Ga terug   Belgiumdigital forum - Digitale fotografie > Fotografie Technisch > Ter Zake

Ter Zake Forum voor dieper gravende (technische) discussies over de kwaliteit van foto's of technische zaken rondom digitale fotografie. In dit forum worden serieuze bijdragen méér gewaardeerd dan grapjes.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 30 september 2003, 22:40
Vejito's schermafbeelding
Vejito Vejito is offline
Senior Member

Standaard Niet alle lenzen mogelijk op 300D ?!?

<font face="Trebuchet MS">Een vriend van me staat er echt op gebrand van de 300D aan te schaffen, en wil zelfs een bestelling plaatsen bij ons allen gekende Otto Knapp... Die vertelde hem doodleuk dat de 300D niet alle EF lenzen zou ondersteunen en problemen zou geven met andere merken (Tamron, Sigma...)

Quote uit de mail die ik van die vriend kreeg:
-------------------------------------------
Blijkbaar supporteerd die enkel canon lenzen.
Bijna alle Tamron, sigma, ... lenzen worden niet gesupporteerd (heeft hij trouwens uitgeprobeerd).
Sommige lenzen kunnen door de fabrikant voor +/- 110€ eventueel aangepast worden;

Ook Canon lenzen die niet type 3 zijn kunnen problemen geven (dwz niet de allerlaatste EOS lenzen)!
Dat hebben ze dus goed gezien bij canon.
Natuurlijk is dat wat hij zegt.
Wel vervelend.
Wil dus zeggen dat ik alleen maar de laatste nieuwe canon lenzen zou kunnen gebruiken (+ 1000€)!
Probleem is niet de bajonetsluiting, maar de electrische contacten die kunnen verschillend zijn met de sigma lenzen, en canon heeft (nog niet) zijn nieuwe settings naar die fabrikanten doorgestuurd.
-------------------------------------------
Einde Quote...
(Is de 300D Commercieel niet interessant genoeg voor hem, om zo'n uitleg te doen misschien ?)

Ikzelf had ook al gebeld naar Keerbergen om info te krijgen, en Otto vertelde me dat m'n CF kaartjes niet zouden werken omdat die geen FAT32 zouden ondersteunen, en daarmee de 300D in kit met een MicroDrive wordt verscheept... Ik kan je verzekeren, m'n CF kaartjes kunnen WEL in FAT32 worden geformatteerd en werken dan nog steeds (test gedaan met COPY PASTE, lezen vanaf m'n S30 ging niet, want die kent alleen FAT16...)

Kan er iemand mij meer klaarheid geven ivm deze beweringen ? Wij beginnen hier serieus te twijfelen aan de eventuele aankoop van de 300D...

Zelf ben ik er nog niet uit (als ik hem zou kopen...) of ik de pack met lens koop, of de body alleen...
</font id="Trebuchet MS">
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 30 september 2003, 23:27
Pieter G. Pieter G. is offline
Senior Member

Stuur een bericht via MSN naar Pieter G.
Standaard

Ik heb ook al geruchten gehoord wat lenscompatibiliteit betreft. Er zouden verschillende versies van de firmware bestaan, waarmee de recente Canon lenzen perfect communiceren. Aangezien de andere lensfabrikanten op eigen houtje die protocols moeten zien te ontcijferen, zou het dus best kunnen dat een niet-Canon lens een pure gok is. Dat van die CF kaartjes heb ik ook gehoord; er zouden inderdaad bepaalde kleinere kaartjes zijn die niet FAT32 kunnen worden geformatteerd.

Dit is allemaal via via aan mijn oren gekomen en ik steek er zeker mijn hand niet voor in het vuur. Maar anderzijds zou zoiets wel verklaren waarom de prestaties van eenzelfde lens verschillend zijn naargelang de 300D of 10D waarop ze wordt gemonteerd. Ik was gisteren nog bij mijn leverancier en hij had een Sigma 24-135 teruggestuurd gekregen omdat die niet werkte op een Canon toestel. Ik heb die lens op mijn toestel gezet en de resultaten waren perfect.

Ik heb bijvoorbeeld op mijn 10D een perfect werkende Sigma 50-500 maar ik krijg drie verschillende 15-30s op dezelfde body van geen kanten scherp. Iemand anders heeft dan een 10D die problemen geeft met die 50-500 maar scherpe foto's maakt met de 15-30. Firmware is voor beide toestellen dezelfde versie en beide toestellen presteren goed met een aantal Canon lenzen. Hoe leg je dat uit? En ondertussen beweren ze bij Canon en bij Sigma dat de body opnieuw afgesteld moet worden. Vreemd hoor...
  #3 (permalink)  
Oud 1 oktober 2003, 00:40
fredericrom's schermafbeelding
fredericrom fredericrom is offline
Senior Member

Standaard

tja, ik kanhet wel aannemen hoor, het is begonnen met de 10D die problemen zou gevenmet enkele lenzen van derden (oudere modellen), zoals ikzelf heb bv een sigma 28-70 ex f2.8 DF, een oudere lens van sigma en met die lens mist de camera zich toch af en toe qua focus, soms meer dan af en toe, dit terwijl ie nooit probs geeft met andere lenzen ook niet met de sigma 70-200mm f2.8 EX HSM , met die lens erop mist ie zich nooit, en met de canonlenzen die ik heb mist ie zich ook nooit (canon 50mm f1.8, canon 100mm f2.8 macro oud model, canon 100-400 L IS USM).
De 300D is nog net dat ietsje nieuwer dan de 10D dus misschien die wel werkelijk nog gevoeliger zal zijn dan de 10D.

Tja, wat is dit, nieuwe vooruitstrevende AF techniek van canon of gewoon pure marketing (we zullen het maar op marketing houden zeker)
  #4 (permalink)  
Oud 1 oktober 2003, 09:36
VJ's schermafbeelding
VJ VJ is offline
Member

Standaard

Citaat:
Originally posted by Pieter G.
Dat van die CF kaartjes heb ik ook gehoord; er zouden inderdaad bepaalde kleinere kaartjes zijn die niet FAT32 kunnen worden geformatteerd.
Dit zou me straf lijken: als je via een kaartlezer aan de CF-kaartje in Windows kunt, kun je er gelijk welk bestandsysteem opzetten. Ik heb zo onlangs via mijn D100 een FAT16 + linuxpartitie op een CF-kaart te zetten.

De grootte van de kaart speelt enkel een rol als het filesysteem het niet meer aan kan. Bij FAT16 kun je niet groter dan 2 GB, bij FAT32 zit de limiet op 32 TB. Er zal ook wel een limiet naar beneden toe zijn, maar mij is het al gelukt om FAT32 te formatteren op een 32 MB kaartje.

Nogmaals, het bestandssysteem hangt niet af van het kaartje, wel van hetgeen je gebruikt om te formatteren.

Jörg
  #5 (permalink)  
Oud 1 oktober 2003, 11:56
Senior Member

Standaard

Citaat:
Originally posted by VJ
Nogmaals, het bestandssysteem hangt niet af van het kaartje, wel van hetgeen je gebruikt om te formatteren.
Dat dacht ik dus ook. Maar in principe formatteer je wel in het toestel, dus misschien dat het toestel er dan niet in slaagt om elk kaartje FAT32 te formatteren.

Wat ik mij dan afvraag, is of de 300D geen FAT16 meer zou ondersteunen.
  #6 (permalink)  
Oud 1 oktober 2003, 13:20
VJ's schermafbeelding
VJ VJ is offline
Member

Standaard

Citaat:
Dat dacht ik dus ook. Maar in principe formatteer je wel in het toestel, dus misschien dat het toestel er dan niet in slaagt om elk kaartje FAT32 te formatteren.

Wat ik mij dan afvraag, is of de 300D geen FAT16 meer zou ondersteunen.
Als het toestel zich voordoet als een "mass storage device", dan kan het besturingssysteem van de PC *los van de camera* formatteren. In het andere geval gaat dit niet, maar zou het nog steeds met een simpel kaartlezertje moeten werken...

Het zou me staf lijken dat de 300D geen FAT16 zou ondersteunen; zou het kunnen dat dit foutieve geruchten zijn ? (al dan niet gestart door al te fervente Nikon-aahangers )

Jörg
  #7 (permalink)  
Oud 1 oktober 2003, 14:10
Senior Member

Standaard

Citaat:
Originally posted by VJ
Het zou me staf lijken dat de 300D geen FAT16 zou ondersteunen; zou het kunnen dat dit foutieve geruchten zijn ? (al dan niet gestart door al te fervente Nikon-aahangers )
Het zijn ook maar geruchten hé, Jörg.
Ik heb ook mijn deel van de "akkefietjes" gehad met geheugenkaartjes en lenzen, dus ik kijk voortaan wel goed uit wat ik koop. Als het enigszins kan, test ik voordat ik betaal.
  #8 (permalink)  
Oud 1 oktober 2003, 21:38
henkvw henkvw is offline
Member

Standaard

Een collega kwam gisteren na zijn verlof naar mij toe met de ontgoochelde uitspraak : "Die Canon 300D is brooooool !". Hij had er eentje meegebracht uit de USA en het toestel wou alleen goed werken met die bijgeleverde lens. Met de lenzen die hij reeds had, niets dan problemen. Bleek echter al snel dat het ietwat oudere (tussen 2 en 5j oud) Sigma lenzen waren. Dus ook daar problemen met compatibiliteit en wellicht de noodzaak om te rechippen.
Hij was toch al een beetje gerustgesteld dat het dus niet de camera zelf was die zo onstabiel was. Maar blijft natuurlijk vervelend als je oud materiaal langs geen kanten werkt op je nieuw toestel.

Henk

Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 1 oktober 2003, 23:18
igor's schermafbeelding
igor igor is offline
Member

Standaard

Op de Sigma site (http://www.sigma-foto.de) staat er een lijstje van oudere lenzen die problemen geven met een aantal (waaronder 10D) EOS modellen. (via "service" op home page van sigma).

Ludovic
  #10 (permalink)  
Oud 2 oktober 2003, 13:34
VJ's schermafbeelding
VJ VJ is offline
Member

Standaard

Citaat:
Het zijn ook maar geruchten hé, Jörg.
Tuurlijk, maar zulke geruchten lijken mij zodanig zinloos dat het niet anders kan of ze zijn gestart om de 300D in een slecht daglicht te zetten. En dat vind ik jammer... Niet omdat het de 300D is, maar gewoon omdat het kan leiden tot lange discussies die eigenlijk nergens toe leiden...

Jörg
  #11 (permalink)  
Oud 2 oktober 2003, 13:42
Vejito Vejito is offline
Senior Member

Standaard

Citaat:
Originally posted by VJ
Tuurlijk, maar zulke geruchten lijken mij zodanig zinloos dat het niet anders kan of ze zijn gestart om de 300D in een slecht daglicht te zetten.
Correctie !

Ik heb deze thread gestart om meer klaarheid te krijgen vooraleer ik zou investeren in een nieuw digitaal toestel ! En zolang er rook is, is er vuur, in mijn ogen... Ik wil zeker niet dat de 300D in een slecht daglicht wordt geplaatst... Niks is minder waar...

Maar zelfs al kost de 300D "maar" € 1.000, wil ik toch voldoende geinformeerd zijn, en achteraf geen spijt hebben van m'n aankoop !
Met citaat reageren
  #12 (permalink)  
Oud 2 oktober 2003, 15:36
VJ's schermafbeelding
VJ VJ is offline
Member

Standaard

[quote] Originally posted by Vejito
Citaat:
Originally posted by VJ
Ik heb deze thread gestart om meer klaarheid te krijgen vooraleer ik zou investeren in een nieuw digitaal toestel ! En zolang er rook is, is er vuur, in mijn ogen... Ik wil zeker niet dat de 300D in een slecht daglicht wordt geplaatst... Niks is minder waar...
Euhm, ja misschien was mijn zijn niet echt duidelijk... Uw post was inderdaad maar een vraag ivm met die geruchten. Ik had het specifiek over dat bestandssysteem gedoe... Het enige wat ik wilde zeggen is dat er blijkbaar zulke vreemde geruchten de ronde doen (sommige misschien meer gegrond dan andere), en dat dit jammer is voor de objectieve beoordeling van het toestel. Uiteraard wil je zoveel mogelijk weten van een toestel alvorens het te kopen...

Het was zeker niet mijn bedoeling je te beschuldigen van wat dan ook...

Jörg
  #13 (permalink)  
Oud 2 oktober 2003, 15:53
fredericrom's schermafbeelding
fredericrom fredericrom is offline
Senior Member

Standaard

Hier dan de gouden tip :
even afwachten wat hier de ervaringen zijn, er zullen hier binnen een tijdje wel genoeg 300D rondcirculeren en dus genoeg gebruikerervaringen.

Kwestie van wat er allemaal de ronde doet, koms meestal van het dpreview forum, heel goed forum daar (al post ik er nooit iets, maar lees het wel) maar ik heb toch veel de indruk dat er ginder van een mug een olifant gemaakt wordt, plus het feit als er een post opduikt over een probleem met een toestel door iemand heeft plots het halve forum er last van en naarmate de tijd wordt het probleem ook extremer.
Vind het ginder soms een beetje overdreven.

Ook moet je eens kijken naar hetvolgende :
De 300D werd uitgebracht, een hele boel 10D gebruikers braken het toestel meteen af (met namen als barbiecam en dergelijke) over vanalles en nog wat, er was niets goed aan, diezelfde mensen zitten nu natuurlijk als er probs gemeld worden nog wat extra olie op het vuur te gooien waardoor een camera natuurlijk direct in het slechte daglicht komt te staan.
  #14 (permalink)  
Oud 2 oktober 2003, 19:59
Vejito Vejito is offline
Senior Member

Standaard

Zondag zal ik meer info hebben... We kunnen een toestel in test krijgen voor het weekend, en ik zal proberen of hij ook werkt met oudere EF lenzen... Ook m'n CF kaartjes zullen aan een test onderworpen worden. Kan bijna niet wachten

Ik ben benieuwd...

By the way, No hard feelings, VJ
Met citaat reageren
  #15 (permalink)  
Oud 2 oktober 2003, 23:39
Senior Member

Standaard

Citaat:
Originally posted by Vejito
We kunnen een toestel in test krijgen voor het weekend, en ik zal proberen of hij ook werkt met oudere EF lenzen... Ook m'n CF kaartjes zullen aan een test onderworpen worden. Kan bijna niet wachten
Dat lijkt mij haast de ideale situatie. Als je een paar probleempjes hebt meegemaakt - meer dan geruchten dus - dan word je achterdochtig. Ik wil voorlopig ook alles testen voordat ik met geld over de brug kom. En een aankoop van dit bedrag verantwoordt toch ook enige voorzichtigheid.
  #16 (permalink)  
Oud 5 oktober 2003, 23:39
Vejito Vejito is offline
Senior Member

Standaard

Vlug nog even posten voor het slapengaan

Ik ben dus de 300D gaan testen met twee oude (aankoop 1996) Canon EF lenzen: 35-80 en 70-300mm. De twee lenzen werken dus zonder problemen... De AF is verschroeiend snel, en het toestel ligt heerlijk in de hand.

Verder... Ook m'n CF kaartjes werkten dus ! En het beste van al: ik stak nadien de CF kaartjes in m'n PowerShot S30 en... Die kon ook de foto's, gegevens en grafiek weergeven van de foto's die met de Eos genomen waren ! De kaartjes waren wel door de Eos in FAT16 geformatteerd ( ) Gaat die pas in FAT32 formatteren als de kaarten of microdrive meer dan 2 GB is misschien ?

Enige dat niet werkte: Een Vivitar 850Zoom flash. Kan aan de instellingen liggen, ik heb er verder geen aandacht aan geschonken. Dit is voor mij te verwaarlozen, de lenzen en CF gingen voor in het testen.

Iso waarden dan... Tot en met ISO 400 geen enkel probleem, 800 - 1600 geeft wel noise, maar ik denk dat die in de meeste gevallen overkomelijk is. Ik zal morgen, als ik tijd heb, een paar testshots posten met ISO 100 -> 1600

Ik was meteen verliefd op dit speelgoedje... Met pijn in het hart gaat hij morgen weer richting winkel... Ik had hem liever lekker voor mezelf gehouden

Nog even sparen en ik heb ook een exemplaar

Slaap ze
Met citaat reageren
  #17 (permalink)  
Oud 6 oktober 2003, 09:01
demark's schermafbeelding
demark demark is offline
Member

Standaard

[/font]
[/quote]
Even zeggen dat ik dit weekend de 300D kon testen met een 75/300 IS USM en een 70/200, beiden van Canon. Dat gaf prachtige resultaten.
Over compatibiliteit met andere merken kan ik niets zeggen, nog geen ervaringen daarmee.
Toegegeven, het waren recente lenzen.
  #18 (permalink)  
Oud 6 oktober 2003, 10:42
PhilippeVDP PhilippeVDP is offline
Member

Standaard

vejito...

nu in alle persberichten staat wel dat het toestel zal werken met alle canon ef lenzen ... maar ik denk dat er veel vooral benieuwd zijn of ze een oude (of nieuwe) sigma of tokina of tamron (of zelfs vivatar) lens er zonder problemen op kunnen zetten...
  #19 (permalink)  
Oud 6 oktober 2003, 10:45
Vejito Vejito is offline
Senior Member

Standaard

Daar kan ik inderdaad geen antwoord op geven... Maar ben wel van plan om dat eens na te vragen bij m'n plaatselijke "foto-boer"