Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 12 van 12

Standaard kleuren worden aangetast bij projectie

Hallo,
    Ik ben lid van een fotografieclub. Er wordt van de leden verwacht eigen werk te tonen, hetzij op papier, hetzij digitaal. Digitale beelden worden geprojecteerd. Telkens moet ik dan vaststellen dat mijn beelden qua kleuren niet overeenkomen met wat ik op mijn scherm thuis kan waarnemen. Meestal worden mijn beelden op die manier onrecht aangedaan en dat is uiteraard demotiverend.
    Ik fotografeer in RAW, importeer in LR5 en af en toe gebeuren afwerkingen in PS CS6.
    Bij exporteren van de foto's is LR ingesteld met de kleurruimte profoto RGB (advies door photoshopacademy). Kan iemand hier duiden waar mijn probleem zich situeert en welke oplossingen kunnen worden geboden.
    Alvast bedankt.

ps.: Ik moet er ook aan toevoegen dat mijn laptopmscherm op regelmatige basis wordt gecalibreerd met spyder color 4.

Standaard Re: kleuren worden aangetast bij projectie

De uiteindelijke j-peg die je toont, als dat ook profoto rgb is (wat je laptopscherm wss zelf niet kàn afbeelden) dan zal daar het probleem liggen...
    Ikzelf werk enkel meer op srgb omdat bijna niemand zelfs nog maar kan adobe rgb kleuren zien op z'n scherm, en de meeste afdrukcentrales kunnen het zelfs noe afdrukken....

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
    Nikon d800E, nikon d750, nikkor 16-35 f4, sigma 12-24 f4.5-5.6 II, nikkor 24-120 f4 ED AF-S, sigma 35mm 1.4 ART, NIKKOR 105mm 1.4 ED, sb900,
    https://500px.com/benny_b_photography

Hebben nog andere leden dit probleem?
    Ik neem aan dat de projector van de fotoclub ook gecalibreerd is.

Nee de andere leden hoor ik geen opmerkingen terzake maken.

Hallo,
    Kunt u mij dan verklaren waarom die andere kleurruimtes nuttig zijn? Ik heb begrepen van u begrepen dat alles srgb moet zijn om geen problemen te krijgen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door huysttem Bekijk bericht
    Nee de andere leden hoor ik geen opmerkingen terzake maken.
    Die zijn misschien minder kritisch.
    Er is altijd verschil tussen gereflecteerd licht, projector, en een beeldscherm dat zelf licht geeft.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Hallo,
    Kunt u mij dan verklaren waarom die andere kleurruimtes nuttig zijn? Ik heb begrepen van u begrepen dat alles srgb moet zijn om geen problemen te krijgen.
    Ikzelf doe dit om problemen te vermijden ja, bredere kleurruimtes zouden ideaal zijn indien alles dit kan afbeelden/afdrukken, maar ik hoor voor de moment geen klagen over afdrukken...
    Ik heb zelfs geen beeldkalibratie, heb grafische achtergrond (beroepsmatig) en ik vergelijk mijn scherm met de afdrukken die van pixum/profotonet komen (scherm van 125€, maar wel ips)

Nikon d800E, nikon d750, nikkor 16-35 f4, sigma 12-24 f4.5-5.6 II, nikkor 24-120 f4 ED AF-S, sigma 35mm 1.4 ART, NIKKOR 105mm 1.4 ED, sb900,

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
    Ikzelf doe dit om problemen te vermijden ja, bredere kleurruimtes zouden ideaal zijn indien alles dit kan afbeelden/afdrukken, maar ik hoor voor de moment geen klagen over afdrukken...
    Ik heb zelfs geen beeldkalibratie, heb grafische achtergrond (beroepsmatig) en ik vergelijk mijn scherm met de afdrukken die van pixum/profotonet komen (scherm van 125€, maar wel ips)
    Aha... een zielsverwant !
    Ik calibreer ook met mijn ogen
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Oh ja, nog iets meer ter zake...
    Die projector, hangt die aan je laptop met een VGA kabel of een digitale interface als DVI, HDMI of DisplayPort?
    De beeldkwaliteit - inclusief de kleurweergave - zou in principe altijd beter moeten zijn met een digitale overdracht. Hoeveel beter, is wellicht afhankelijk van de kwaliteit van de projector.

Probeer in eerste instantie de foto's die je wil tonen eens in sRGB te exporteren vanuit je raw. De kans is groot dat je dan op zijn minst op gelijke voet staat met de andere clubleden die de projector gebruiken.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Om problemen met kleuren te vermijden is het altijd best om ze in sRGB te zetten als je ze online wil zetten, of als je ze ergens op een andere computer wil laten zien.
    Niet alle computers, beeldschermen en beamers kunnen overweg met Adobe RGB, en dan krijg je iets anders te zien dan wat er thuis op je eigen beeldscherm te zien is.

beste forumleden die reageerden op mijn topic: hartelijk dank. Zal mijn te presenteren foto's voor de club eerst omzetten naar sRGB. Ben benieuwd.

beste forumleden die reageerden op mijn topic: hartelijk dank. Zal mijn te presenteren foto's voor de club eerst omzetten naar sRGB. Ben benieuwd.
    Laat het hier zeker ook eens weten hé

Soortgelijke discussies

1. paddestoel projectie
    Door bopatje in forum Macro & Close-Up
    Reacties: 37
    Laatste bericht: 8 oktober 2010, 07:39
  2. Projectie (fashion)
    Door KatrijnMichiels in forum Mensen
    Reacties: 12
    Laatste bericht: 13 november 2008, 06:33
  3. Projectie
    Door Porochelt in forum Mensen
    Reacties: 10
    Laatste bericht: 13 juli 2006, 15:23
  4. [PS] Kleuren worden anders weer gegeven?
    Door Dusted in forum Fotobewerking & software
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 4 juni 2003, 23:07
  5. Wanneer de Ozon zó fel is aangetast ...
    Door Sammeke in forum Showcase - Archief
    Reacties: 13
    Laatste bericht: 23 maart 2003, 20:33

Regels voor berichten