Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Standaard Perspectiefcorrectie Fuji

Ik heb dit weekend een Fuji X-T1 aangeschaft met 16-55 mm lens. Ik heb toch nog vragen bij de lenscorrecties die volgens wat men vertelt standaard worden doorgevoerd in LR. Onderstaande foto - die trouwens niet veel voorstelt ;-) - is gewoon ingeladen en bewerkt wat betreft kleur en contrast, maar niets wat betreft perspectiefcorrectie. Op het net vind ik terug dat de info voor lenscorrectie in het RAF bestand vervat zit en dat dit dus automatisch gebeurt bij inladen in LR. Hoe komt het dat ik onderstaand resultaat bekom? Hoe kan ik dit corrigeren?

Bedankt voor jullie reacties alvast !

Groeten,

Erik

Standaard Re: Perspectiefcorrectie Fuji

Er is een onderscheid tussen perspectiefcorrectie en leescorrectie, dat laatste wordt inderdaad automatisch toegepast in LR. Het eerste zal je manueel moeten aanpassen.
    Fuji X-Pro1 - X-Pro2
    van 8mm tot 400mm (en 1.4 extender)
    WWW FB Flickr

Lenscorrectie. bv. die rechte muur wordt bol of hol weergegeven op foto, maar staat wel schuin en wordt gecorrigeerd.

DXO viewpoint is een goede tool.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Inderdaad. Als je hebt gelezen dat er perspectiefcorrectie wordt toegepast, dan is dat gewoon fout. De vervorming - de naar boven toelopende lijnen - in deze foto is perfect normaal voor een foto op 16mm.
    De automatische correcties bij Fuji raw bestanden corrigeren de vervormingen die eigen zijn aan de specifieke lens: barrel of pincushion distortion (kromme lijnen dus), vignetting, en wellicht ook een beetje chromatische aberratie. Als je Lightroom gebruikt, wordt dat in elk geval netjes voor jou uitgevoerd. Ook de film simulations worden trouwens doorgegeven in Lightroom, maar je moet ff zoeken...
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

De beste perspectiefcorrectie is aan de bron door gewoon je camera recht te houden.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Bedankt voor de reacties. Ik heb dat blijkbaar fout gelezen en dacht dat er dus meer correcties gebeurden.Bedankt voor de reacties. Ik heb dat blijkbaar fout gelezen en dacht dat er dus meer correcties gebeurden. Goed om dit te weten (types lenscorrecties ingebouwd, gebruik van DXO) !!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
    De beste perspectiefcorrectie is aan de bron door gewoon je camera recht te houden.
    :-) soms wil je daar bewust van afwijken natuurlijk...

Dus waarom zou je dat later weer willen corrigeren?
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Soms heb je een ander standpunt/hoek nodig om de invulling van het beeld te hebben zoals je wil toch?

Dan is achteruitlopen of grotere hoek of hoger standpunt de betere oplossingen. Extreem grote perspektiefcorrectie geeft ook geen batuurlijke beelden en soms maak ik dan de keuze om de foto maar niet te maken of met een extreem perspectief. En sommige mensen vergeten dan ook nog dat een camera ook in de portretstand kan werken.......

Soortgelijke discussies

1. Perspectiefcorrectie
    Door Guest2 in forum Fotobewerking & software
    Reacties: 16
    Laatste bericht: 24 juli 2012, 12:47
  2. Perspectiefcorrectie in compact camera
    Door liesn in forum Camera's
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 11 juni 2010, 14:37
  3. Perspectiefcorrectie?
    Door Hombre in forum Chit Chat
    Reacties: 5