Ga terug   Belgiumdigital forum - Digitale fotografie > Fotografie Technisch > Ter Zake

Ter Zake Forum voor dieper gravende (technische) discussies over de kwaliteit van foto's of technische zaken rondom digitale fotografie. In dit forum worden serieuze bijdragen méér gewaardeerd dan grapjes.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 9 september 2008, 12:43
awacs457's schermafbeelding
awacs457 awacs457 is offline
Senior Member

Standaard Lensreflectieprobleem !

Omwille van de kwaliteit en de universele inzetmogelijkheden ben ik een vurige fan van de 70-200mm 2.8 met stabilisator van Canon .
Gebruik die lens dan ook regelmatig voor studio opnames ;
Het voorbije weekend echter weer aantal opnames voor de vuilbak door de reflecties van mijn haarlicht (denk ik althans) in de lens .
Om een idee te geven van hoe erg het is hier bijgevoegd een fotooke ;

Probleem is denk ik de bij het objectief geleverde zonnekap die niet volstaat voor dit soort werk , het is er zo eentje waar Canon happen uit heeft gebeten lol !
Heb hier nog 2 compendium's liggen van de analoge tijd maar die passen niet omwille van de grote lensdiameter .
Heeft er iemand een idee waar een geschikte kap te vinden is of wie weet zelfs een compendium voor deze lens want this really sucks !
  #2 (permalink)  
Oud 9 september 2008, 13:03
photogRAF is lid van de Belgiumdigital VZW photogRAF's schermafbeelding
photogRAF photogRAF is offline
Senior Member

Standaard Re: Lensreflectieprobleem !

Ben je zeker dat een andere zonnekap gaat helpen? Probeer eens door met een zwart schermpje zijdelinks van de objectief het instralende licht af te blokken.
Er zitten toch geen filters op het objectief, die zouden namelijk ook voor deze spiegelingen kunnen zorgen. En ten slotte controleer het objectief eens op beschadiging van het frontglas, misschien is er een aantasting van de coating.

Er bestaan beugeltjes met een klemmmetje waaraan je en vlag (zwart schermpje) kan bevestigen om zijdelings invallend licht af te blokken.

www.rafvandenbogaert.be - www.arterra.be
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 9 september 2008, 13:14
zunoel is lid van de Belgiumdigital VZW zunoel's schermafbeelding
zunoel zunoel is offline
Mediator

Een klep op het haarlicht zetten zodoende dat die wel op het model kan schijnen maar niet rechtstreeks in uw lens.

flair wordt dikwijls versterkt wanneer je een UV of andere filter op uw lens hebt staan.

Zorg ervoor dat het licht niet rechstreeks op uw frontlens kan vallen en je probleem is opgelost.
Zet je camera eens op statief en bekijk de lichtinval op de frontlens, verplaats uw licht waar nodig of scherm het af.
  #4 (permalink)  
Oud 9 september 2008, 13:15
Senior Member

Ik heb in het verleden eens omdat ik het probleem al kende een zwarte kartonnen verlenging over de zonnekap geschoven maar blijkbaar toen te lang want toen had ik vignettering van zodra ik beneden de 100 mm durfde zoomen
Neen, ik gebruik er geen filters op en het frontglas is niet beschadigd .
Zal eens kijken waar ik aan zulk schermpje kan geraken voor volgende keer
Thx voor de info in ieder geval

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
Ben je zeker dat een andere zonnekap gaat helpen? Probeer eens door met een zwart schermpje zijdelinks van de objectief het instralende licht af te blokken.
Er zitten toch geen filters op het objectief, die zouden namelijk ook voor deze spiegelingen kunnen zorgen. En ten slotte controleer het objectief eens op beschadiging van het frontglas, misschien is er een aantasting van de coating.

Er bestaan beugeltjes met een klemmmetje waaraan je en vlag (zwart schermpje) kan bevestigen om zijdelings invallend licht af te blokken.
  #5 (permalink)  
Oud 9 september 2008, 13:20
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
Een klep op het haarlicht zetten zodoende dat die wel op het model kan schijnen maar niet rechtstreeks in uw lens.

flair wordt dikwijls versterkt wanneer je een UV of andere filter op uw lens hebt staan.

Zorg ervoor dat het licht niet rechstreeks op uw frontlens kan vallen en je probleem is opgelost.
Zet je camera eens op statief en bekijk de lichtinval op de frontlens, verplaats uw licht waar nodig of scherm het af.
Op het haarlicht zit er een honigraat en een 4 kleppenstuk waarmee je de lichtval kan regelen; moet er wel bij zeggen die staat net onder het plafond en beetje naar beneden gericht met als gevolg telkens ik mijn zoom iets naar omhoog durf richten heb ik prijs !Er zit dus niks van filters op de lens ..
Zoiets heb ik in het analoge tijdperk nooit voor gehad bij gebruik van een pro zonnekap !
  #6 (permalink)  
Oud 9 september 2008, 15:23
Digipics357's schermafbeelding
Digipics357 Digipics357 is offline
Senior Member

Zou dit geen fout kunnen zijn aan uw exemplaar van deze lens, mij lijkt het zeer straf, zelf heb ik met mijn 70-200 analoge dia's gemaakt in een studio die nog kleiner is dan uw studio en nooit zoiets gezien met de 70-200.
Als het aan de zonnekap ligt zou je het IMHO ook hebben bij de 24 70, want dat is ook een tulpvormige. En met mijn Sigma 24-70, heb ik het vroeger is gehad maar dat waren blauwe bollen die zich herhaalden, en dat had ik buiten en ook in de studio, nu de kleur van de bollen heeft te maken met de coating en zou dus kunnen verschillen bij een Canon Lens.

Ik zou der is wat tijd voor uitrekken en door experimenteren trachten zekerheid te krijgen waar de fout zit.

MVG, Jeff
  #7 (permalink)  
Oud 9 september 2008, 15:54
hjanssen's schermafbeelding
hjanssen hjanssen is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door awacs457 Bekijk bericht
het is er zo eentje waar Canon happen uit heeft gebeten lol !
Der zijn geeen happen uitgebeten, maar stukken aangezet waar het kon.....
  #8 (permalink)  
Oud 9 september 2008, 20:48
Lennert is lid van de Belgiumdigital VZW Lennert's schermafbeelding
Lennert Lennert is nu online
Senior Member

Inderdaad een plaat (gobo) plaatsen tussen flitser en lens, zodat licht alleen op model valt.
  #9 (permalink)  
Oud 10 september 2008, 19:09
Telekees Telekees is offline
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door awacs457 Bekijk bericht
Probleem is denk ik de bij het objectief geleverde zonnekap die niet volstaat voor dit soort werk , het is er zo eentje waar Canon happen uit heeft gebeten lol !
Zonder die happen had je vignettering op 70mm .......
Je dacht dat Canon achterlijk was?
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 10 september 2008, 21:12
parakiet's schermafbeelding
parakiet parakiet is offline
Senior Member

Stuur een bericht via MSN naar parakiet

zet je pilootlichten aan en kijk eens of er geen lampen te zien zijn in je lens

vanvoor eens gaan kijken dus
Just use the bloody things and stop pulling pixels out your arse.
Now that was an attack !
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten