Ga terug   Belgiumdigital forum - Digitale fotografie > Fotografie Technisch > Ter Zake

Ter Zake Forum voor dieper gravende (technische) discussies over de kwaliteit van foto's of technische zaken rondom digitale fotografie. In dit forum worden serieuze bijdragen méér gewaardeerd dan grapjes.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 14 juli 2008, 10:49
FLuKee is lid van de Belgiumdigital VZW FLuKee's schermafbeelding
FLuKee FLuKee is offline
Senior Member

Standaard Macro diafragmacorrectie

Hallo allemaal,

ik ben sinds kort overgeschakeld van een nikkor 60mm naar een sigma 180mm macrolens. Nu is het zo dat bij de nikkor, de camera een correctie maakt van het f-getal naarmate je dichter bij 1:1 vergroting komt. Je kunt m.a.w. géén diafragma van f/2.8 instellen bij 1:1 vergroting, hoewel de fysieke lensopening even groot blijft. Dit komt (denk ik) doordat je objectief langer wordt bij dergelijke vergrotingen.

Bij de sigma kan het kleinste f-getal (f/3.5) wél worden weergegeven op 1:1, dus veronderstel ik dat de correctie hier niet gemaakt wordt. Ik meen me te herinneren dat de correctie bij het Canon systeem ook niet gemaakt wordt. Zo is de grootst instelbare f-waarde bij de MP-E65 f/16, maar dit wordt in de realiteit f/xx waarbij xx veel groter is dan 16.

Als ik het dus goed heb, is werken met aperture priority op f/8 bij de nikkor helemaal anders dan bij de sigma? Bijgevolg moet je dus ook héél hard opletten met interpretatie van exif-gegevens bij macrofoto's, afhankelijk van het feit of die met een Nikon/Canon of ander systeem gemaakt zijn (alvast een argument om exif niet te hard te gaan overwaarderen...).

Heeft iemand evt. een link naar wat meer uitgebreide uitleg over deze correctie? Ik zocht al kort (op't forum en op't web) maar vond niet meteen iets.

En laat het zeker weten indien er fouten in m'n redenering staan

Edit: Dit vond ik ondertussen al op wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/F-stop#Working_f-number
  #2 (permalink)  
Oud 15 juli 2008, 06:32
RUPSELKOPKE is lid van de Belgiumdigital VZW RUPSELKOPKE's schermafbeelding
RUPSELKOPKE RUPSELKOPKE is nu online
Senior Member

Standaard Re: Macro diafragmacorrectie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
Hallo allemaal,

ik ben sinds kort overgeschakeld van een nikkor 60mm naar een sigma 180mm macrolens. Nu is het zo dat bij de nikkor, de camera een correctie maakt van het f-getal naarmate je dichter bij 1:1 vergroting komt. Je kunt m.a.w. géén diafragma van f/2.8 instellen bij 1:1 vergroting, hoewel de fysieke lensopening even groot blijft. Dit komt (denk ik) doordat je objectief langer wordt bij dergelijke vergrotingen.

Bij de sigma kan het kleinste f-getal (f/3.5) wél worden weergegeven op 1:1, dus veronderstel ik dat de correctie hier niet gemaakt wordt. Ik meen me te herinneren dat de correctie bij het Canon systeem ook niet gemaakt wordt. Zo is de grootst instelbare f-waarde bij de MP-E65 f/16, maar dit wordt in de realiteit f/xx waarbij xx veel groter is dan 16.

Als ik het dus goed heb, is werken met aperture priority op f/8 bij de nikkor helemaal anders dan bij de sigma? Bijgevolg moet je dus ook héél hard opletten met interpretatie van exif-gegevens bij macrofoto's, afhankelijk van het feit of die met een Nikon/Canon of ander systeem gemaakt zijn (alvast een argument om exif niet te hard te gaan overwaarderen...).

Heeft iemand evt. een link naar wat meer uitgebreide uitleg over deze correctie? Ik zocht al kort (op't forum en op't web) maar vond niet meteen iets.

En laat het zeker weten indien er fouten in m'n redenering staan

Edit: Dit vond ik ondertussen al op wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/F-stop#Working_f-number
Ik begrijp wat je hier bedoeld......maar je kan volgens mij de lichtmeting niet echt voor de gek houden. De lichtmeting gaat via je objectief...de camera zal de sluitertijd aanpassen naargelang de diafragmaopening (of omgekeerd) en op die manier steeds corrigeren.Er zal altijd wel wat afwijking op deze meting zitten ....maar tenzij je een tweede meting zou doen met een echte lichtmeter zal je nooit exact weten hoeveel. Er zal tevens ook een verschil zitten op een nieuw of reeds veel gebruikt objectief en dit om de simpele reden dat alle onderdelen die je diafragma bedienen en het diafragma zelf ook slijten. Exifs zijn zeker een overgewaardeerde bron van info.....omdat buiten de sluitertijd en diafragma er nergens vermeld wordt wat de lichtomstandigheden in een bepaalde situatie waren. Ik heb me reeds dikwijls afgevraagd waarom zovelen de exif willen bij een foto....tenzij iedereen in exact dezelfde gecontroleerde omgeving(bv studio) werkt zijn ze gewoon nutteloos. De enige nuttige informatie is welke camera en wat de gebruikte brandpuntsafstand was.

Laatst gewijzigd door RUPSELKOPKE; 15 juli 2008 om 17:16
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 16 juli 2008, 13:01
erdna erdna is offline
Member

Standaard Re: Macro diafragmacorrectie

Aangezien de f-waarde bepaald wordt door de verhouding is van de focus afstand (enkel gelijk aan de brandpuntsafstand van de lens voor een voorwerp gefocust op oneindig) en de effectieve lensopening, is het correct te veronderstellen dat de F waarde verandert i.f.v de "lengte" van het objectief. Dit is in elk geval zo bij een enkelvoudige dunne lens. Bij optieken met meerdere lenselementen en een inwendige iris, zijn er andere opties mogelijk, die dit effect bv geheel of gedeeltelijk compenseren...Zie bv http://v3.espacenet.com/textdoc?DB=E...&QPN=US6154324.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten