|
|||||||
| Registreer | All Albums | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| Ter Zake Forum voor dieper gravende (technische) discussies over de kwaliteit van foto's of technische zaken rondom digitale fotografie. In dit forum worden serieuze bijdragen méér gewaardeerd dan grapjes. |
![]() |
|
|
Discussietools | Weergave |
|
|||
|
Ik hoop dat hij hier goed staat anders mogen de mod's hem verzetten
![]() Vraag : waarom is deze foto niet scherp, ![]() Zoals je ziet in de exif is de foto getrokken op 1/320 en F5 op iso 400. Ik heb hem in Raw en in jpeg maar als ik hem in jpeg bekijk dan vind ik dat hij niet scherp is. Wie kan mij hier een beetje uitleg geven over hetgeen ik fout doe want dit komt meer voor bij mij ![]() Ik vermoed dat het een soort bewegingsonscherpte is maar ik heb de foto getrokken met mijn canon 28-135 IS en ik vermoed dat de sluitertijd toch hoog genoeg lag aangezien mijn brandpunt op 28 mm lag. Groeten, Xeno |
|
|||
|
dat denk ik toch ook....
|
Citaat:
Als je 1 sensor in het midden had gebruikt en op het hoofd gericht was het beter geweest. Oppassen dus met veel focussensoren, de camera weet niet wat jij wil.... Laatst gewijzigd door Hanske; 31 juli 2008 om 13:11 |
|
|||
|
Citaat:
Maarschijnlijk zal ik dan weer te snel geweest zijn en niet secuur genoeg. Verbaast mij wel dat het zo gevoelig is. |
|
||||
|
Citaat:
Je hebt er niet bijverteld of de foto wel scherp is (volgens jouw) wanneer je hem in RAW bekijkt. Persoonlijk verkies ik mijn beoordelingen te basseren op het RAW-plaatje. Een omzetting naar JPEG brengt altijd kwaliteitsverlies met zich mee. Als je niet graag werkt met RAW formaten kan je nog altijd proberen om (vanaf het RAW formaat weliswaar) een export te naar TIFF. Bij dit formaat wordt de kwaliteit in ieder geval beter behouden dan onder JPEG. Op dit forum vindt je na wat zoeken zeker genoeg leesstof over de voor- en nadelen van RAW en JPEG. Mijn advies is: ik lust het RAW ![]() Groetjes, Alex_W
| Weergave | |
|
|
Soortgelijke discussies
|
||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| 4. Challenge of the Month | Forumleiding | Forumreglement | 0 | 29 december 2007 20:25 |
| Foto vergroten ... | jako_yellow | Fotobewerking | 32 | 5 juni 2007 08:43 |
| Mijn oproep: probeer comment tot 50% van de foto's (en mijn bijdrage) | jambo | Challenge-of-the-Month | 7 | 4 juni 2006 15:55 |
| hulp bij 'herstellen' beschadigde foto | Kinglouie | Fotobewerking | 3 | 21 mei 2006 10:52 |
| filesize | xenne | Camera's | 11 | 8 september 2002 17:24 |
![]() |