Ga terug   Belgiumdigital forum - Digitale fotografie > Fotografie Technisch > Ter Zake

Ter Zake Forum voor dieper gravende (technische) discussies over de kwaliteit van foto's of technische zaken rondom digitale fotografie. In dit forum worden serieuze bijdragen méér gewaardeerd dan grapjes.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 26 oktober 2008, 11:53
Tom_Robbrecht's schermafbeelding
Tom_Robbrecht Tom_Robbrecht is offline
Member

Question Is hier iemand aangesloten bij Sofam ?

Na de zoveelste vaststelling dat iemand één van mijn beelden zonder mijn toestemming voor commerciële doeleinden gebruikte, en al het heen-en-weer geschrijf dat ermee gepaard ging, overweeg ik me aan te sluiten bij Sofam om op hen beroep te kunnen doen voor eventuele assistentie.

Zijn hier op het forum mensen aangesloten bij Sofam (of eventueel een andere beheersmaatschappij voor auteursrechten) die positieve/negatieve ervaringen wensen te delen ?

Thanks,
Tom.

Laatst gewijzigd door Tom_Robbrecht; 26 oktober 2008 om 12:02
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 27 oktober 2008, 09:48
myrdinn myrdinn is offline
Junior Member

Standaard Re: Is hier iemand aangesloten bij Sofam ?

Ik ben geen lid van Sofam, wel van Sabam. Mijn ervaring daarmee is niet echt gunstig (al heb ik natuurlijk geen idee of ik een alleenstaand geval ben).
Een van mijn boeken - over archeologie - was door een Franstalige auteur zwaar geplagieerd: ongeveer 50 pagina's van mijn boek waren letterlijk en voor 100 % overgenomen. Ik maakte me geen zorgen en stapte naar Sabam om te vragen hiertegen op te treden. Maar daar weigerden ze me te helpen. Ze zegden dat ze in zulke gevallen niet tussenkomen.
Ik ben dan maar naar de politie gestapt. Die verwezen me eerst ook naar Sabam maar nadat ik zei dat Sabam weigert te helpen, heeft de politie zelf een onderzoek ingesteld. De auteur die geplagieerd had, moest voor de correctionele rechtbank komen en zo is uiteindelijk de zaak opgelost.
Ik vraag me sindsdien af waarom ik jaarlijks voor Sabam betaal. Ik heb uiteraard geen idee of Sofam beter werkt, en wél achter je rechtmatige geld aangaat. Het zou best kunnen. Ik wil je alleen signaleren dat je soms voor verrassingen kunt komen te staan. Dus informeer je eerst goed.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 27 oktober 2008, 09:52
trebs's schermafbeelding
trebs trebs is offline
Senior Member

I'm with SOFAM, So far I haven't needed them for serious help, but they have been helpful with general questions about rights and use of work.
  #4 (permalink)  
Oud 27 oktober 2008, 13:38
momentopname's schermafbeelding
momentopname momentopname is offline
Member

als je enkel lid wordt om een goedkope advokaat te hebben bij geschillen inzake copyright, dan kan je beter geen lid worden. maar heb je af en toe eens goed advies nodig inzake die materie, dan ben je er kind aan huis.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 27 oktober 2008, 18:13
Tom_Robbrecht's schermafbeelding
Tom_Robbrecht Tom_Robbrecht is offline
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
als je enkel lid wordt om een goedkope advokaat te hebben bij geschillen inzake copyright, dan kan je beter geen lid worden. maar heb je af en toe eens goed advies nodig inzake die materie, dan ben je er kind aan huis.
Spreek je uit ervaring of is dit slechts jouw mening ?

T.
  #6 (permalink)  
Oud 27 oktober 2008, 21:22
momentopname's schermafbeelding
momentopname momentopname is offline
Member

ervaring, maar ik ga niet mijn hele prive was hier buitenhangen, maar het kwam erop neer dat er nu teveel misbruik is om je elke keer te kunnen helpen, ze komen enkel nog tussen in de grofste zaken van schending van copyright
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 28 oktober 2008, 10:25
myrdinn myrdinn is offline
Junior Member

Het klopt dat je bij Sabam (van Sofam) weet ik het niet, terechtkunt voor advies. Maar zelfs voor de grofste schendingen van het auteursrecht - zoals in min geval het integraal en exact plagiëren van 50 blz van mijn boek, mijn tussentitels, grapjes en persoonlijke bedenkingen inbegrepen - werd er niet opgetreden. Ik hoop voor jou dat Sofam tenminste in zulke gevallen optreedt. Verder navragen lijkt me alleszins niet verkeerd.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 28 oktober 2008, 10:51
bertvanliempd bertvanliempd is offline
Junior Member

kijk eens op burafo nederland zij zijn speciaal voor bescherming van het auteursrecht voor fotografen. zij kunnen je zeker helpen
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 28 oktober 2008, 11:02
Control-Z Control-Z is offline
Senior Member

ben aangesloten bij Sofam, geen klagen van. correcte uitbetaling. goede informatie.
  #10 (permalink)  
Oud 11 november 2008, 18:38
Photophil (De)'s schermafbeelding
Photophil (De) Photophil (De) is offline
Member

Ben ook lid bij Sofam, maar heb hun diensten nog niet nodig gehad.
Sofam kan nuttig zijn als "stok achter de deur" wanneer je te maken hebt met moeilijke klanten of wanneer foto's zonder je medeweten worden gepubliceerd. Stuur in dat laatste geval een flink gepeperde factuur naar die uitgever met de vermelding dat, wanneer de som binnen de 14 dagen niet betaald is, je Sofam inschakelt. Nadeel is wel dat Sofam niet meer tussenkomt wanneer je zelf eerst acties onderneemt. Contacteert dus eerst Sofam en als die weigert om op te treden, speel dan blufpoker.

Groetjes,
Philippe
Met citaat reageren
  #11 (permalink)  
Oud 15 november 2008, 18:02
Peter-L's schermafbeelding
Peter-L Peter-L is offline
Junior Member

Ben ook bij Sofam en heb al enkele malen gebruik gemaakt van de toch wel prima service i.v.m. schendingen van het aureursrecht. Tot nu toe steeds goed geholpen.

Peter
  #12 (permalink)  
Oud 19 november 2008, 02:06
Lennert is lid van de Belgiumdigital VZW Lennert's schermafbeelding
Lennert Lennert is offline
Senior Member

Heb de brief ingevuld klaar liggen maar nog niet verzonden.
Had wat gelezen dat op elke foto je naam + sofam + jaartal op de foto moet staan. Dat dat de voorwaarden waren om geholpen te worden?
Iets van waar?
  #13 (permalink)  
Oud 24 november 2008, 09:51
Photophil (De)'s schermafbeelding
Photophil (De) Photophil (De) is offline
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
Heb de brief ingevuld klaar liggen maar nog niet verzonden.
Had wat gelezen dat op elke foto je naam + sofam + jaartal op de foto moet staan. Dat dat de voorwaarden waren om geholpen te worden?
Iets van waar?
Heb nog nooit een publicatie gezien waar, naast de naam van de fotograaf, ook Sofam alsook een jaartal te lezen staat.
Waar heb je dat gelezen? Volgens mij klopt dit helemaal niet.
Met citaat reageren
  #14 (permalink)  
Oud 24 november 2008, 10:11
Peter-L's schermafbeelding
Peter-L Peter-L is offline
Junior Member

Het is de bedoeling dat een klant die jouw werk publiceert in bijvoorbeeld een tijdschrift, dit bij de afbeelding plaatst. Je hoeft dat niet OP je foto te gaan plaatsen en het is ook niet zo dat je alleen DAN " geholpen " wordt.
Dit valt gewoon onder de naamsvermelding - die de klant die je werk gebruikt - moet plaatsen indien je dat zo in je gebruiksvoorwaarden hebt staan.

Peter

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten