Besten,
De jongste dagen heb ik mij hier al suf zitten surfen naar info omtrent het kallibreren van monitor/printer. Heb hier al héél wat topics doorlezen, maar ik vind weinig to-the-point antwoorden op mijn directe vragen.
Daarom start ik hierbij, misschien tot vervelends toe, nog maar 'ns een topic daaromtrent, in de hoop een duidelijk antwoord te krijgen op enkele onduidelijkheden.
De situatie is de volgende:
Ik ben in het bezit van een Phillips monitor, en ik wil in de nabije toekomst graag zélf foto's gaan afdrukken. Een foto printer moet ik nog kopen, maar m'n ogen zijn gevallen op de Epson Stylus Photo R1800, die ideaal zou moeten zijn voor glanzende afdrukken tot op A3+-formaat.
Concreet gesteld: mijn nieuwste monitor heb ik nog maar een jaartje. Deze heb ik ènkel qua helderheid/contrast imo goed afgesteld + voor beeldbewerking zet ik de kleurtemperatuur op 5500. Heb ooit 'ns een poging ondernomen om naderhand met het Adobe Gamma de kleuren bij te stellen, maar ik ben daar zo'n leek inIk besloot dan ook maar gauw om niet te gaan prutsen en te zoeken naar een goede workflow ...
Kan iemand mij goede (en betaalbare ... 'k weet 't ... betaalbaar is relatief!) hardware/software aanbevelen om zowel monitor als toekomstige printer zodanig te kallibreren dat mijn doelstelling met succes bereikt kan worden: eigen geschoten foto's, op basis van een correcte kleurenweergave op 't beeldscherm, bijwerken om uiteindelijk de afdrukklare versies met de Epson tot een bevredigend resultaat te laten komen???
Aan allen die de moeite ondernemen om bovenstaande op zich te laten afkomen, en tijd/zin vinden om advies te geven: alvast een dikke merci!![]()
Sam greetzzzzzzz U
-------------------------------------------
Never apologize for showing feeling.
When you do so, you apologize for the truth.
Canon Stuff
Ondertussen stuurde ik ook een mailtje naar foto konijnenberg (NL) omdat zij de Epson Stylus Photo R1800 + Monaco Optix XR aanbieden tegen een interessante prijs. Monaco Optix XR zou een software-pakket zijn om het beeldscherm te kallibreren. Zou ik met dit pakket dan al grotendeels geholpen worden???? Iemand al ervaring met zo'n Monaco callibratie systeem?
Sam greetzzzzzzz U
Canon Stuff
Hey
Ik gebruik de colorvision spyder op mijn lcd.En dat werkt goed...
Heb verschillende softwares gebruikt om te kalibreren maat geen enkele die dit nakomt.Kost wel een paar centjes maar de frustratie is weg![]()
Heb zelf een canon printer en heb een profiel laten maken bij marc-en-ciel die hier ook ergens rondhangten mijn prints zijn nu perfekt
Beide hebben even tijd genomen maar loop nu niet meer gefrusteerd rond omdat mijn prints niet goed zijn en mijn scherm ook niet..
Een echte aanrader![]()
Risto
Edit:Zie dat je ondertussen al een mailtje naar marc heb gestuurd via een andere tread![]()
Dank je wel voor je input ... Waar kocht je die colorvision spyder?Oorspronkelijk geplaatst door Risto
Dus, als ik het goed begrijp: als je aan de hand van zo'n colorvision spyder je beeldscherm kallibreert en een profiel op maat voor je printer laat maken, bij marc-en-ciel bvb ... dan ben je vertrokken?!?!
Sam greetzzzzzzz U
Canon Stuff
Uit de post van Risto begrijp ik dat ik beter niet de printer met bijgevoegde kallibratie software bij konijnenberg kan kopen, dan wel de printer apart en de monitor kallibratie software van Colorvision - right?
Heb ik uit vroegere threads ook goed begrepen dat je "geregeld" je monitor moet kallibreren? Zoja, kan dat dan steeds opnieuw met dezelfde ooit aangekochte kallibratie software? Of moet dat adh van upgrades, voor zover die uitkomen?! Upgrades die je zowiezo ergens officieel kan downloaden ééns je ooit officieel een desbetreffend software pakket aankocht?
Sam greetzzzzzzz U
Canon Stuff
Bij http://www.kamera-express.nl hebben ze momenteel blijkbaar een actie lopen:
color management colorvision spyder2 plus !!de complete digi-doka in één doos!! voor € 219,-
Monitorcalibratie, printercalibratie en beelbewerking.
Bevat de nieuwe Spyder2 MonitorColorimeter en de Spyder2 software voor probleemloze en geautomatiseerde calibratie voor zowel CRT-, als LCD monitors. ProfilerPLUS wordt geleverd om op simpele wijze uw printer te calibreren. En de Adobe PhotoShop Elements 3.0 (win en mac) geeft u volledige controle over uw digitale beelden.
Vandaar..... een complete digitale doka in een doos.
Zou dit pakket een verstandige aankoop zijn????????????????????????????
Sam greetzzzzzzz U
Canon Stuff
Sam,
De Colorvision Spyder kan je ook veel dichter bij Gent vinden. Ik bestel normaal de mijne volgende week bij Myriade in Drongen.
peter
Oorspronkelijk geplaatst door Risto
Voilà,
Dit is een werkwijze die euh....werkt![]()
Als ik een profiel zou laten maken bij marc-en-ciel voor de printer, zou Myriade idd een interessante optie zijn. Voor welk pakket zou jij daar gaan Peter?Oorspronkelijk geplaatst door peter
Sam greetzzzzzzz U
Canon Stuff
Sammeke,
Weet niet waar het gekocht is![]()
Maar onze fotoclub heeft dat wel ene blijkt dat niet veel mensen geinteresseerd zijn![]()
Maar dat maakt dat dat spyderke hier zeer regelmatig bij mij staat..alle bijna altijd![]()
.
Ik kalibreer elke maand behalve de 3 zomermaanden omdat hier waar ik woon het dan niet "donker " wordtaha ja tis een uitleg zoals een ander
![]()
Zeker doen als je het kan betalen want dan ben je echt vertrokken![]()
risto
Hoi allemaal,
Even de zaken duidelijk stellen?
De Colorvision Spyder is goed maar de Eye-one Display 2 van Gretagmacbeth is beter.
Ik heb ze beide al sinds geruime tijd kunnen testen.
De eye-one software is veel preciezer dan die van Colorvision en de Spyder durft nogal eens afwijken (slechts drie van de zes aangekochte waren bruikbaar).
De eye-one Display 2 kost rond de 300 Euro (ongeveer).
Verder heb ik tot mijn eigen schade en schande kunnen constateren dat je voorzichtig moet zijn met wat de fabrikanten aan softwarematige oplossingen aanbieden Ook sommige hardware is niet veel meer dan speelgoed.
Ik heb hier voor een paar duizend euro aan software liggen die helemaal niet werkt.
Hoe ga je best tewerk?
Je calibreert je monitor naar je omgevingslicht (kan gemeten worden met de eye-one) of als je standaardlicht hebt (5000 K, 5500 K, 6500 K) naar dat licht.
Daar bestaan tegenwoordig speciale bureaulampen voor (kosten rond de 400 euro).
Als je geen standaardlicht hebt calibreer je naar 5500 K, gamma 2,2, luminantie 90 à 95 cd voor CRT en 100 à 120 cd voor TFT/LCD.
Als laatste stap heb je printerprofielen nodig, je weet ondertussen wel waar je die kan laten maken.
De software die je moet gebruiken om je foto's te bewerken (in volgorde van goed kleurbeheer):
- Photoshop CS of CS2 is het beste
- Photoshop Elements 3 is goed
- Qimage is behoorlijk
- idImager is twijfelachtig
- dat nieuwe programma van Microsoft is slecht
- andere programma's zijn nog niet getest
Voor alle verdere vragen: mail me
Groetjes,
Laatst gewijzigd door marc-en-ciel; 20 oktober 2005 om 17:16
aan mijn kleurbeheer mag je twijfelen, maar mijn pizza's zijn niet te evenaren!
grtz
marc-en-ciel
Hoi Marc,Oorspronkelijk geplaatst door marc-en-ciel
Zou je me kunnen meedelen waarom idImager een "twijfelachtig" aanduiding krijgt op het gebied van kleurmanagement? Dat zou me kunnen helpen om eventuele verbeteringen aan te brengen of om duidelijkheid te scheppen over hoe kleurmanagement binnen idimager is geïmplementeerd.
dank je.
Groeten,
Hert
___________________________http://hertwig.phoice.com
Canon 30D, 10D en nog wat spul erbij
auteur van IDimager
Dag havezet,
Bij het uittesten van je programma ben ik tot de vaststelling gekomen dat er wel een vrij goede overeenkomst is wat betreft algemene kleurweergave.
Maar de basiskleuren zoals: rood, groen, blauw, geel, magenta en cyaan worden te helder weergegeven, dit betekent: ze worden niet (of niet juist) omgezet naar de beeldschermkleurruimte.
Daarom geef ik momenteel de beoordeling: twijfelachtig. Het kleurbeheer is niet slecht maar ook nog niet echt betrouwbaar.
Ik wil best wel verder helpen zoeken naar een oplossing, maar dan liever niet via het forum, je kan me altijd bereiken via mijn privé-mail.
Groetjes,
grtz
marc-en-ciel
Marc, bedankt voor je uitgebreide feed-back ... heb ik wat aan![]()
Waar kan ik de Eye-one Display 2 kopen?
Het is toch deze dat je bedoelt hé, Marc ...?
'k Zie daarbij staan: Meerdere monitors kunnen worden geprofileerd.
Is dat niet altijd het geval misschien?
Laatst gewijzigd door Sammeke; 21 oktober 2005 om 12:17
Sam greetzzzzzzz U
Canon Stuff
Dag Sam,
Het is inderdaad deze,
Je moet maar eens rondneuzen op het web, verschillende verdelers bieden deze aan.
Je kan ook via mail bestellen bij info@mc-c.be maar hier bestellen kan alleen tegen vooruitbetaling via overschrijving (vraag eerst prijsofferte!).
Je kan met elke calibrator meerdere monitors calibreren, maar de software is niet altijd geschikt om twee monitors die op één computer aangesloten zijn apart te calibreren.
Groetjes,
grtz
marc-en-ciel
Dank u welOorspronkelijk geplaatst door marc-en-ciel
![]()
![]()
Sam greetzzzzzzz U
Canon Stuff