|
|||||||
| Registreer | All Albums | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| Ter Zake Forum voor dieper gravende (technische) discussies over de kwaliteit van foto's of technische zaken rondom digitale fotografie. In dit forum worden serieuze bijdragen méér gewaardeerd dan grapjes. |
![]() |
|
|
Discussietools | Weergave |
|
|||||
|
Beste Bd'ers,
Wegens plaatsgebrek op de harddisk van mijn laptop moet ik dringend eens een aantal zaken beginnen archiveren om wat plaats vrij te maken voor nieuwe beelden. Nu is mijn vraag hoe jullie dit toepassen als je weet dat al mijn beelden in één lightroom database zitten, raw-files zijn, én vaak aanpassingen hebben in lightroom. Gewoon de crw-files naar cd/dvd en extenre hd kopiëren is niet echt een oplossing. Daarom zou ik eventueel gans mijn library zoals die er nu op mijn hd staat naar mijn externe hd kopieren, dan heb ik alvast één kopie. Nu wil ik ook alle beelden naar (verschillende) dvd's kopieren, maar gezien die te klein zijn voor alles op 1 schijf te krijgen, moet ik gaan opsplitsen. Hier is gewoon kopieren van de crw files geen oplossing, omdat de lightroom wijzigingen niet mee gekopieerd worden. In mijn geval zou ik eventueel telkens vanaf de "master" library kunnen vertrekken en daar een selectie beelden overhouden (zodat één library op één schijf past) en die dan branden. En dit telkens weer herhalen tot al mijn beelden gebackup'd zijn. Maar als ik dan op een dag wat oude beelden nodig heb, dan moet ik die dvd's weer naar de hd kopieren eerst? Want de referenties naar de files in de library liggen dan wel naar mijn C-schijf, en niet naar de beelden op cd-rom. Mogelijk hebben jullie andere ervaringen/methodes hiervoor? Lightroom is een verdomd handige tool, behalve wanneer het op archivering en backups aankomt... ofwel beheers ik een of meerdere aspecten van lightroom niet... Daarom graag jullie ervaring/werkwijze in combinatie met lighroom en het backuppen/archiveren van de opnames. Hartelijk dank, Mvg, Johan
|||||
|
Book of Fame 2008 - Vergeet het niet te bestellen! Nikon D700 - Fuji S3 Pro / Nikkor 24-70 2.8 / Tokina 100 2.8 / Nikkor 50 1.8 / Sigma 70-200 2.8 / SB-600 - SB-26 / Te koop: Sigma 18-200 3.5-6.3 / Tamron 17-50 2.8 Mijn foto's Mijn blogje |
|
||||
|
Ben dus ook aan het denken om te gaan werken met dit programma...
Als je dus je foto's hebt aangepast kan je dit doen... - Export - Export with previous (wat is hier het verschil tussen) - Export with preset - DNG - Export as catalog Nu worden 3 mappen gemaakt - de foto's - preview.irdata - file.ircat Welke is nu de beste methode om je originelen (NEF) op te slaan. Exporteren naar DNG is onomkeerbaar waarschijnlijk? Exporteren als cataloog, maar waar plaats ik de preview.irdata en file.ircat? Op de schijf of ook op de DVD? Ik heb al gezocht naar een uitleg maar ben de Engelse taal niet zo machtig
|
Citaat:
1) Uw originele RAW (NEF) bestanden - kan je naar DVD kopieren. Wat hier vooral belangrijk is, om het eenvoudig te houden is dat je dezelfde structuur aanhoudt. 2) Backup van je catalog zelf (hierin zit alles van previews en bewerkingen). Op het moment dat er iets zou misgaan kan je de originele RAW bestanden / catalogs gewoon terugzetten. Om dagdagelijks te werken, kan je de RAW bestanden na backup genomen te hebben verwijderen van je werkschijf en dankzij de catalog toch nog steeds previews enz... bekijken. Op het ogenblik dat je er dan echt verder op wil werken, kan je via de missing files verwijzen naar de originele RAW bestanden (op dvd, of je kopieert ze opnieuw op je schijf). Exporteren is om de publish cycle in te zetten (Web, print of iets anders). Dat kan je naar gelijk welk formaat doen. De bewerkingen zelf worden nog steeds bijgehouden in de catalog, en aan de originele RAW bestanden wordt niet geraakt. By the way, DNG is niet onomkeerbaar (is gewoon een manier om je NEF RAW bestanden in een uniform RAW formaat te zetten). Hopelijk ben je hier iets mee, ik zeg het, ben zelf ook nog maar net met het programma begonnen
Book of Fame 2008 - Vergeet het niet te bestellen! Nikon D700 - Fuji S3 Pro / Nikkor 24-70 2.8 / Tokina 100 2.8 / Nikkor 50 1.8 / Sigma 70-200 2.8 / SB-600 - SB-26 / Te koop: Sigma 18-200 3.5-6.3 / Tamron 17-50 2.8 Mijn foto's Mijn blogje |
|
||||
|
Hallo Feb. bedankt voor de uitleg.
In het kort dus Nef inporteren (zorgen dat mapnaam en tags juist zijn) Bewerken van de foto's (eventueel exporteren naar Jpg) Nef op DVD branden Belangrijk (presets staan in.../afbeeldingen/Lightroom) In Library (mapnaam zeker niet verwijderen, denk ik) Voor het opnieuw bewerken, Nef foto's terug op schijf plaatsen Maar, wat is dan... export with presets? export as catalog? (nu maakt hij een aparte map met foto's en een Ircat-file aan )
|
Citaat:
Simpele workflow ziet er als volgt uit: - Je schiet beeldjes in RAW (NEF in jouw geval, in het mijne ook trouwens )- Je importeert die beeldjes, ik zet die in een folder yyyy-mm-dd_custom_text waarbij custom text dan een korte omschrijving is. - Bij importeren van je files van het kaartlezertje kan je je eigen preset zetten om eventueel de files te renamen (ik doe dat volgens dit formaat: yyyy-mm-dd_custom_text_0001 enz...) In Lightroom heb je dan 1 database waarbinnen alle beheer en opvolging van die imports gebeurt - dit is de catalog. Hiervan kan je er meerdere hebben, maar laat ons er even vanuit gaan dat je 1 catalog hebt. - je bewerkt je foto's, taggen, levels, wb, enz... -> deze wijzigingen worden in de catalog bijgehouden, alsook previews enz... in de catalog wordt ook de link bijgehouden naar de originele RAW file waarop de bewerkingen worden toegepast. Let wel op de originele file wijzigt NIETS. - na de bewerking wil je typisch je foto op het web plaatsen of printen. Dat kan niet vanaf het RAW file. Je moet deze dus omzetten, eventueel naar JPG, of naar PSD (als je nog photoshop bewerkingen wil toepassen) of naar DNG (vooral voor archivering). Dus om nu een antwoord te geven op je vraag met betrekking tot de export mogelijkheden: - Export - gewone keuze, je kan zelf aangeven welke settings - Export with presets, typisch een aantal voorgekauwde export settings (jpg die naar dvd kan gebrand worden, of een export van de geselecteerde foto's naar een nieuwe catalog (lightroom database)). - En wat mooi is, je kan je eigen presets maken, bvb Export for Web (lagere DPI, JPG quality, enz...) Export for print... Dus de export voor catalog, is vooral bedoeld om een backup te maken van je huidige catalog of een gedeelte daarvan, zodat je in geval van bvb pc problemen niet al je bewerkingsdata kwijt bent. Hopelijk maakt dit al wat meer duidelijk ?
|
||||
|
Citaat:
Je kan dus een aparte cd of dvd maken met al je bewerking erbij opgeslagen voor het geval je harde schijf niet meer werkt. Bedankt voor de uitleg, ben al heel wat wijzer geworden
|
Ik heb het nog niet zelf getest, maar zo interpreteer ik het toch ja. Ik ga het trouwens binnenkort proberen, want ben zelf nog volop bezig om een goede manier van werken te vinden voor mijn workflow.
|
|||||
|
Ik ben hier ook nog mee aan het worstelen. Ik weet dat je een aparte catalog voor een andere schijf, dus ook een dvd kan hebben, ben er alleen nog niet uit van hoe ik alles netjes van mijn harde schijf naar een andere harde schijf of dvd krijg, de linnks tussen RAW en bewerkt bewaar en dit eventueel kan doen voor onderdelen eerder dan de volledige bestaande catalog...
|
Citaat:
Je maakt een catalog voor alle foto's van een periode (bvb van 3 maanden). Je RAW files worden niet gewijzigd door Lightroom, dus da is al perfect dus wat doe je: je zet een geordende filestructuur op (zie mijn post hierboven). Eventueel map je dit op een andere driveletter (stel bvb D: is je dataschijf). Wat moet je dan doen om dit op een andere pc te zetten: kopieren van je catalog + kopiëren van je RAW files, als je dit dan in een identieke structuur doet is het al voor de bakker. Kan je het echter niet doen in de originele structuur, dan nog houdt de catalog bij waar de bestanden oorspronkelijk stonden, er komt dan een vraagtekentje te staan bij je foto, je kan dan een search laten doen naar die missing file, of relinken naar de originele RAW file. Voor wat betreft gedeelte van de catalog exporteren, dat kan via de export as catalog als ik me niet vergis, dan maak je een nieuwe catalog aan, hier kan je dan kiezen wat je allemaal wil opnemen in de catalog. Als je daar aangeeft dat je de digital negatives mee wil exporteren heb je meteen alles. Dus op zich peace a cake om jouw probleem op te lossen (heb het net even getest).
|
|||||
|
Bedankt voor de tips feb, 'k lees het nu pas.
Intussen heb ik met één folder zoiets uitgetest, en dat lijkt goed te werken op die manier... raw files backup'en op een aantal (verschillende) media, files deleten, dan krijg je nog je thumnails maar idd met ? erbij. Eens je de file nog hebt, externe hd aansluiten of de dvd plaatsen, en je bent vertrokken! Super, thx!