Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Standaard Probleem met lichtmeting.

Heeft iemand een verklaring voor het volgend fenomeen: bij opvallende lichtmeting met een losse lichtmeter (Sekonic) zijn mijn opnamen met een Nikon D100 allemaal tussen de 2/3de en 1 stop onderbelicht. Er wordt gefotografeerd in raw en alle mogelijke automatische instellingen van het toestel staan uit.
    Bij gebruik van een groothoek is de belichting duidelijk beter dan bij het gebruik van een tele.
    De gereflecteerde meting geeft dezelfde waarde aan als de camera.
    Nochthans, volgens de theorie van de opvallende lichtmeting zou je geen rekening moeten houden met het onderwerp (cfr. wit paard tegen zwrate muur en vice versa) en zouden de opgegeven combinaties diafragma / sluitertijd door de lichtmeter correct moeten zijn.
    Met dank voor juliie gewaardeerde medewerking.
    Laatst gewijzigd door Dirk O; 14 juli 2011 om 13:52
    "A thing of beauty is a joy for ever."

Standaard Re: Probleem met lichtmeting.

Camera iso komt niet overeen met de lichtmeter iso, dus beide kunnen een afwijking hebben tov de echte iso en dan gok ik op de camera als grootste of een meet- of intrepetatiefout.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
    Camera iso komt niet overeen met de lichtmeter iso, dus beide kunnen een afwijking hebben tov de echte iso en dan gok ik op de camera als grootste of een meet- of intrepetatiefout.
    Beide ISO waarden, deze van de camera en deze van de lichtmeter staan correct op elkaar afgestemd. Bij gereflecteerde lichtmeting geven beide toestellen dezelfde waarde. Het moet vermoedelijk aan iets anders liggen.
    Alvast bedankt voor je antwoord.

Die iso doet niet terzake. Stel op je handmeter die iso in die de juiste belichting geeft.
    Wijs je met het bolletje naar het objectief of naar de zon ?
    Het is nl. wel zo dat een opvallend lichtmeter beinvloed wordt door de hoek t.o.v van de zon.

Kun je eens testen.
    YMMV Nerdi
    Laatst gewijzigd door Nerdifant; 15 juli 2011 om 10:19 Reden: Essentiele typo
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

ik veronderstel toch dat je de belichting die je vind met u kamera op een grijskaart doet.

grts
    je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
    www.korandoke.be

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
    ik veronderstel toch dat je de belichting die je vind met u kamera op een grijskaart doet.

grts
    Nee, dat is nu net het punt van zo'n ding.

Het verschil kan aan je lenzen liggen. Zeker de goedkopere durven al wat te optimistisch zijn met de F-stop waarden. Een F2.8 lens zou zomaar eens een F3.2 lens kunnen zijn. Als je je lens dan instelt op een hogere waarde, moet de fabrikant ook daar zijn F-waarde hoger zetten, anders zou de automatische belichting van de camera niet kloppen. Verder is de ISO waarde ook een mogelijkheid. ISO is niet zo universeel vergelijkbaar als het lijkt. Verschillende sensors hebben verschillende gevoeligheden bij dezelfde isowaarden, al is het verschil niet zo heel erg groot. zie bv http://blog.dpreview.com/editorial/2...nsitivity.html

Uiteraard moet je je lichtmeter ook houden op de plek waar je onderwerp staat, niet waar je camera staat. iets wat ik sommigen al eens verkeerd heb zien doen.

natuurlijk houd je de belichtingsmeter bij je onderwerp naar je cam gericht met het kapje op !
    met het kapje af meet je naar je onderwerp toe op een grijskaart !

als er een afwijking is, dan is er maar een mogelijkheid en dat is je cam/lens ijcken.
    maar eigenlijk met een digitale camera maakt dat niet uit, bedoel je kan onmiddelijk kontroleren of je belichting goed zit in je histogram.
    althans zo doe ik het.
    de grijskaart gebruikt ik enkel voor de witbalans nog.
    de belichting regel ik met het histogram voor belichting controle.
    de cam staat zo ingesteld dat indien er een overbelichting is dat deze plekken oplichtingen in het previeuw scherm.
    belichten doe ik uiteraard zo ver mogelijk naar rechts

grts
    Laatst gewijzigd door korandoke; 15 juli 2011 om 09:59
    je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
    www.korandoke.be

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
    Die iso doet niet terzake. Stel op je handmeter die iso in die de juiste belichting geeft.
    Wijs je met het bolletje naar het onderwerp of naar de zon ?
    Het is nl. wel zo dat een opvallend lichtmeter beinvloed wordt door de hoek t.o.v van de zon.

Kun je eens testen.
    YMMV Nerdi
    De opvallende lichtmeting wordt wel uitgevoerd zoals het hoort: met de diffusor over de meetcel en gericht naar de camera.
    Ik vermoed dat de objectieven wel een rol spelen want het resultaat bij het gebruik van een groothoek liggen veelbeter dan bij het gebruik van een tele. Hoe groter de brandpuntsafstand hoe groter de afwijking.

dat is iets dat logisch is he, hoe langer de brandpunt hoe kleiner de hoek wordt.
    hoe sneller zit je verkeerd met je belichting.
    een voorbeeld, ik neem een foto van een zwarte kraai met een 500 mm beeldvullend.
    de belichting is promt verkeerd, immers mijn meetcel meet 18% grijs de kraai is zwart.

het is daarom ook belangerijk dat je met een groothoek op een grijskaart dit formaat vullend doet, voor een juiste belichtingswaarde te vinden (in de meeste gevallen)

grts
    Laatst gewijzigd door korandoke; 15 juli 2011 om 10:13
    www.korandoke.be

Regels voor berichten