|
|||||||
| Registreer | All Albums | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| Ter Zake Forum voor dieper gravende (technische) discussies over de kwaliteit van foto's of technische zaken rondom digitale fotografie. In dit forum worden serieuze bijdragen méér gewaardeerd dan grapjes. |
![]() |
|
|
Discussietools | Weergave |
|
|||
|
Beste mensen,
IK heb een paar vragen aangaande het gebruik van een polarisatiefilter : 1 kan ik een pol.filter gebruiken in kombinatie met een UV filter zodat ik die kan laten zitten? 2 wat is het verschil tussen een circulair en een liniair pol.filter en hoe kan ik dat zien? hopenlijk is er iemand of meerdere die antwoord weten op mijn vragen Mvg. teun |
|
||||
|
Hey Teun,
1; kijk eens op je UV filter, of er schroufdraad voorzien is om nog een filter op te schroeven, normaalgezien zal dit wel voorzien zijn, 2; ik weet niet zeker wat juist het verschil is, ik geloof dat lineaire iets goedkoper zijn, in ieder geval worden moderne AF systemen verward door de lineaire pol-filters, als gevolg zal je niet met dit type kunnen autofocussen en zal je dus circulaire types moeten kopen, Vriendelijke groeten Tim
|
Een circulaire polar is een lineaire polar die een extra laagje bevat dat het lineair gepolarizeerd licht omzet naar een circulaire polaristie. Meestal staat bij een circulaire polar, "circular" op de lensvatting vermald. Indien niet dan kan je dit eenvoudig waarnemen door in een spiegel via de polar naar je oog te kijken. Een circlaire polar zal zwart lijken wanneer er langs de voorkant door de polar in de spiegel wordt gekeken. Een lineaire polar blijft bij deze test even transparant in beide doorkijkrichtingen. Voor speigel reflex camera's is een circ polar noodzakelijk
|
|
|||
|
Citaat:
Waaom gebruik je trouwens nog een UV filter. In analoge fotografie had dit misschien nog zin als anti haze fiter, maar CCD en CMOS hebben daar geen last van (spectraal). Een polar is soms zelfs efficienter on "mist in de verte" weg te filteren (afhankelijk van de lichtinval en luchtvochtigheid). Lensbescherming doe je beter via een zonnekap. |
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
|
|
Soortgelijke discussies
|
||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| Circulaire polarisatie filter | Red Falcon | Aangeboden | 0 | 16 september 2008 14:26 |
| 62mm UV en Polarisatie filters | Thommie | Aangeboden | 0 | 24 augustus 2007 16:35 |
| Polarisatie en UV filters | Pieter666 | Accessoires | 3 | 20 december 2006 11:20 |
| Circulaire polarisatie (en UV) filters B&W | Black Cat | Accessoires | 9 | 21 september 2005 12:03 |
| Filters : SKYLIGHT <-> POLARISATIE | mvdr1 | Camera's | 8 | 19 oktober 2002 00:05 |
![]() |