Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 15

Standaard Macrofotografie: focus met rail of scherpstelring?

Ik weet niet of dit de meest geschikte plaats is voor mijn vraag, maar ik vind niet direct een beter forum.

Bij macrofotografie kan je scherpstellen door manueel de focus te verplaatsen, maar met een macrorail zou je nauwkeuriger een reeks kunnen maken om nadien te stacken.

Ik heb geen macrolens en al helemaal geen rail om het zelf te testen, maar ik vraag me al een tijd af of je met een rail geen problemen krijgt omdat de afstand tot het onderwerp verandert. Je komt dichter bij het onderwerp en het lijkt mij dat het dan groter in beeld komt en het perspectief verandert.
    Langs de andere kant stel je bij beide manieren scherp op dezelfde delen van het onderwerp dus zou het ook kunnen dat net doorde stacking deze verschillen weggewerkt worden.

Ik hoop dat mijn vraag een beetje begrijpelijk is . Is er uiteindelijk een verschil tussen beide manieren?
    Nikon D7100, Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD, Nikon 35 DX AF-S 1,8G, Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro, 18-55 kit, 55-200 kit
    Mijn fotosite: www.verschaeren.org
    Mijn website: www.computerhersteller.be

Standaard Re: Macrofotografie: focus met rail of scherpstelring?

Het "probleem" blijft IMHO in beide gevallen juist hetzelfde ... de stacking programmas weten daar echter wonderwel mee om te gaan ..

Imho????

Ik ga regulus hierbij gedeeltelijk volgen.
    Een aantal maanden geleden heb ik hier dezelfde vraag gesteld en de respons was eerder beperkt te noemen.Ik werd er niet veel wijzer van;behalve dat zoals je stelt er een verschil komt in afbeeldingsgrootte.Dit bekom je zowel met een rail,als met de afstandinstelling te veranderen.Hierbij wordt in je lens het één en ander verschoven,waardoor de afbeeldingmaatstaf verandert.
    Kunnen staking programma's hiermee overweg??? Ik gebruik Combine ZP,en dit heeft hiermee problemen.
    Veel hangt af van de vergrotingsfactor,en het aantal opnames.Waarschijnlijk hoe meer hoe beter.Maar zelfs met 10 opnames noppes.Ik heb het ondertussen even opzij gezet.
    Ik denk als je een stack maakt van 20 opnames,dat je misschien beter een stack maakt van 4 opnames,en dan nog eens 4 etc.,en dan de resultaten nog eens stackt.
    Een gedacht,maar voor de rest geen advies.
    Ik blijf dit volgen,want tot nu toe nog altijd geen duidelijke oplossing.
    Misschien dat er nu een aantal verlichte geesten toch een antwoord of advies klaar hebben ????

IK heb dit uitgeprobeerd met een micrometer tafel (voorwerp beweegt ipv camera = macrorail voor het voorwerp) zowel als met interne scherpstelling, de resultaten zijn krek hetzelfde ..
    BTW ik denk dat Combine ZP méér last heeft van "verschoven" beelden dan van de "vergroting" maar weten doe ik het niet. Mijn voorwerpen zijn echter heel klein (minder dan 1mm) en dus is de vergroting mogelijk beter op te vangen door stacking programmas.

IMHO

Ik volg regulus.
    Mijn ervaring is dat er vooral dient gekeken naar de grootte van het voorwerp. Een fototoestel plaatsen op een rail of het gebruik van 'ControlMyNikon' lukt bijzonder goed, maar enkel op voorwaarde dat we camera of lens niet dinen te verplaatsen over cm's. Ooit heb ik een lychee gestacked en daar waren de beelden bij het begin- en eindepunt onverzoenbaar voor de stack-softwaren. De dietpeverschuiving bedroeg iets van 10mm in het totaal en ik zat met een 1:1-vergroting.
    'ControlMyNikon' scoorde iets beter dan de manuele tracking omdat je daar kan ingeven hoeveel diepteverschuiving je wil hebben en welke stapgrootte je wenst. De rest wordt door de soft gestuurd en berekend. Let wel, het is wel degelijk de lens die door de software wordt verschoven.
    En vakmanschap is meesterschap. Ik wil je de uren tijdverlies niet opgeven die ik heb met stacken en dan vooral in het begin. Lijkt allemaal eenvoudig maar dat is het nu éénmaal niet.
    Eventueel even kijken naar de twee workshop-documenten die ik over macro geschreven heb.
    [Workshop] Macro - Micro - fotografie. Hoe zit het nu eigenlijk in elkaar ?
    http://www.fotospotter.be
    1% van iets is meer dan 100% van niets - koplopers in een kudde lopen zelden in de str*nt

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
    Ik volg regulus.
    Mijn ervaring is dat er vooral dient gekeken naar de grootte van het voorwerp. Een fototoestel plaatsen op een rail of het gebruik van 'ControlMyNikon' lukt bijzonder goed, maar enkel op voorwaarde dat we camera of lens niet dinen te verplaatsen over cm's. Ooit heb ik een lychee gestacked en daar waren de beelden bij het begin- en eindepunt onverzoenbaar voor de stack-softwaren. De dietpeverschuiving bedroeg iets van 10mm in het totaal en ik zat met een 1:1-vergroting.
    'ControlMyNikon' scoorde iets beter dan de manuele tracking omdat je daar kan ingeven hoeveel diepteverschuiving je wil hebben en welke stapgrootte je wenst. De rest wordt door de soft gestuurd en berekend. Let wel, het is wel degelijk de lens die door de software wordt verschoven.
    En vakmanschap is meesterschap. Ik wil je de uren tijdverlies niet opgeven die ik heb met stacken en dan vooral in het begin. Lijkt allemaal eenvoudig maar dat is het nu éénmaal niet.
    Eventueel even kijken naar de twee workshop-documenten die ik over macro geschreven heb.
    [Workshop] Macro - Micro - fotografie. Hoe zit het nu eigenlijk in elkaar ?
    Even snel doorgenomen.Interessante literatuur.Zal wel heel veel werk aangeweest zijn.PROFICIAT !!!
    Kleine bedenking:die vliegekop frontaal,daar zou ik bv. ook het lijf scherp willen zien,en ik vrees dat hierbij de vergroting en de te overbruggen afstand problemen kunnen geven.Die meetlat ;ja dat is geen sterke vergroting,en dat schijnt wel te lukken.
    Nu in ieder geval iets om eens grondig door te nemen,en vnl. voer om eens het één en ander uit te testen.

Bedankt voor de reacties!
    Ik vroeg het omdat ik nogal wat bezig geweest ben met mijn Raspberry pi en de koppeling met mijn camera. Voor de volgende stap zou ik de rails en stappenmotor van een oude scanner willen recupereren om te gebruiken voor bv macrofoto's.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
    Ik volg regulus.
    Ik heb een paar keer DSLRDashboard geprobeerd omdat die ook focus stacking ondersteunt. Helaas is er geen sdk beschikbaar voor de Nidon D3100, dus DSLRDashboard en ControlMyNikon ondersteunen de D3100 niet. Een argument om mee te nemen bij de onderhandelingen met mijn vrouw over een upgrade van mijn camera...
    Nikon D7100, Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD, Nikon 35 DX AF-S 1,8G, Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro, 18-55 kit, 55-200 kit

Je hebt het al begrepen:een echt evangelie bestaat er niet.Trial and error,maar met het nodig inzicht,is die trial te minimaliseren.
    Alleen verlangt een mens met alle software etc. dat alles eenvoudig wordt,en dat is het niet.
    Veel succes nog met je onderhandelingen,en functioneert het dan toch allemaal nog niet 100%,dan heb je in de vernoemde artikels genoeg stof om verder te perfectioneren

Misschien moet ik mijn compactje of smartphone gebruiken voor macro...
    Ik zeg dit met enige ironie, maar bij voldoende licht of een goeie flitsopstelling is het praktisch gemakkelijker om snel tot een goed resultaat te komen als die beeldsensor een stuk kleiner is.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Daar zeg je iets.Veel van de macro's die je hier passeren zijn met kleinere sensors gemaakt,grotere scherptediepte en geen gelul meer over stacking.Zijn meestal wel geen echte macro's maar eerder close-ups.
    Alleen de echte macro meer dan1x1,3x1 etc. zie ik nog niet met die toestellen gebeuren.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kempen2002 Bekijk bericht
    Imho????
    In My Humble Opinion
    David Leemans
    Canon 550D-5D-5D2-1Ds3 | Gallery

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
    In My Humble Opinion
    zie #5

Wat zitten zoeken:'t is toch triestig weer buiten.Ga eens naar de website van Zerene Stacker,en kijk onder: how to use it.Zij geven de voorkeur aan focus met de lens,minder perspectief vervorming.Maar niet altijd het beste.
    De moeite om eens door te nemen,met verschillen tussen rail- en lensfocus,geillustreerd met vergelijkende opnames.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
    Wat zitten zoeken:'t is toch triestig weer buiten.Ga eens naar de website van Zerene Stacker,en kijk onder: how to use it.Zij geven de voorkeur aan focus met de lens,minder perspectief vervorming.Maar niet altijd het beste.
    De moeite om eens door te nemen,met verschillen tussen rail- en lensfocus,geillustreerd met vergelijkende opnames.
    Bedankt voor de tip!
    Deze paragraaf vat het samen:
    Does Zerene Stacker correct for changes in magnification as I focus?

Yes, it surely does. This question is often asked by people who are worried about focusing by using the big ring on their macro lens. In that case it's clear that magnification changes along with focus. But it turns out that there are magnification changes almost all the time due to perspective, no matter how you focus. The software doesn't care what the cause is for magnification changes; it just corrects for all of them.

Soortgelijke discussies

1. Macro focus rail
    Door vancauw in forum Gezocht
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 10 april 2014, 10:57
  2. Verkocht
    Door trbt555 in forum Aangeboden
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 9 februari 2013, 16:07
  3. Manfrotto 454 focus rail (nieuw)