Ga terug   Belgiumdigital forum - Digitale fotografie > Fotografie Technisch > Ter Zake

Ter Zake Forum voor dieper gravende (technische) discussies over de kwaliteit van foto's of technische zaken rondom digitale fotografie. In dit forum worden serieuze bijdragen méér gewaardeerd dan grapjes.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 9 september 2008, 15:19
Macy Macy is offline
Junior Member

Standaard Inox emmer fotograferen in studio

Iemand een idee hoe ik het best een inox emmer kan fotograferen met studio-flitsers zonder dat ikzelf, noch andere storende elementen, gereflecteerd op de foto sta? Ik heb twee studioflitsers, paraplu, softbox, reflector en een wit achtergronddoek.
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 9 september 2008, 16:00
Hans Swolfs's schermafbeelding
Hans Swolfs Hans Swolfs is offline
Senior Member

Standaard Re: Inox emmer fotograferen in studio

kan me vergissen want ik ken er niet bijster veel van maar gebruiken ze bij bv autofotografie hier geen polarisatiefilter voor?
  #3 (permalink)  
Oud 9 september 2008, 16:16
Macy Macy is offline
Junior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
kan me vergissen want ik ken er niet bijster veel van maar gebruiken ze bij bv autofotografie hier geen polarisatiefilter voor?
Ik denk dat een polarisatiefilter geen invloed heeft bij reflectie van metalen, wel om blauwe lucht te bekomen of om reflecties te voorkomen bij het fotograferen van glas, water,…
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 9 september 2008, 16:20
flipperkast flipperkast is offline
Junior Member

veel meer witte doeken rondom hangen - eventueel in een een gat snijden zodat je de lens er kan doorsteken ?
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 9 september 2008, 16:21
zunoel is lid van de Belgiumdigital VZW zunoel's schermafbeelding
zunoel zunoel is offline
Mediator

Anti reflectie spray (en dit is geen grapje).

Of een lichttent gebruiken http://www.studioflash.be/product_in...oducts_id/1618

Laatst gewijzigd door zunoel; 9 september 2008 om 16:25
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 9 september 2008, 16:29
Macy Macy is offline
Junior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
Anti reflectie spray (en dit is geen grapje).
Het is natuurlijk wél de bedoeling dat men ziet dat het inox is hé.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 10 september 2008, 00:39
James71 is lid van de Belgiumdigital VZW James71's schermafbeelding
James71 James71 is offline
Moderator

Stuur een bericht via Instant Messenger naar James71 Stuur een bericht via MSN naar James71 Stuur een bericht via Skype™ naar James71

Deze tip heb ik gevonden dankzij deze draad

www.thetopofmusic.be
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 10 september 2008, 10:40
momentopname's schermafbeelding
momentopname momentopname is offline
Member

Het grote verschil tusen een emmer en die kaasrasp uit de video is dat de emmer rond is, en dat er dus op verschillende plaatsen waar het licht invalt, he raakpunt anders is, en dus ook de reflectiehoek verschillend is. als de emmer een zeer goed spiegelend oppervlak heeft zien je in die spiegel je hele studio incl. de fotograaf.

je setup is dus belangrijk: je wilt geen ongewenste weerspiegelingen (om nog te zwijgen van de reflecties van licht) je hebt een studio nodig met grijze muren, zonder ramen, zonder kaders, boekenkasten etc rond je opnamentfel, je wilt een neutrale omgeving zodat je weerspiegelingen ook "neutraal" zijn.

Een lichttent zal niet helpen als het een zeer spiegelende emmer is, omdat je dan nog steeds ne naden, randen etc van je tentje in de emmer ziet. Om praktisch te werken is die lichttent in de meeste gevallen wel de oplossing: je hoeft dan je studio niet te gaan schilderen als die niet perfect neutraal is we moeten dan wel de weerspiegelingen zien te verliezen, en daar is die "anti-reflectiespray" die hierboven reeds werd aangehaald ideaal voor. De emmer zal nog steeds metaalglans hebben, maar de weerspiegelde beelden worden geblurred zodat je niet meer ziet wat er rond die emmer staat (naden, randen van je lichttent, een poster aan de muur, ...)
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 10 september 2008, 10:44
zunoel is lid van de Belgiumdigital VZW zunoel's schermafbeelding
zunoel zunoel is offline
Mediator

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Macy Bekijk bericht
Het is natuurlijk wél de bedoeling dat men ziet dat het inox is hé.
zou er dus zo uit zien

http://www.borstelwerken.nl/emmers.htm
  #10 (permalink)  
Oud 10 september 2008, 13:27
Macy Macy is offline
Junior Member

Bedankt voor de tip van de spuitbus én van de lichttent. Ik probeer iets dergelijks te bekomen met achtergronddoeken.

Iemand nog eentip hoe ik mijn flitsers en reflectoren het best kan opstellen (zie mijn eerste post)? Ik heb nog nooit iets dergelijks moeten fotograferen.

Alvast bedankt
Met citaat reageren
  #11 (permalink)  
Oud 10 september 2008, 13:59
Member

zie hoger in de tip met dat filmpje: een perfect egaal wit reflectiepaneel aan beide kanten opstellen en spelen met de invalhoek tot het juist zit.

in dit geval is een "isomo" of "papieren" reflectiepaneel onbruikbaar omdat je de struktuur van dit "paneel" gaat terugzien op je emmer (als je geen spuitbus gebruikt) eventueel is een A3 vel glossy fotopapier beter bruikbaar om te reflecteren zonder de struktuur in je emmer te zien. voordeel van zo een vel (tegelijk nadeel omwille van minder handig werken) is dat je het kan buigen om je ronde emmer mooi uit te lichten

Als je de lichttent en een wit plexiglazen ondergrond in de lichttent gebruikt (zonder die panelen, maar met de spuitbus) en de belichting mag al iets platter zijn, dan kan je aan weerszijden van de lichttent je studiolampen zetten (circa onder een hoek van 30° tot 45° naargelang de grote van je studio), beter is een opnametafel en minstens 4 lampen .. maar ik denk dat je met twee lampen die je hebt en een tentje al tot aanvaardbaar resultaat kan komen.
Met citaat reageren
  #12 (permalink)  
Oud 11 september 2008, 10:41
Macy Macy is offline
Junior Member

Zou dit een goede lichttent zijn? De ronde omtrek lijkt me wel wat: http://www.studioflash.be/product_in...oducts_id/1618

Of vrezen jullie voor de kreuken in de stof?
Met citaat reageren
  #13 (permalink)  
Oud 11 september 2008, 11:12
Member

kreuken in de stof ga je altijd hebben als je met een lichttent werkt, maar dit is al een goed (en betaalbaar) begin. koop er nog een spuitbus bij en je maakt het je nog een pak makkelijker om tot resultaat te komen
Met citaat reageren
  #14 (permalink)  
Oud 11 september 2008, 11:23
Macy Macy is offline
Junior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
kreuken in de stof ga je altijd hebben als je met een lichttent werkt, maar dit is al een goed (en betaalbaar) begin. koop er nog een spuitbus bij en je maakt het je nog een pak makkelijker om tot resultaat te komen
Ik heb de indruk dat je niet helemaal overtuigd bent. Zijn er betere alternatieven? Ik wil liever nu iets meer uitgeven, dan 'volgend jaar' tot de constatatie te komen dat het toch niet zo'n goede aankoop was en dan een betere te kopen...
Met citaat reageren
  #15 (permalink)  
Oud 11 september 2008, 12:41
Member

een opnametafel + je hele studio leeg maken en grijs verven .. maar dan spreken we over een heeeeeeeel ander budget.

een lichttentje in huis halen kan nooit kwaad, maar ik gebruik mijn lichttent bijna nooit, ik werk liever met overmaatse softboxen langs verschillende kanten en werken met reflectiepanelen, snooth etc. dan kan je je licht nog meer naar je hand zetten dan in een lichttent. In een lichttent krijg je al snel "plat belichte foto's"
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten