Ga terug   Belgiumdigital forum - Digitale fotografie > Fotografie Technisch > Ter Zake

Ter Zake Forum voor dieper gravende (technische) discussies over de kwaliteit van foto's of technische zaken rondom digitale fotografie. In dit forum worden serieuze bijdragen méér gewaardeerd dan grapjes.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 28 september 2008, 10:35
SteFoto is lid van de Belgiumdigital VZW SteFoto's schermafbeelding
SteFoto SteFoto is offline
Member

Standaard Onscherp

Ondanks mijn twee dijken (BD woordenschat) van lenzen, nl; canon 300mm f/4 en canon 70-200mm f/2,8,
heb ik soms nog onscherpe foto's. Dit zal wel aan mij en aan de instellingen liggen...maar wat dan? Ben nog niet zolang bezig vandaar dat ik nog niet goed weet, wat, waar, wanneer en hoe.
Zou het ook te maken kunnen hebben dat de onscherpte ook door de onjuiste sluitertijd komt, ben je niet beter met zeer korte (snelle) sluitertijden (bij dag- en zonlicht en grote brandpuntsafstanden: 200 of 300mm en meer)??? Graag wat advies aub. Ik heb al veel geleerd op BD zodat ik deze vraag hier ook open
Mvg, SteFoto, Canon EOS 40D / EF-S 18-55 mm / EF-S 17-55 f2.8 IS / Tamron SP AF 90MM f2.8 Di Macro 1:1 / Telezoom Canon EF 70-200 mm f 2.8 L IS USM / Canon EF 300mm F 4.0 L USM IS / Kenko AF 2.0x Pro 300 DG MC / Canon Speedlite 580EX II

Laatst gewijzigd door SteFoto; 28 september 2008 om 10:56
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 28 september 2008, 11:27
david_ve's schermafbeelding
david_ve david_ve is offline
Member

Standaard Re: Onscherp

eens proberen vanop statief of monopod.
zou veel kunnen helpen!

mvg david
  #3 (permalink)  
Oud 28 september 2008, 11:32
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
eens proberen vanop statief of monopod.
zou veel kunnen helpen!

mvg david
Met deze lenzen werk ik altijd (meestal) op statief. Zelfs met opgeklapte spiegel...en nog wat onscherte Dus volgens mijn bescheiden mening zal het aan de instellingen liggen.
Mvg, SteFoto, Canon EOS 40D / EF-S 18-55 mm / EF-S 17-55 f2.8 IS / Tamron SP AF 90MM f2.8 Di Macro 1:1 / Telezoom Canon EF 70-200 mm f 2.8 L IS USM / Canon EF 300mm F 4.0 L USM IS / Kenko AF 2.0x Pro 300 DG MC / Canon Speedlite 580EX II
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 28 september 2008, 11:32
Hanske's schermafbeelding
Hanske Hanske is offline
Moderator

Als vuistregel ( maar dat is zeker geen wet ) , kun je het volgende proberen :

Als je op 200 mm fotografeert , dien je minimaal een sluitertijd van 1/200 te hebben

Dus diafragmagetal = sluitersnelheid ...

Zit je dus op 60 mm , 1/60 etc etc

Probeer het eens uit zou ik zeggen
  #5 (permalink)  
Oud 28 september 2008, 11:42
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hanske Bekijk bericht

Als je op 200 mm fotografeert , dien je minimaal een sluitertijd van 1/200 te hebben

Dit is een vuistregel dat ik steeds meer hoor. Maar ik begrijp niet goed als je werkt met Av (voor de canoniers) diafragmavoorkeur... dan kun je de sluitertijd toch niet wijzigen, dit gebeurd dan toch automatisch door de camera. Of ben ik dan genoodzaakt om een andere instelling te gebruiken, zoals Tv of M etc... om alsnog scherpe(re) foto's te krijgen?
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 28 september 2008, 11:45
hjanssen's schermafbeelding
hjanssen hjanssen is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SteFoto Bekijk bericht
Met deze lenzen werk ik altijd (meestal) op statief. Zelfs met opgeklapte spiegel...en nog wat onscherte Dus volgens mijn bescheiden mening zal het aan de instellingen liggen.
en ook een draadontspanner?
  #7 (permalink)  
Oud 28 september 2008, 11:46
hjanssen's schermafbeelding
hjanssen hjanssen is offline
Senior Member

Citaat:
Dit is een vuistregel dat ik steeds meer hoor. Maar ik begrijp niet goed als je werkt met Av (voor de canoniers) diafragmavoorkeur... dan kun je de sluitertijd toch niet wijzigen,
Door het diafragma in A te wijzigen, verandert de sluiterijd toch gewoon mee.
  #8 (permalink)  
Oud 28 september 2008, 11:58
FotoDirk is lid van de Belgiumdigital VZW FotoDirk's schermafbeelding
FotoDirk FotoDirk is offline
Member

Citaat:
Dit is een vuistregel dat ik steeds meer hoor. Maar ik begrijp niet goed als je werkt met Av (voor de canoniers) diafragmavoorkeur... dan kun je de sluitertijd toch niet wijzigen, dit gebeurd dan toch automatisch door de camera. Of ben ik dan genoodzaakt om een andere instelling te gebruiken, zoals Tv of M etc... om alsnog scherpe(re) foto's te krijgen?
Nee maar als je dan met Av werkt, dan moet je het diafragma vergroten totdat de sluiter snel genoeg is. Dus je had als diafragam bv F/11 ingesteld want je wenst graag veel scherpte-diepte. De camera kiest aan de hand van de gemeten hoeveel licht aanwezig een sluiter van bv 1/50s.

Je kan nu dus de ISO verhogen. Stel de ISO stond op 100, zet hem op 400 en de sluiter zal sneller worden naar 1/200s. Elke stop dat je vergroot met de ISO (100, 200, 400, 800...) zal je dus een stop kunnen versnellen in je sluiter (1/50, 1/100, 1/200, 1/400...). Bij sluiter en ISO is het eenvoudig telkens verdubbelen of halveren in waarde om de volgende of vorige stop te halen.

Ja kan ook als de ISO al hoog staat, de opening een stop vergroten. Bij openingen is het moeilijker om dat een stop hier evenredig is met de oppervlakte van de opening en de lijst dus niet steeds verdubbelen/halveren is. Komt er nog eens bij dat het getal eigenlijk onder de breuk staat. Dus kleiner getal is grotere opening.

F/11 -> F/8 -> F/5.6 -> F/4.
Dus je vergroot het diafragma naar F/5.6 (als de lens het toelaat uiteraard). En de sluiter zal verkorten naar 1/200 (ook 2 stops). Nadeel is natuurlijk dat de scherpte-diepte bij een grotere opening steeds kleiner wordt (kan ook juist een voordeel zijn).

Maar je hebt blijkbaar IS lenzen. Dus zet de IS op en je hebt 2 to 3 stops winst in de sluiter. Dit wil zeggen de vuistregel zegt dat 1 op de brandpuntsafstand moet nemen.Dus voor 200m wordt de sluiter 1/200s. Door de IS kan je dus tot 3 stops winnen (hangt van lens tot lens af). De minimum sluiter wordt dan eigenlijk 1/50 of 1/25. Maar de IS moet wel opstaan natuurlijk.

Denk eraan dat je bewegingsonscherpte van het onderwerp kunt hebben. Als je een vogel ver weg wenst te trekken. En je gebruikt 1/50s door de IS toe te passen. Dan kan de vogel nog onscherp zijn omdat hij bewoog. IS kan uiteraard alleen het bewegen van de lens compenseren en niet van het onderwerp.

Post anders eens een voorbeeld foto van wat je te onscherp vindt. Misschien ben je wel iets te kritisch voor jezelf. Of misschien heb nog teveel gecropt achteraf.
  #9 (permalink)  
Oud 28 september 2008, 12:02
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
Door het diafragma in A te wijzigen, verandert de sluiterijd toch gewoon mee.
Dat is ook wat ik bedoel, dus kun je je sluitertijd toch niet wijzigen?
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 28 september 2008, 12:04
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
Nee maar als je dan met Av werkt, dan moet je het diafragma vergroten totdat de sluiter snel genoeg is. Dus je had als diafragam bv F/11 ingesteld want je wenst graag veel scherpte-diepte. De camera kiest aan de hand van de gemeten hoeveel licht aanwezig een sluiter van bv 1/50s.

Je kan nu dus de ISO verhogen. Stel de ISO stond op 100, zet hem op 400 en de sluiter zal sneller worden naar 1/200s. Elke stop dat je vergroot met de ISO (100, 200, 400, 800...) zal je dus een stop kunnen versnellen in je sluiter (1/50, 1/100, 1/200, 1/400...). Bij sluiter en ISO is het eenvoudig telkens verdubbelen of halveren in waarde om de volgende of vorige stop te halen.

Ja kan ook als de ISO al hoog staat, de opening een stop vergroten. Bij openingen is het moeilijker om dat een stop hier evenredig is met de oppervlakte van de opening en de lijst dus niet steeds verdubbelen/halveren is. Komt er nog eens bij dat het getal eigenlijk onder de breuk staat. Dus kleiner getal is grotere opening.

F/11 -> F/8 -> F/5.6 -> F/4.
Dus je vergroot het diafragma naar F/5.6 (als de lens het toelaat uiteraard). En de sluiter zal verkorten naar 1/200 (ook 2 stops). Nadeel is natuurlijk dat de scherpte-diepte bij een grotere opening steeds kleiner wordt (kan ook juist een voordeel zijn).

Maar je hebt blijkbaar IS lenzen. Dus zet de IS op en je hebt 2 to 3 stops winst in de sluiter. Dit wil zeggen de vuistregel zegt dat 1 op de brandpuntsafstand moet nemen.Dus voor 200m wordt de sluiter 1/200s. Door de IS kan je dus tot 3 stops winnen (hangt van lens tot lens af). De minimum sluiter wordt dan eigenlijk 1/50 of 1/25. Maar de IS moet wel opstaan natuurlijk.

Denk eraan dat je bewegingsonscherpte van het onderwerp kunt hebben. Als je een vogel ver weg wenst te trekken. En je gebruikt 1/50s door de IS toe te passen. Dan kan de vogel nog onscherp zijn omdat hij bewoog. IS kan uiteraard alleen het bewegen van de lens compenseren en niet van het onderwerp.

Post anders eens een voorbeeld foto van wat je te onscherp vindt. Misschien ben je wel iets te kritisch voor jezelf. Of misschien heb nog teveel gecropt achteraf.
Bedankt voor je deskundige uitleg, allemaal trouwens Dit is zelfs zo deskundig dat ik je voorstel om een boek te schrijven, waarom? omdat ik verscheidene boeken heb over fotografie en ben dit nog niet tegen gekomen, bedankt FotoDirk...ik hou je in de gaten. En ben alvast blij dat het aan mij ligt en niet aan mijn lenzen...oef!

Laatst gewijzigd door SteFoto; 28 september 2008 om 12:27
Met citaat reageren
  #11 (permalink)  
Oud 28 september 2008, 12:21
Frederic De Smet's schermafbeelding
Frederic De Smet Frederic De Smet is offline
Senior Member

Citaat:

Je zult waarschijnlijk wel brandpuntsafstand bedoelen in plaats van diafragmagetal...?

Mvg,
Frederic
  #12 (permalink)  
Oud 28 september 2008, 12:38
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
Je zult waarschijnlijk wel brandpuntsafstand bedoelen in plaats van diafragmagetal...?

Mvg,
Frederic

Ik had het ook zo begrepen hoor, zal een schrijffout zijn.
Met citaat reageren
  #13 (permalink)  
Oud 28 september 2008, 21:13
Telekees Telekees is offline
Member

Citaat:
Bedankt voor je deskundige uitleg, allemaal trouwens Dit is zelfs zo deskundig dat ik je voorstel om een boek te schrijven, waarom? omdat ik verscheidene boeken heb over fotografie en ben dit nog niet tegen gekomen, bedankt FotoDirk...ik hou je in de gaten. En ben alvast blij dat het aan mij ligt en niet aan mijn lenzen...oef!
Is toch allemaal wel heeeel erg basic hoor.
Met citaat reageren
  #14 (permalink)  
Oud 28 september 2008, 21:15
Telekees Telekees is offline
Member

Citaat:

Op een statief of met IS gaat dat toch niet meer op....., is overigens maar een hele grove vuistregel uit de steentijd......
Met citaat reageren
  #15 (permalink)  
Oud 29 september 2008, 01:05
simonisme simonisme is offline
Member

Stuur een bericht via MSN naar simonisme

mja ik vraag me ook af dat je bv met de 70-200 dan vanuit de hand trekt en serieus bibbert?
Ik gebruik dezelfde lens en heb dit niet voor..

IK wil je wel tips geven maar dit hangt toch allemaal af van situatie tot situatie..

Een onscherpe foto komt toch regelmatig voor no matter who or what...
  #16 (permalink)  
Oud 29 september 2008, 20:31
FotoDirk is lid van de Belgiumdigital VZW FotoDirk's schermafbeelding
FotoDirk FotoDirk is offline
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
Op een statief of met IS gaat dat toch niet meer op....., is overigens maar een hele grove vuistregel uit de steentijd......
Klopt ja en waarom zou dat nu anders zijn? Omdat door de opwarming van de aarde de fotonen zich anders gedragen?
  #17 (permalink)  
Oud 30 september 2008, 11:50
Simplephotography Simplephotography is offline
Senior Member

Die twee lenzen zijn gewoon en vooral zeer gevoelig voor focusfouten en dergelijke. Als je met je 300mm op f4 op de kortste scherpstelafstand een foto wil maken, dan is dat bijna onmogelijk door de ontiegelijk kleine scherptediepte. De minste millimeter ernaast geeft een onscherp onderwerp. De moeilijkheidsgraad stijgt exponentieel met het bewegen van je onderwerp en/of het langer worden van je sluitertijd.

Ter vergelijking: als ik met mijn 70-200 f4 IS een close portret wil maken (ik sta op pakweg 1,5 meter van mijn onderwerp) en ik fotografeer op f4, dan zijn 4 van de 5 foto's mislukt, omdat de ogen niet scherp zijn, of de ogen staan niet allebei perfect op dezelfde afstand van mijn lens: maar één oog scherp. Op dergelijke korte afstanden werk ik al snel met diafragma's van f8 tot f11, om het hele koppie mooi scherp te hebben. Of ik zet er gewoon mijn 50mm op en fotografeer een close portret op f5.6.
en bij mij is dat maar 200mm op f4. Bij jou zal dat nog véél moeilijker zijn met je 300mm.

Dus mijn devies: blijven oefenen en de mogelijkheden en limieten van je lenzen leren kennen. Fotografie heeft een leercurve, weet je. En professionele lenzen op zich ook al. Ik heb lang met minder goeie lenzen gefotografeerd, en moest met de professionele lenzen wel degelijk een weg afleggen om er goed werk mee te kunnen leveren.
Dus jij, die nu pas begint, zult toch een beetje geduld moeten hebben.

We kunnen je echt niet gaan vertellen wat je in welke omstandigheden moet doen, omdat elke foto anders is. Je moet het zelf ondervinden, en daar gaat een hele tijd over. En dat heeft allemaal te maken met de basis: sluiter, diafragma, ISO-waarden, scherptediepte... Daarmee leren werken en weten hoe het één effect heeft op het ander, dat is het hele eieren eten. En dat verschilt dan allemaal nog eens per lens, per body en per combinatie van de twee.

succes.

Laatst gewijzigd door Simplephotography; 30 september 2008 om 11:54
Met citaat reageren