|
|||||||
| Registreer | All Albums | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| Ter Zake Forum voor dieper gravende (technische) discussies over de kwaliteit van foto's of technische zaken rondom digitale fotografie. In dit forum worden serieuze bijdragen méér gewaardeerd dan grapjes. |
![]() |
|
|
Discussietools | Weergave |
|
|||
|
1) Wat is 'veel'?
2) Je hebt meer of snellere controle over waar je precies het scherpstelpunt wilt leggen als je geen gebruik wilt maken van de ingebouwde focuspoints, vooral als dat punt voortdurend verandert.
|
Zelfs als dat punt voortdurend verandert heb je nog altijd de AF-lock knop die je kan indrukken na het scherpstellen zodat je makkelijk kan herkadreren
![]() Een knop die blijkbaar weinig tot niet gebruikt wordt, maar o zo handig is! ![]() Mvg, Frederic
|
ik betrap mezelf er regelmatig op naar de AF-ring te grijpen.
en ik moet toegeven, steeds vaker. maar ik tel niet mee, want ben geen pro ![]() m m
|||||
|
Ik maak regelmatig gebruik van de handmatige scherpstelling.
Dit heeft echter niets te maken met pro. Het hangt meer af van welke soort fotografie ik op dat moment doe. Landschap + macro vanaf statief is bij mij meestal MF. Door de AF ON instelling bij Nikon te activeren is snel wisselen tussen AF en MF een fluitje van een cent. http://users.telenet.be/frank.panis/Photo/BD/AF-ON.htm mvg Antoine |
|
|||||
|
Citaat:
grt,bouk.
|
Citaat:
2. Bij AF maakt de camera de foto, bij manuele focus de fotograaf. -M-
|
Vind ik nogal kortzichtig. Je hebt waarschijnlijk ook de belichtingsmeter uit je camera gesloopt omdat je zelf wilt meten / inschatten? Je draait nog aan een wieltje om naar de volgende foto te gaan? Je zet zelf het diafragma op de lens in de juiste stand? Laat me raden: je fotografeert nog analoog.
|
Citaat:
Citaat:
Ik meet ook nog regelmatig met een externe belichtingsmeter en ja ik stel nog steeds het diafragma zelf in en ook nog soms op de lens. Dit alles is afhankelijk van welke soort fotografie ik doe en tevens hangt e.e.a. af van de omstandigheden c.q. welk app. ik gebruik. De AF + de lichtmeting van een camera is professioneel genoeg om goede foto's te maken. Met MF en/of externe lichtmeter is het echter mogelijk om nog meer selectief te werken, vandaar dat ik daar vaak voor kies. mvg Antoine |
|
|||
|
Citaat:
![]() Citaat:
There are 10 types of people on this planet. Those that understand binary and those that don't. My photos - Most recent Laatst gewijzigd door Leonidas; 12 november 2008 om 18:51 |
|
|||||
|
Citaat:
![]() De vraag is of dat altijd beter is. mvg Antoine |
|
|||
|
Citaat:
![]() Weet je, ik denk dat het weinig zin heeft met jou te discussieren over wat een derde persoon wel of niet bedoeld heeft. Laat ik proberen dit af te sluiten met de vaststelling dat auto inhoudt dat iets door een machine of apparaat wordt gedaan en dat manueel betekent dat iets met de hand door een persoon wordt gedaan. Als Nerdifant geen verdere bedoelingen had met z'n uitspraak dan is de opmerking "Bij AF maakt de camera de foto, bij manuele focus de fotograaf" dus triviaal en overbodig.
There are 10 types of people on this planet. Those that understand binary and those that don't. My photos - Most recent Laatst gewijzigd door Leonidas; 12 november 2008 om 18:22 |