Allen,
Ik heb een tijd geleden mijn monitor gecalibreerd met een spyder van datacolor.Echter ik heb mij ondertussen een nieuwe videokaart gekocht.Moet ik nu opnieuw calibreren,of blijft mijn huidig profiel gelden?(monitor is nog dezelfde)
Alvast bedankt,
Marc
Opnieuw calibreren want het is de videokaart die het signaal stuurt en de monitor die het weergeeft. Ze zijn dus beiden belangrijk in de juiste weergave van kleuren.
Het profiel wordt trouwens geladen op de kaart
Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
"Casu Consulto - Modo Fac"
Ok merci,opnieuw doen dus.
Ok,heb de monitor opnieuw gecalibreerd.Hoe gebruik ik nu dit profiel eigenlijk voor mijn printer? (zodat scherm en afdruk hetzelfde zouden zijn)
Je moet je scherm regelmatig opnieuw inmeten hoor, op 'gewone' lcd schermen zit redelijk wat verloop, een Eizo of Lacie is iets anders natuurlijk, maar zelfs mijn Dell UltraSharp schermen meet ik wekelijks snel even in.
Wil je de schermafbeelding zo kort mogelijk met een afdruk laten overeenkomen moet je de printer ook inmeten, test afdruk (die met de patches) afdrukken vanuit de applicatie die je gebruikt voor je foto's, op het papier dat je zal gebruiken met de instellingen die je meestal gebruikt ... printje inmeten en dit als output profiel gebruiken in je printerdriver.
Uiteindelijk als je printer het eindresultaat afdrukt zal je met drie profielen werken, het input profiel (AdobeRGB op af te drukken, GEEN sRGB gebruiken), je monitor profiel om de juiste post processing uit te kunnen voeren en je printer/papier profiel om de juiste kleuren op je afdruk te krijgen (hou er rekening mee dat elk papier type dat je gebruikt een ander profiel nodig heeft)
Mark
Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...
printer profiel is volledig onafhankelijk van je monitor profiel, als je voor beide toestellen de juiste profielen gebruikt krijg je gelijkaardige resultaten op beide toestellen.
printerprofiel is afhankelijk van de gebruikte printer en het gebruikte fotopapier,
de meeste producenten van fotopapier stellen profielen voor verschillende printer in combinatie met hun papier beschikbaar op hun site.
als je laat weten welke printer en papier je gebruikt kunnen we je misschien helpen