Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6

Standaard Kampvuur instellingen

Welke iso, diafragma en sluitertijd gebruik ik best om een kampvuur zo mooi mogelijk vast te leggen?

Ik werk met een Canon Eos D600.

Ik ga maar 1 kans krijgen om de foto te nemen, dus ik zou hem graag zo goed mogelijk hebben

Standaard Re: Kampvuur instellingen

wat is "mooi"?

relatief gezien kan je het zodanig instellen opdat jij het beeld verkrijgt wat je hebben wil. M.a.w. er is geen "best" instelling.

En is het het kampvuur zelf of ook wat mensen die er rond zitten, wat achtergrond, wat ... ???

Alleszins nodig : statief.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
    En is het het kampvuur zelf of ook wat mensen die er rond zitten, wat achtergrond, wat ... ???

Alleszins nodig : statief.
    Ik zou liefst het kampvuur alleen, zonder mensen. Maar de achtergrond mag niet te donker zijn.

kampvuur alleen, zonder mensen, maar de achtergrond mag niet te donker zijn? dan heb je inderdaad maar 1 moment, de moment dat de zon net onder is terwijl het nog niet echt donker is. Op een andere manier ga je dat niet in 1 keer gedaan krijgen.
    Wat zijn juiste instellingen? bestaat dat dan?
    Ik zou met op het vuur en dat 2 tot 3 stops overbelichten. Je hebt een digitaal toestel met preview functie, je kan met gemak een reeksje foto's maken met verschillende instellingen. De kan is groot dat jou toestel ook zoiets heeft als "bracketting" (lees je handleiding) dan kan je op korte tijd een reeksje foto's maken met elk een iets verschillende belichting, kans is groot dat je met 2 zo'n reeksjes de goeie belichting erbij hebt.
    Statief is inderdaad nodig!

Tom
    De gustibus et coloribus non est disputandum
    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

Als de achtergrond niet te donker mag zijn, dan moet je een "evenwicht" vinden tussen het omgevingslicht en het licht dat van het kampvuur komt.
    Terwijl het donkerder wordt zal je dan af en toe een foto moeten maken, je ziet dan het resultaat op het schermpje van de camera.
    Als het al helemaal donker is, en er is geen andere verlichting in de buurt, dan krijg je zeker een zwarte achtergrond.

Of je moet overbelichten, of misschien zelfs onderbelichten, dat is ook iets wat je daar ter plaatse moet ondervinden.
    Als je teveel overbelicht, dan zie je geen mooi gekleurde vlammen meer, die worden dan helemaal wit, zonder detail.
    Dat zal je ook zien als het al te donker geworden is, en als je dan probeert om de omgeving lichter te krijgen, de vlammen "branden uit" op de foto als je ze overbelicht.
    Daarom is het erg belangrijk om de juiste "balans" te vinden tussen de vlammen van het kampvuur ten opzichte van het omgevingslicht, dat geleidelijk vermindert naarmate het later op de avond wordt...
    Op een zeker ogenblik zal de lucht dan wel blauw worden op je foto's, dat noemen ze het "blauwe uurtje" (dat duurt geen heel uur, het is wat minder).

Soortgelijke discussies

1. kampvuur
    Door YoeriV in forum Beginnershoek
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 11 december 2013, 15:57
  2. sfeerfoto kampvuur
    Door corre1980 in forum Beginnershoek
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 31 oktober 2010, 09:52
  3. Kampvuur
    Door Koelan in forum Fotobeoordeling Model, Studio & Glamour
    Reacties: 8