Weergegeven resultaten: 1 t/m 16 van 16

Standaard Overbelicht, witbalans of... ?

Zoals je kan zien is er iets serieus misgelopen met deze foto. De witte bal en t-shirt lijken licht af te geven. Slechts een deel van de foto's die ik genomen heb, hebben er last van.

Ik vermoed dat het aan de witbalans ligt maar ben niet zeker. Iemand die weet hoe ik dit in de toekomst kan vermijden?

update:

foto genomen met de Tokina 80-200
    Focal Length: 125,00 mm
    Shutter Speed: 1/800 sec
    F-Number: F2,8
    ISO: 200
    Compensation: EV -4/6
    Laatst gewijzigd door Roel; 22 augustus 2006 om 16:03
    Nikon D50 + Tamron AF18-200mm F/3.5-6.3 XR Di II + Nikkor AF70-300mm F/4-5.6G + Tokina ATX Pro 80-200 F2.8 + Nikkor 50mm F1.8 + SB800

Standaard Re: Overbelicht, witbalans of... ?

Is dit met de Nikon 70-300 getrokken? Ik zag ooit zoiets met zo'n lens van een vriend op zijn D70. Ik weet dat toen aan de lens die niet met grote kontrasten overweg zou kunnen.
    Volgens mij zit witbalans en belichting hier voor niets tussen... Kris

zoek eens op chromatische aberratie

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Perrush
    Ik vrees er ook voor
    BD0481BE - fotosite

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Perrush
    Gelukkig is het maar op enkele foto's per 100. Ik vraag me toch af waarom op die enkelen.
    Nikon D50 + Tamron AF18-200mm F/3.5-6.3 XR Di II + Nikkor AF70-300mm F/4-5.6G + Tokina ATX Pro 80-200 F2.8 + Nikkor 50mm F1.8 + SB800

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Roel
    Ik vraag me toch af waarom op die enkelen.
    Je hebt het niet bij alle foto's omdat CA pas echt goed zichtbaar wordt bij sterke contrasten tussen donker en licht; en al helemaal in combinatie met lichte beweging van het onderwerp. CA is een kenmerk voor de kwaliteit van een lens.
    Groeten,
    Hert

Dan zal ik er voorlopig mee moeten leren leven...
    Toch tot ik de nodige fondsen bijeen heb voor een andere lens.

Totaaaaaal geen probleem voor de one-step purple fringe fix van PSP X- wil ik even het resultaat posten - je moet wel nog even de foto oppoetsen hier en daar (heb ik niet gedaan, zodat je 't zuivere resultaat ziet...)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Perrush Bekijk bericht
    Da zijn wel heftige varianten op het thema lijkt me. Om een comatische aberratie aan over te houden...
    Olympus OM-D E-M5 / Olympus Pen E-PL2 + EVF-2 / 14-42mm / 12-50mm / 40-150mm / 20mm 1.7 / 30mm 2.8 / 45mm 1.8
    Find me on Flickr

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door krisd Bekijk bericht
    Is dit met de Nikon 70-300 getrokken?
    nope, volgens de ts met de Tokina 80-200.
    (als ik die foto zo zie ben ik blij dat ik de sigma 70-200 gekocht heb ipv de tokina).
    Olympus OM-D E-M5 / Olympus Pen E-PL2 + EVF-2 / 14-42mm / 12-50mm / 40-150mm / 20mm 1.7 / 30mm 2.8 / 45mm 1.8
    Find me on Flickr

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TonioRoffo Bekijk bericht
    Totaaaaaal geen probleem voor de one-step purple fringe fix van PSP X- wil ik even het resultaat posten - je moet wel nog even de foto oppoetsen hier en daar (heb ik niet gedaan, zodat je 't zuivere resultaat ziet...)
    Mag je zeker doen, ik ben zeer benieuwd.

OK, hier een post van de zuivere "one step remove purple fringe"... geen andere bewerkingen!

Bij de persoon rechts is in het truitje iets fout gegaan (moet nu net ook purper zijn...), maar dat is denk ik snel recht te zetten - misschien gaat PSP de fout niet maken in de volledige foto.

Geeft toch wel vieze artefacten vind ik...
    Niks boven een goede lens!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door krisd Bekijk bericht
    Niks boven een goede lens!
    Helemaal mee eens maar ik vind de bewerking geslaagd en vermits de CA maar in enkele foto's (pakweg 5 à 10 per 100) voorkomt en deze lens me maar 300€ gekost heeft, vind ik het prijsverschil met een "betere" lens gewoon niet waard.

My 5 cents...

Natuurlijk, als ik binnenkort de nodige fondsen bijeenkrijg voor een nikkor is de kans wel groot dat ze de huidige gaat vervangen...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Roel Bekijk bericht
    Helemaal mee eens maar ik vind de bewerking geslaagd en vermits de CA maar in enkele foto's (pakweg 5 à 10 per 100) voorkomt en deze lens me maar 300€ gekost heeft, vind ik het prijsverschil met een "betere" lens gewoon niet waard.

My 5 cents...

Natuurlijk, als ik binnenkort de nodige fondsen bijeenkrijg voor een nikkor is de kans wel groot dat ze de huidige gaat vervangen...
    Tuurlijk! Die Nikon zal wel op meerdere vlakken beter zijn dan enkel deze CA, maar die heb je niet voor 300 euro natuurlijk... Ik heb lang een manuele Sigma 200/3.5 gehad (toen 1500 frank voor betaald) - veel plezier van gehad!
    Ik vind de bewerking wel redelijk geslaagd voor webgebruik, maar zie toch artefacten al op deze kleine schaal, dus ik vrees dat een print er wel heel slecht gaat uitzien...

Kans is dat de artefacten JPEG compressie is (puntjes waar het blauw zat) - een bewerking op de originele foto + retouch in het purperen truitje zou een best goede foto moeten opleven IMHO.

Zo zie je maar dat je met relatief betaalbaar materiaal een heel eind komt, nu dat er een electronische doka bestaat!

Regels voor berichten