Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7

Discussie: Kleurruis

Standaard Kleurruis

Even een vraag waar ik via de zoekfunctie en google geen bevredigend of begrijpelijk antwoord op kan vinden...

We kennen allemaal het fenomeen kleurruis...maar waar komt kleurruis nu door? Wat triggert dit? Bij gewone ruis is dit me wel duidelijk, maar bij kleurruis blijf ik in het duister tasten...

Vanwaar de vraag? Als ik niet goed nadenk over de belichting van een foto straft mijn camera me keihard af met kleurruis...zelfs al op ISO200...dit manifesteerd zich in allemaal groene vlekjes op bepaalde minder goed belichte plekken (over- of onderbelicht maakt niet uit)..soms zelfs in redelijk goed belichte stukjes...op normale kijkafstand is het dan al een beetje irritant, maar op 100% zie je dan zoveel groene vlekjes dat je je af gaat vragen of er geen smurrie op je sensor zit...

Ik kan er dus echt niet met mijn hoofd bij waar dit nu vandaan komt...kunnen pixels dan een kleur niet bepalen? "Fouten" in de algoritmes?
    Mijn objectieven zijn all round...

Standaard Re: Kleurruis

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
    kunnen pixels dan een kleur niet bepalen?
    een pixel kan geen kleur bepalen, een lichtgevoelige cel in je sensor kan enkel helderheid waarnemen: dit doet de leichtgevoelige cel door meer licht om te zetten in een hogere stroompuls dan een lichtgevoelige cel die minder licht waarneemt. de lichtgevoelige cellen van de sensor kunnen dus enkel helderheid waarnemen.

doordat er over deze lichtgevoelige cellen een patroon van kleurfilters staat, meestal een Bayer-patroon, waarbij een deel van de lichtgevoelige cellen enkel groen licht krijgen, een ander deel ontvangt enkel rood licht en tenslotte zijn er nog cellen die enkel blauw licht krijgen. Door de helderheid van de naburige cellen die ander licht konden waarnemen te vergelijken met de helderheid van de cel zelf kan je via interpolatie aan elke lichtgevoelige cel een kleurwaarde toekennen. doordat er twee keer zoveel groene filters zijn dan rode of blauwe, is de kans op een fout in de groene pixels het hoogst.

Hoe hoger de ISO, hoe hoger ruis. omdat er dan weinig licht op de lellen komt, en de stroompulsen van de cellen sterk moeten versterkt worden om bruikbare informatie te geven. Hoe meer er versterkt wordt, des te groter de "ruis" (vergelijk het met een audioversterker die je luid zet, dan krijg je ook geluidsruis)

Als je echter al op ISO200 storende pixels krijgt die een of andere primaire kleur hebben (groen, rood of blauw) dan denk ik eerder dat je te maken hebt met een "hot pixel" dit kan je op een gelijkaardige manier als kleurruis eenvoudig uit je foto halen. een simpele manier is om in photoshop in het kleurkanaal van de betreffende hot pixels (in uw geval het groene kanaal) een gausian blur toe te passen. (niet in alle kleurkanalen, he )

Mogelijks is je sensor te warm, mogelijks is er een electronisch probleem. Laat eens de batterijen een nacht uit je camera en zie of je hot pixels al beter zijn.

Je bent beter af door even hier te kijken
    http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/noise2.htm

Nu is het zo dat ik een Sigma heb met Foveon sensor, dus geen bayer patroon...alsnog leek het me inderdaad niet vreemd dat het een primaire kleur is (groen) omdat het licht dan niet goed door één van de silicum filters loopt(?) Aan "hot pixels" zat ik ook te denken, maar dan zou ik volgens mij:

A: De vlekken steeds op dezelfde plek moeten hebben
    B: Zouden ze niet zo duidelijk waarneembaar mogen zijn

En dat is in beide gevallen dus niet zo..bij één foto zag ik bijvoorbeeld op 100% bij het haar van mijn zoontje echt een scala aan groene vlekken...bij een volgende beter belichte foto dan weer niet...buiten shots in goed zonlicht hebben er sowieso geen last van...de vlekken zijn inderdaad exact zo als bij de chroma noise in bovenstaande link...maar dan enkel het groene, niet het rode...

Welkom in de wondere en onvoorspelbare wereld van de Foveon sensor ..

Haha tjah...de SD15 geeft al wel aan dat Sigma zelf ook nog niet echt tevreden was over de SD14...of althans...dat er zeker ruimte voor verbeterin was (en nog steeds is...)

Maar omdat het van die kleurvlekjes zijn probeer ik de oorsprong te begrijpen om het zo veel mogelijk te kunnen voorkomen...de link hier gegeven klaart wat dat betreft al wel een hoop op, maar door het engels blijft het nog wel wat vaag...ik vermoed echter dat het bij de Foveon (uiteraard) niet door de Bayer algoritmes komt, maar door de inperfectie van de silicum lagen of het uitlezen daarvan(?)

Kleurruis heeft weinig met bayerfilters als dusdanig te zien... Wanneer beelden worden opgebouwd uit kleurgevoelige sensorstructuren, die elk hun eigen niet gecorreleerd ruisspectrum produceren krijgen we kleurruis. Of sensor structuren "kleurgevoelig" worden gemaakt door pixel(Bayer...)filters of door dichroische kleursplitsing (bv 3 sensor TV camera's) of door gecontroleerde spectrale dieptepenetratie (Foveon) maakt niets uit..

Soortgelijke discussies

1. Oproep aan bd voor tips
    Door snarfie in forum Fotobewerking
    Reacties: 71
    Laatste bericht: 23 februari 2011, 20:37
  2. Erge kleurruis
    Door Siegfried in forum Fotobewerking
    Reacties: 16
    Laatste bericht: 23 september 2007, 14:51
  3. (Kleur)ruis wegwerken
    Door doedelzakje in forum Fotobewerking
    Reacties: 5