Ga terug   Belgiumdigital forum - Digitale fotografie > Fotografie Technisch > Ter Zake

Ter Zake Forum voor dieper gravende (technische) discussies over de kwaliteit van foto's of technische zaken rondom digitale fotografie. In dit forum worden serieuze bijdragen méér gewaardeerd dan grapjes.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 1 augustus 2008, 10:04
Quinncy's schermafbeelding
Quinncy Quinncy is offline
Junior Member

Standaard nachtfotos

Hallo,ik ben een beginnend (hobby-)fotograaf,die toch serieus met zijn hobby bezig is.

Ik heb zo ondertussen al vanalles geprobeert te schieten,sport,natuur,mensen enz...met enig succes toch...
Nu,deze week hebben we allemaal overvloedig mogen genieten van een ferm donder-en bliksemspel,MAAR...

Ik ben in het bezit van een Canon D400,het probleem is het volgende,al menig keer zet ik mij klaar om bliksems te schieten (proberen) maar mijn toestel wil niet trekken...de lens verdraaid zich,de flits "flitst",maar geen foto.
Hoe komt dit?Welke instellingen moet ik verstellen om fotos in het donker en specifiec van bliksems te nemen?
Ik hen gister al wat op het web gekeken en heb zitten prutsen aan mijn diafragma (1/4000?) en iso (verhoogd naar 400),ook mijn toestel op TV gezet en wieltje op "bulb" gezet (ook al had ik geen flauw idee wat dit deed).Steeds kwam ik niet aan het gewenste resultaat...
Ik wil niet te amateuristisch overkomen,maar vraag het liever voor ik mijn toestel "verneuk".(pardon my french).

Met vriendelijke dank.
  #2 (permalink)  
Oud 1 augustus 2008, 10:30
DPaul's schermafbeelding
DPaul DPaul is offline
Senior Member

Standaard Re: nachtfotos

Hi,

Manueel op oneindig scherpstellen.
In de M stand 30sec met diafragma aangepast aan ambient light.

Dpaul.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 1 augustus 2008, 11:11
Ed-Stabes Ed-Stabes is offline
Junior Member

Ik fotografeer onweders steeds met de bulbfunctie die m'n Nikon D50 heeft, iso blijft op 200 of 400 staan en natuurlijk zorgen dat de lens manueel op oneindig wordt gezet (automatische scherpstelling verknalt alles in dergelijke omstandigheden). Verder probeer ik zo'n beetje op voorhand te schatten wanneer (5 à 10 sec sluitertijd kan al voldoende zijn) er een bliksem zou verschijnen en zet de camera "open" en dit tot het gebliksemd heeft, daarna laat ik onmiddellijk de ontspanner los. Natuurlijk is er geluk mee gemoeid, maar deze manier van werken heeft mij al meerdere resultaten opgeleverd. Hopelijk lukt het je, want het is steeds leuk om een bliksem geschoten te hebben .

Groeten
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 1 augustus 2008, 11:41
Palladio is lid van de Belgiumdigital VZW Palladio's schermafbeelding
Palladio Palladio is nu online
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Quinncy Bekijk bericht
al menig keer zet ik mij klaar om bliksems te schieten (proberen) maar mijn toestel wil niet trekken...
Ik heb een 450D, en heb de afgelopen weken hetzelfde probleem ervaren. Bij sommige omstandigheden wil de camera geen foto maken.
Een oplossing was in mijn geval om de focus manueel te bedienen; dan lukt het altijd.
Moet je dus ook 'ns proberen.
  #5 (permalink)  
Oud 1 augustus 2008, 16:44
pieternlt pieternlt is offline
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Palladio Bekijk bericht
Ik heb een 450D, en heb de afgelopen weken hetzelfde probleem ervaren. Bij sommige omstandigheden wil de camera geen foto maken.
Een oplossing was in mijn geval om de focus manueel te bedienen; dan lukt het altijd.
Moet je dus ook 'ns proberen.
Als de 'drive mode' op 'single shot' staat, zal hij geen foto willen nemen als er niet scherp gestelt is. Het hangt van de camera en de gebruikte lens af of je al dan niet kunt scherp stellen, maar in het donder scherpstellen, op een lucht met weinig contrast, is heel moeilijk door de caerma zelf te doen.

Je kan dit inderdaad oplossen door manueel scherp te stellen, want dan wacht hij niet op de focus. Op AF en Single shot, kan hij pas een foto nemen als er een focuspunt oplicht en de camera een kort biepje geeft.

Om bliksem vast te leggen, zet je best alles op manueel.

greetz,
  #6 (permalink)  
Oud 2 augustus 2008, 13:20
MarkEL's schermafbeelding
MarkEL MarkEL is offline
Member

- Statief gebruiken
- Je AF afzetten en handmatig scherpstellen.
- Iso zo laag mogelijk
- Bij voorkeur gebruik maken van een draadontspanner
- Camera op M stand en Bulb gebruiken. Sluiter openzetten en weer sluiten nadat je een bliksem hebt vastgelegd. (omdat je de ontspanknop ingedrukt moet houden bij Bulb is een draadontspanner een stuk handiger werken en heb je veel minder kans op bewegingsonscherpte)
- diafragma knijpen naar f11 of f16 ofzo. (maar ook niet te hoog omdat de kwaliteit dan meestal afneemt)
  #7 (permalink)  
Oud 2 augustus 2008, 14:20
Black B@ndit is lid van de Belgiumdigital VZW Black B@ndit's schermafbeelding
Black B@ndit Black B@ndit is nu online
Senior Member

Bliksem fotograferen is niet helemaal hetzelfde als nachtfoto's maken.

Als je bliksem wil fotograferen zal je ervoor moeten zorgen dat de belichtingstijd lang genoeg is, zodat je kans hebt om toevallig een ontlading op de foto te krijgen.
Hiervoor kan je wel ongeveer dezelfde techniek toepassen als voor nachtfotografie, maar dan stel je de diafragma-opening zo in dat de sluitertijd op 30sec komt (dat is bij de meeste DSLR's de langste sluitertijd in de diafragmavoorkeuzestand). En dan moet je wat geluk hebben dat er een bliksem in beeld komt gedurende die 30sec.
Je zal handmatig moeten scherpstellen, want er is in de wolkenmassa te weinig contrast (en licht) om automatisch scherp te stellen (de lens op oneindig zetten zal wel voldoende zijn, maar sommige lenzen kan je wat te ver draaien, en dan is de foto ook niet scherp).

Hier zijn alle mogelijke tips over nachtfotografie nog eens:

-statief
-iso 100 (of 200 als je niet lager kan), de belichtingstijd speelt geen rol met een statief, daarom moet je geen hoge iso instellen
-AV stand (diafragmavoorkeuze)
-diafragma op f8-f16 (f16 geeft grotere stervorming rond lichtpunten) (het diafragma te ver dichtzetten geeft minder scherpe foto's)
-Timer of afstandsbediening gebruiken om trillingen te vermijden als je op het knopje drukt.
-Als je de mogelijkheid hebt voor "Mirror Lock Up" dan gebruik je die ook om trillingen van de opklappende spiegel te vermijden.
-Soms kan het moeilijk zijn om scherp te stellen, richt dan de camera op een lichter punt, druk de ontspanknop half in, en zet dan de camera weer op de juiste plaats en druk de ontspanknop dan verder in (One Shot AF gebruiken).
-Zet de "noise reduction bij lange sluitertijden" aan, (het duurt dan wel langer voor je de volgende foto kan maken).
-Gebruik geen UV-fliter, want daarmee krijg je veel sneller last van flare (rare lichtvlekken op de foto).
-Gebruik een zonnekap als je die hebt, ook om flare te vermijden.
-Probeer ook foto's te maken als het nog net niet helemaal donker is, die zijn meestal het mooist ("blauwe uurtje" noemen ze dat, maar dat duurt zo lang niet).
-Ik zet de witbalans altijd op automatisch voor nachtfoto's, daarmee behoud je de sfeer het best.
-Als je in de AV (A) stand werkt, hou dan wel de maximale sluitertijd in het oog, want die is bij de meeste camera's beperkt tot 30 sec. Als je dan het diafragma te ver dicht zet, wordt de foto onderbelicht omdat de sluiter niet langer dan 30 sec open blijft.
-Je zal wat moeten spelen met de belichtingscompensatie, want door de scherpe contrasten tussen de verlichte gebouwen en de zwarte achtergrond is de belichting niet altijd optimaal (bekijk de foto's op het schermpje om ze te beoordelen, en pas eventueel de belichtingscompensatie aan).
-Zorg voor een goed geladen akku, want bij lange sluitertijden verbruikt een camera een stuk meer.
-Als je IS of VR-lenzen gebruikt, zet dan de beeldstabilisatie uit, want ik heb zelf al een paar keer ondervonden dat die zorgt voor bewogen foto's als de camera op een statief gemonteerd is. Zonder beeldstabilisatie zijn de foto's dus scherper in dit geval.

BD0338BE
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 3 augustus 2008, 18:23
Palladio is lid van de Belgiumdigital VZW Palladio's schermafbeelding
Palladio Palladio is nu online
Member

Voilà se.
Ik heb weeral 'ns iets bijgeleerd.
Bedankt Black B@ndit!

Discussietools