Ga terug   Belgiumdigital forum - Digitale fotografie > Fotografie Technisch > Ter Zake

Ter Zake Forum voor dieper gravende (technische) discussies over de kwaliteit van foto's of technische zaken rondom digitale fotografie. In dit forum worden serieuze bijdragen méér gewaardeerd dan grapjes.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 23 juli 2008, 15:45
RikH is lid van de Belgiumdigital VZW RikH's schermafbeelding
RikH RikH is nu online
Member

Standaard Impact op levensduur battery van batterygrip

Ik heb me onlangs een batterygrip aangekocht (BG-E3 voor m'n canon 400D) en ben aangenaam verrast door de functionaliteit van die extra grip, ik begin nu pas te snappen waarom men op DPReview altijd vermelde dat men deze (de standaard grip) zo klein vond..

Wat ik mij nu afvraag is hoe het komt dat de 2 accu's die ik erin plaats zoveel langer lijken mee te gaan dan wanneer ik ze afzonderlijk zou gebruiken?

Voordien met een enkele batterij kreeg ik deze leeg op minder dan 1 dag, en moest ik dus dikwijls wisselen, nu tijdens de Gentse feesten loop ik al dagen rond met m'n camera en heb ik nog altijd de aanduiding van een volle lading ?

heeft er iemand gelijkaardige ervaringen ?

dit vond ik al terug op wikipedia:

Citaat:
A parallel combination of cells has the same voltage as a single cell, but can supply a higher current (the sum of the currents from all the cells).

Parallel arrangements suffer from the problem that, if one cell discharges faster than its neighbour, current will flow from the full cell to the empty cell, wasting power and possibly causing overheating. Even worse, if one cell becomes short-circuited due to an internal fault, its neighbour will be forced to discharge its maximum current into the faulty cell, leading to overheating and possibly explosion.[47] Cells in parallel are therefore usually fitted with an electronic circuit to protect them against these problems
Is mij vermoeden correct dat ik langer zal kunnen werken met de twee samen dat de tijd van elke battery afzonderlijk ? Ik reken er hier op dat de stroom die de twee batteryen samen leveren langer boven de "replace battery" grens van de camera blijft ?

groetjes,
Rik
  #2 (permalink)  
Oud 25 juli 2008, 10:04
ViewFinder ViewFinder is offline
Member

Standaard Re: Impact op levensduur battery van batterygrip

Dat vermoeden is niet correct.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 25 juli 2008, 10:10
ViewFinder ViewFinder is offline
Member

Standaard Re: Impact op levensduur battery van batterygrip

quote.. Parallel arrangements suffer from the problem that, if one cell discharges faster than its neighbour, current will flow from the full cell to the empty cell, wasting power and possibly causing overheating. Even worse, if one cell becomes short-circuited due to an internal fault, its neighbour will be forced to discharge its maximum current into the faulty cell, leading to overheating and possibly explosion.[47] Cells in parallel are therefore usually fitted with an electronic circuit to protect them against these problems ... unquote

Hiertoe heeft men blokkeer dioden in de schakeling opgenomen, beide batterijen kunnen alleen stroom leveren aan het camera circuit en zijn ten opzichte van elkaar geblokkeerd.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten