is mijn laptopje te traag (echt waar, dat bestaat nog !)
Enfin, ik snap jullie punten wel hoor :
- meer geheugen kopen, imagetank (zal er bij de volgende reis wel van komen)
- meer vanuit RAW vertrekken...
Ter info : een RAW uit de 350D is ongeveer 10Mb, een jpeg ongeveer 3Mb (met zelfde resolutie). Alleen jpeg levert me dus 75% plaatsbesparing. Ik heb ook geen zin om het risico te nemen iets niet in RAW te hebben dat ik wel nodig heb...
Anyway, moet nog veel leren over RAW ook trouwens... en eens een nieuwe pc kopen![]()
Merci voor de feedback,
Herzie
In de gebruiksaanwijzing van men D70 staat vermeld dat het niet mogelijk is de JPEG's te verwijderen van de RAW bestanden.
![]()