|
|||||||
| Registreer | All Albums | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| Ter Zake Forum voor dieper gravende (technische) discussies over de kwaliteit van foto's of technische zaken rondom digitale fotografie. In dit forum worden serieuze bijdragen méér gewaardeerd dan grapjes. |
![]() |
|
|
Discussietools | Weergave |
|
|||||
|
Hallo allemaal,
ik ben sinds kort overgeschakeld van een nikkor 60mm naar een sigma 180mm macrolens. Nu is het zo dat bij de nikkor, de camera een correctie maakt van het f-getal naarmate je dichter bij 1:1 vergroting komt. Je kunt m.a.w. géén diafragma van f/2.8 instellen bij 1:1 vergroting, hoewel de fysieke lensopening even groot blijft. Dit komt (denk ik) doordat je objectief langer wordt bij dergelijke vergrotingen. Bij de sigma kan het kleinste f-getal (f/3.5) wél worden weergegeven op 1:1, dus veronderstel ik dat de correctie hier niet gemaakt wordt. Ik meen me te herinneren dat de correctie bij het Canon systeem ook niet gemaakt wordt. Zo is de grootst instelbare f-waarde bij de MP-E65 f/16, maar dit wordt in de realiteit f/xx waarbij xx veel groter is dan 16. Als ik het dus goed heb, is werken met aperture priority op f/8 bij de nikkor helemaal anders dan bij de sigma? Bijgevolg moet je dus ook héél hard opletten met interpretatie van exif-gegevens bij macrofoto's, afhankelijk van het feit of die met een Nikon/Canon of ander systeem gemaakt zijn (alvast een argument om exif niet te hard te gaan overwaarderen...). Heeft iemand evt. een link naar wat meer uitgebreide uitleg over deze correctie? Ik zocht al kort (op't forum en op't web) maar vond niet meteen iets. En laat het zeker weten indien er fouten in m'n redenering staan ![]() Edit: Dit vond ik ondertussen al op wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/F-stop#Working_f-number
|
Citaat:
Canon 1DmarkIIn, Canon 5D , Canon 30D, Canon 20D(IR). Gitzo 1548, Manfrotto 055mf4, Lenskes van 10-300mm http://www.flickr.com/photos/59821394@N00/sets/ Laatst gewijzigd door RUPSELKOPKE; 15 juli 2008 om 17:16 |
|
|||
|
Aangezien de f-waarde bepaald wordt door de verhouding is van de focus afstand (enkel gelijk aan de brandpuntsafstand van de lens voor een voorwerp gefocust op oneindig) en de effectieve lensopening, is het correct te veronderstellen dat de F waarde verandert i.f.v de "lengte" van het objectief. Dit is in elk geval zo bij een enkelvoudige dunne lens. Bij optieken met meerdere lenselementen en een inwendige iris, zijn er andere opties mogelijk, die dit effect bv geheel of gedeeltelijk compenseren...Zie bv http://v3.espacenet.com/textdoc?DB=E...&QPN=US6154324.
|
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
|
|
Soortgelijke discussies
|
||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| Mening over kwaliteit Sigma 150mm macro foto’s | Pascal H | Fotobeoordeling Macro & Close-Up | 5 | 21 februari 2008 22:37 |
| Lenzen zonder aperture ring + 105mm AF-S Macro vraagje | fuzzylogic | Objectieven | 2 | 27 januari 2008 18:30 |
| macro lens + macro flits Canon [VERKOCHT] | T-design | Aangeboden | 0 | 13 augustus 2007 18:12 |
| Sigma introducing new Macro 17-70mm F2.8-4.5 DC MACRO Nikon AF | Otto Knap | Objectieven | 10 | 5 juni 2006 17:14 |
| Sigma 70-300mm Macro vs Zoom pix anyone? | angelbracket | Camera's | 2 | 2 augustus 2004 00:58 |
![]() |