Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 16 van 16

Standaard Lens flare interieur fotografie, polariserende filter?

Allen

Ik ben de laatste tijd veel bezig met interieurfotografie, en ik kom regelmatig lensflareachtige zaken tegen zoals in de foto.

Dit is een HDR opname gemaakt met 5 brackets. De flare is ook al te zien op de afzonderlijke brackets en komt alleen voor bij afbeeldingen waar ramen enzo opstaan. Nu is dit niks onoverkomelijk in photoshop, maar wel redelijk arbeid intensief. Ook onder het motto om het juist in de camera te krijgen vroeg ik me af of een polariserende filter deze flare zou tegen gaan?

Iemand een idee?

Standaard Re: Lens flare interieur fotografie, polariserende filter?

Een polarisatiefilter kan wel reflecties verminderen, maar geen lensflare.
    Lensflare komt door reflecties tussen de lenselementen (in de lens zelf), de kans op flare wordt alleen maar groter als je filters op een lens schroeft.

Er zit misschien al een uv-filter (of lensbeschermingsfilter) op de lens die je gebruikt?
    Als dat zo is, dan zou ik dezelfde foto nog eens maken, maar dan zonder filter, er is een kleine kans dat de lensflare dan minder zichtbaar is op de foto.
    De ene lens is gevoeliger voor flare dan de andere, maar ik denk dat er niet veel lenzen zijn die er nooit last van hebben.

Dank bart voor het antwoord. Er zit geen UV filter op, de foto is trouwens getrokken met de Nikkor 16-35 F4. Er is dus geen enkele tool die dit probleem kan tegen gaan?

Iemand een idee of de 14-24 op dit vlak misschien beter presteert?

Al geprobeerd met een zonnekap erop?

IZ.
    For Greater Good - Ambient Music for the Masses

Canon 600 D - EF-S 18–55mm IS STM - 50 mm 1.8 - EF-S 10-22 mm - EF 35mm f/2.0

De standaard zonnekap zit er altijd op. Kan je daar ook in customizen misschien?

Flare is een lensprobleem.
    Er bestaan lenzen waarbij je zelfs met volle tegenzon bijna geen tot verwaarloosbare flare krijgt. Maar daar staat meestal een centje tegenover.

Het probleem is niet op te lossen trouwens behoudens tegenlicht ontwijken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cornelisk Bekijk bericht
    De standaard zonnekap zit er altijd op. Kan je daar ook in customizen misschien?
    Meestal zijn de standaard zonnekappen zo ontworpen dat ze het beste resultaat voor die specifieke lens geven, ik denk niet dat je daar veel aan kan gaan customizen. Maar ik kon uit je eerste post niet opmaken dat je standaard een zonnekap gebruikt

IZ.
    For Greater Good - Ambient Music for the Masses

Canon 600 D - EF-S 18–55mm IS STM - 50 mm 1.8 - EF-S 10-22 mm - EF 35mm f/2.0

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
    ...
    Het probleem is niet op te lossen trouwens behoudens tegenlicht ontwijken.
    Inderdaad: foto op een ander tijdstip van de dag maken; foto vanuit andere hoek maken...
    BD1166BE. CANON camera's (7D, 350D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  Intel iMac 27" 3,4GHz 16GB RAM - 1TB HD (0SX 10.13.1) - iPhone 4s (iOS 9.3.5)+iPad5 WiFi (iOS 11.2)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Izzy HaveMercy Bekijk bericht
    Maar ik kon uit je eerste post niet opmaken dat je standaard een zonnekap gebruikt

IZ.
    Lensflare veroorzaakt door lichtbronnen in beeld daar helpt geen zonnekap tegen, want die helpt alleen tegen lensflares veroorzaakt door lichtbronnen buiten beeld.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Denk dat het alleen maar te vermijden door het glas van de lens, de coating die het glas heeft zorgt dat de lens minder of meer gevoelig is voor lensflare. Hoe duurder, hoe beter zoals met (bijna) alles.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door evelynvancky Bekijk bericht
    Denk dat het alleen maar te vermijden door het glas van de lens, de coating die het glas heeft zorgt dat de lens minder of meer gevoelig is voor lensflare. Hoe duurder, hoe beter zoals met (bijna) alles.
    Mijn Tamron 70-300 VC USD heeft er minder last van als mijn Nikkor 70-200 VC, daar gaat je theorie....
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Het is maar een gedacht, maar ben je zeker dat dit lensflare is ? Lensflares zijn meestal lange strepen of herhalingen van heldere objecten.

De vlekken die jij ziet zijn redelijk onregelmatig en zijn ook geen (interne) weerspiegeling van een heldere bron. Ik zou dus eerder denken dat dit stof en onzuiverheden zijn, misschien zelfs in je lens. Ik zou dus eerst is proberen om alles goed te kuisen (lens + sensor) en dan ook eens een goeie blik te werpen in je lens zelf. Test ook eens verschillende diafragma's uit terwijl je een heldere lucht (zon in de rug) fotografeert, dan weet je ineens of het vuil is of niet.

De sensor is kort geleden gereinigd bij a&c. Ik heb wel het front element van de lens in kwestie nog eens goed gereingd en heb de indruk dat het probleem wel wat minder is. Ook wel geen zonnig weer meer gehad sinds dan. Dus ik wacht nog even af voor ik victorie kraai .

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Mijn eerste gedachte bij het zien van de foto was ook stof. Meerbepaald rondvliegend stof waarop licht weerkaatst. (Niet in of op je materiaal dus.) Heb je een lamp of flitser gebruikt? Het kan in principe ook wel bij licht dat door een raam invalt, en de HDR zorgt misschien wel voor een versterkend effect hier...
    Als het inderdaad lens flare is, kan je alleen maar proberen de kijkhoek te veranderen of andere lichtomstandigheden te zoeken.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
    Meerbepaald rondvliegend stof waarop licht weerkaatst.
    indien zo zou hij bij 2 foto's kort na elkaar verschillende 'flare' moeten zien.
    Lijkt wel niet een typisch flare-partoon (mijn 14-24mm heeft daar enorm last van, daar merk ik toch steeds gelijkaardige 'configuratie')?

moet per-sé alles wat nu op je foto staat, er ook daadwerkelijk op?
    Anders zou ik eens proberen om de hoek van de camera tov. de lichtbron (in dit geval de ruiten in de deur) enkele graden te wijzigen (naar boven of onder/ naar links of rechts) en intussen het resultaat(in het bijzonder de flares) controleren door je zoeker.
    Weden dat je een heel stuk van je probleem zo kan oplossen!
    Dré en zijn 7D

Soortgelijke discussies

1. [ Olympus ] Olympus e-520, 14-42mm kitlens, polariserende filter
    Door daveman in forum Aangeboden
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 12 februari 2014, 12:43
  2. interieur fotografie
    Door andylemaire in forum Algemeen
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 6 augustus 2010, 22:32
  3. 'INTERIEUR' fotografie
    Door photofan2 in forum Algemeen