Ga terug   Belgiumdigital forum - Digitale fotografie > Fotografie Technisch > Ter Zake

Ter Zake Forum voor dieper gravende (technische) discussies over de kwaliteit van foto's of technische zaken rondom digitale fotografie. In dit forum worden serieuze bijdragen méér gewaardeerd dan grapjes.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 18 juni 2008, 11:54
Jerom Jerom is offline
Junior Member

Post Keuze monitor - hopeloos of gewoon simpel.

Hallo,

Ik ben reeds een aantal weken op zoek naar een goed scherm voor het afbeelden en bewerken van mijn foto's. Ik gebruik nu nog een CRT scherm. Door al die verschillende types (TN, PVA, IPS, wide gamut, high bits, ...) met elk hun voor- en nadelen weet ik echt niet meer wat kiezen.

Ik fotografeer in RAW en bewerk achteraf mijn foto's via Canon Digital Photo Professional, en indien nodig nog in Photoshop. Eindresultaat is een foto in jpg (sRGB), het gewijzigde RAW-bestand blijft natuurlijk bewaard. Ik zal ook een calibratietool bijkopen voor het nieuwe scherm.

Aangezien het eindresultaat een sRGB is veronderstel ik beter geen wide gamut of high bit versie te nemen (moeilijker te calibreren voor sRGB en bij gebruik van programma's zonder profielbeheer zijn sommige kleuren oververzadigd).

TN lijkt not-done voor het bewerken van foto's alhoewel het beeld toch goed overkomt (bij de nieuwe modellen is de max kijkhoek vergroot en is er een betere kleurechtheid). Dus is TN echt nog zo slecht als vroeger?

PVA of IPS wordt voorgesteld als ideaal maar zijn hier geen andere nadelen mee verbonden zoals bij wide gamut?

Kunnen jullie me helpen om een goed scherm (22' of 24') te kiezen? Alle hulp of suggestie is welkom

Sorry als ik wat zeurend overkom, maar ik geraak hier echt niet meer aan uit
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 18 juni 2008, 13:29
unick unick is offline
Member

Standaard Re: Keuze monitor - hopeloos of gewoon simpel.

Ik had mij een Samsung 226BW gekocht omdat de reviews daarover zo lovend waren. Na een week doorverkocht omdat ik gewoon mottig werd van de kleurverschillen die je ziet tussen boven en onder. Dat valt nog eens extra hard op het minste dat je met je hoofd beweegt. Dat was dus een TN-panel.
Heb nu een Samsung 244T (S-PVA) en ben daar uiterst tevreden over.

Aan deze website heb je wat als je wilt opzoeken welke monitor welk type panel heeft (of andersom):
http://www.flatpanels.dk/panels.php

Good luck.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 18 juni 2008, 13:57
Doc_Holiday's schermafbeelding
Doc_Holiday Doc_Holiday is offline
Member

Hangt van je budget af denk ik.
Ik heb pas een eizo cg241w gekocht en ben daar super tevreden van.
  #4 (permalink)  
Oud 18 juni 2008, 14:11
Jerom Jerom is offline
Junior Member

Alvast bedankt voor de reakties

De voorgestelde schermen hebben een wide gamut en/of een grotere kleurdiepte. Deze zijn inderdaad zeer goed voor professioneel gebruik maar niet zo goed te calibreren in sRGB mode (volgens de reviews toch). Aangezien het resultaat uiteindelijk een JPG is in sRGB heb ik de voorkeur aan een scherm die ik goed kan calibreren in deze kleurruimte.

Ondervinden jullie hier iets van of werken jullie continu in een andere kleurruimte (aRGB, ProPhoto, ...)?

Bestaan er S-PVA schermen met een normale gamut en kleurdiepte?
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 18 juni 2008, 15:35
Doc_Holiday's schermafbeelding
Doc_Holiday Doc_Holiday is offline
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jerom Bekijk bericht
Alvast bedankt voor de reakties

De voorgestelde schermen hebben een wide gamut en/of een grotere kleurdiepte. Deze zijn inderdaad zeer goed voor professioneel gebruik maar niet zo goed te calibreren in sRGB mode (volgens de reviews toch). Aangezien het resultaat uiteindelijk een JPG is in sRGB heb ik de voorkeur aan een scherm die ik goed kan calibreren in deze kleurruimte.

Ondervinden jullie hier iets van of werken jullie continu in een andere kleurruimte (aRGB, ProPhoto, ...)?

Bestaan er S-PVA schermen met een normale gamut en kleurdiepte?
De eizo heeft een sRGB stand die goed werkt, denk als je gaat kalibreren je altijd hetzelfde probleem gaat hebben met software die de profielen niet ondersteund.
  #6 (permalink)  
Oud 18 juni 2008, 18:40
exhi's schermafbeelding
exhi exhi is offline
Member

Ik begrijp het probleem niet zo
Ik werk hier met een Samsung 215tw,ook een SPVA scherm,met de
pantone Huey gecallibreerd.
Heb van de bovengenoemde problemen [nog?] niets ondervonden.
gr.ron.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 22 juni 2008, 16:25
zarekk zarekk is offline
Junior Member

ikzelf ben hier ook al een tijdje op zoek naar een scherm, maar men keuze is voorlopig gevallen op een samsung xl20, deze ziet er naar mijn mening heel goed uit voor die prijsklasse (als je vergelijkt met een gelijkwaardig eizo scherm)
  #8 (permalink)  
Oud 23 juni 2008, 11:06
tmh's schermafbeelding
tmh tmh is offline
Senior Member

Met een vlak scherm zorg je altijd beter voor dat je recht voor het scherm zit en dat je er perfect vlak op kijkt. Je kan dus best het scherm kantelen als dit niet zo is.

Schermcalibratie is een must als je wil weten hoe je eindresultaat op foto er gaat uitzien, of het nu om een CRT gaat of vlak scherm maakt niets uit. Met calibratie bedoel ik dan wel met een meetinstrument meten en de correctie automatisch doorsturen naar je videokaart. Persoonlijk gebruik ik Eye 1 (of beter I1) en ben zeer tevreden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jerom Bekijk bericht
Ik fotografeer in RAW en bewerk achteraf mijn foto's via Canon Digital Photo Professional, en indien nodig nog in Photoshop. Eindresultaat is een foto in jpg (sRGB), het gewijzigde RAW-bestand blijft natuurlijk bewaard. Ik zal ook een calibratietool bijkopen voor het nieuwe scherm.
Helemaal niks te maken met schermen, maar het grote nadeel van de Canon software is dat het originele fotobestand gewijzigd wordt. Je kan eventueel wel terugkeren naar de begintoestand, maar ik heb daar negatieve ervaringen mee. Als je dit in Photoshop doet wordt er een extra bestandje gemaakt en blijft je originele raw-bestand totaal ongewijzigd. Overigens is de raw-editor van CS3 stukken beter en krachtiger die van CS2.

Mijn camera lust ze alleen nog RAuW...
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 25 juni 2008, 04:33
Kerel's schermafbeelding
Kerel Kerel is offline
Junior Member

aan mijn reactie ga je mischien niet veel hebben maar ik hou het nog steeds bij mijn crt, 21inch 3/4de scherm 30euro in occasie en nog altijd 10keer scherper dan die gorte flatpanels, moest ik nu ni de ruimte hebben zou ik genoodzaakt zijn om een flatpanel te kopen zoals mijn vriendin want zo een crt schat 40kg en 50cm diep is ook ni bepaalt ruimtebesparend.

voor mijn vriendin hebben we iiyama gekocht 22inch en das al een leuke maat, en de prijs valt mee, voor 24 is het ineens een pak duurder
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 3 juli 2008, 13:49
WouterFJ WouterFJ is offline
Junior Member

ik heb hier een BENQ (senseye + photo), 19inch...

denk wel dat die goed is voor je foto's o.a. ...
Met citaat reageren
  #11 (permalink)  
Oud 4 juli 2008, 12:04
simonisme simonisme is offline
Member

Stuur een bericht via MSN naar simonisme

is het echt voor prof. gebruik en je hoeft niet op een centje te zien, ga dan maar richting eizo.

Meer amateur gebruik maar toch nog zeer degelijk --> de samsungs zijn goed.. wel het juiste model pakken.. ik weet niet juist de naam.. ik denk dat het de syncmasters series zijn.

En ergens daar tussenin dan zou ik de Cinema Displays van mac aanraden, die gebruik ik en ben daar zeer tevreden van.
  #12 (permalink)  
Oud 7 juli 2008, 18:14
Aalscholver Aalscholver is offline
Junior Member

De w2408 van HP is een leuk dingetje.

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/nl/nl...-80430997.html

Laatst gewijzigd door Aalscholver; 7 juli 2008 om 18:19
Met citaat reageren
  #13 (permalink)  
Oud 7 juli 2008, 21:27
Hawkie's schermafbeelding
Hawkie Hawkie is offline
Member

Heb nu sinds een maand de Eizo Flex Scan S2231W.
Wil nooit meer anders!
Geen geklooi meer met aanpassingen aan de foto's m.b.t. contrasten, levels e.d.
Lijkt wel alsof ik zelfs beter fotografeer, hahaha

Wide screen is trouwens super handig mt photoshop: lekker groot de foto's bewerken en de paletten allemaal naast het werkblad. Perfect.

Bijzonder tevreden dus!
Reageren

Labels
monitor

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten