Ga terug   Belgiumdigital forum - Digitale fotografie > Fotografie Technisch > Ter Zake

Ter Zake Forum voor dieper gravende (technische) discussies over de kwaliteit van foto's of technische zaken rondom digitale fotografie. In dit forum worden serieuze bijdragen méér gewaardeerd dan grapjes.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 13 oktober 2008, 00:25
Danny79's schermafbeelding
Danny79 Danny79 is offline
Junior Member

Standaard Ik snap het niet meer (diafragma + sluitertijd)

Hoi Allemaal,

Ik heb even wat hulp nodig, want ik snap het niet meer

Op mijn Canon heb ik 3 verschillende modi waar ik mee aan het experimenteren ben.

M: diafragma en sluitertijd handmatig instellen
Av: diafragma handmatig instellen, sluitertijd automatisch
Tv: sluitertijd handmatig instellen, diafragma automatisch

Nu heb ik een situatie waar ik niet helemaal uit kom en misschien dat iemand dat uit kan leggen.

Ik wil met weinig omgevingslicht (wat gloeilampen) een object fotograferen. Het gaat hier om de Av modus. Als ik het diafragma instel op 5,6 en de iso op 100 en ook nog eens de flitser gebruik dan krijg ik een sluitertijd van 2,5 seconden. Dat vind ik wel erg lang. Ga ik overschakelen naar de M modus en gebruik ik bovenstaande instellingen, maar zet ik de sluitertijd op 1/60 van een seconde dan krijg ik gewoon een goede foto. Doet de camera wat verkeerd, of zie ik iets over het hoofd...
  #2 (permalink)  
Oud 13 oktober 2008, 00:44
Jos Vanhengel is lid van de Belgiumdigital VZW Jos Vanhengel's schermafbeelding
Jos Vanhengel Jos Vanhengel is nu online
Senior Member

Standaard Re: Ik snap het niet meer (diafragma + sluitertijd)

't Is misschien interessant om dit draadje te volgen.

Jos
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 13 oktober 2008, 10:24
MarkEL's schermafbeelding
MarkEL MarkEL is offline
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Danny79 Bekijk bericht
Ik wil met weinig omgevingslicht (wat gloeilampen) een object fotograferen. Het gaat hier om de Av modus. Als ik het diafragma instel op 5,6 en de iso op 100 en ook nog eens de flitser gebruik dan krijg ik een sluitertijd van 2,5 seconden. Dat vind ik wel erg lang. Ga ik overschakelen naar de M modus en gebruik ik bovenstaande instellingen, maar zet ik de sluitertijd op 1/60 van een seconde dan krijg ik gewoon een goede foto. Doet de camera wat verkeerd, of zie ik iets over het hoofd...
Wanneer je de flitser gebruikt in AV modus, dan wordt deze alleen maar gebruikt als invulflits. Dat houdt in dat de flitser niet wordt gebruikt om het onderwerp volledig te belichten, maar slechts om bijv. schaduwen weg te flitsen. (dit geeft buiten in fel zonlicht vaak betere resultaten) De sluitertijd blijft dus gelijk (bijv. die 2.5 sec in jouw voorbeeld) of je nu wel of geen flitser gebruikt. het is wel mogelijk om ergens in het menu de sluitertijd vast te zetten op 1/200 maar ik zou dit niet aanraden (ik gebruik regelmatig de invulflits en daarom wil ik 'em niet vastzetten)... Als je de flitser wilt gebruiken om je onderwerp volledig te belichten omdat het erg donker is, kun je de camera beter in de M stand zetten en zelf het diafragma en sluitertijd kiezen. Je camera zal via het digitale ETTL systeem automatisch berekenen hoeveel licht de flitser moet geven.
  #4 (permalink)  
Oud 13 oktober 2008, 10:47
antoine200 is lid van de Belgiumdigital VZW antoine200's schermafbeelding
antoine200 antoine200 is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
't Is misschien interessant om dit draadje te volgen.
Jos,
Ik snap die verwijzing niet.

De vraag van TS slaat namelijk op het Canon flitssysteem.

Ik denk dan ook dat MarkEL hem hier beter op weg helpt.

Hier staat ook veel over de Canon flitstechniek
http://software.canon-europe.com/fil...ashWork_NL.pdf

mvg
Antoine

Laatst gewijzigd door antoine200; 13 oktober 2008 om 11:06
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 13 oktober 2008, 23:01
Danny79's schermafbeelding
Danny79 Danny79 is offline
Junior Member

Iedereen bedankt voor de reacties! De post van MarkEL maakt al veel duidelijk over de werking ervan.

@ antoine200:

Ik zal dat PDF bestand eens op mijn gemak doorlezen. Heb het even snel ingekeken en daar staat wel wat interessant spul in. Bedankt in ieder geval voor het opzoeken en linken.
  #6 (permalink)  
Oud 1 november 2008, 09:09
Beertje2's schermafbeelding
Beertje2 Beertje2 is offline
Member

Danny 79,
Kijk eens naar de Exif data van uw foto, je zult zien dat de ISO niet op 100 staat maar een stuk hoger.
Ook al staat de voorkeur ISO op 100, uw toestel trekt zich daar weinig van aan als er te weinig licht is, de ISO zal enkel op 100 blijven staan als je het toestel op " ISO aut=off" zet
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 27 november 2008, 13:07
Natasha Natasha is offline

Lightbulb Re: Ik snap het niet meer (diafragma + sluitertijd)

Hey iedereen!

Ik snap het ook niet meer (enfin, ik heb het nog nooit echt gesnapt). Ik ben in september met avondschool gestart en om heel eerlijk te zijn blijf ik wel wat op mijn honger zitten qua uitleg. In de studio gaat het wel, omdat mijn lichtmeter dan zegt wat ik moet doen. Op locatie is het al een pak lastiger.

Weet er iemand titels van goede boeken die ik zou kunnen lezen of links van goede websites? Ik ga me alvast wat verdiepen in de topics op het forum.

Ik heb al op het punt gestaan om bepaalde boeken te kopen, maar ik was al volledig de kluts kwijt na nog maar een paar zinnen te lezen. Ik weet niet in wat taal die boeken geschreven waren, maar Nederlands was het niet
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 27 november 2008, 13:17
pol parasol is lid van de Belgiumdigital VZW pol parasol's schermafbeelding
pol parasol pol parasol is offline
Senior Member

Het lijkt vandaag misschien een oude zaag en alles is héél breed uitgesponnen, maar om te leren fotograferen met visie is "Het Tweede Fotoboek" van Dick Boer nog altijd een topper.
Ook "De Hogere School der Fotografie" van Andreas Feiniger is een aanrader.
Beide boeken zijn nog vlot tweedehands te vinden.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 27 november 2008, 15:09
antoine200 is lid van de Belgiumdigital VZW antoine200's schermafbeelding
antoine200 antoine200 is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
Het lijkt vandaag misschien een oude zaag en alles is héél breed uitgesponnen, maar om te leren fotograferen met visie is "Het Tweede Fotoboek" van Dick Boer nog altijd een topper.
Ook "De Hogere School der Fotografie" van Andreas Feiniger is een aanrader.
Beide boeken zijn nog vlot tweedehands te vinden.
Dit zijn oude boeken, maar ze zijn onbetaalbaar.

Als je ze tweedehands kunt vinden zou ik je zeker aanraden deze te kopen.

mvg
Antoine
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 2 december 2008, 12:50
Natasha Natasha is offline

Thumbs up Re: Ik snap het niet meer (diafragma + sluitertijd)

Mercikes! Ik ga al eens zien of ik ze kan vinden. Ik kan ook eens naar de bibliotheek gaan, mss dat ik daar ook nog iets terugvind.
Met citaat reageren
  #11 (permalink)  
Oud 18 december 2008, 17:18
ivanhoe's schermafbeelding
ivanhoe ivanhoe is offline
Junior Member

Voor Canon gebruikers staat de hele bijbel op:
http://photonotes.org/articles/eos-flash/

Merk hierin op:
That’s how EOS cameras are designed to work. P, Av, Tv and M modes all meter for flash in different ways.
Keep in mind that the camera meters for ambient (existing) light conditions and flash illumination independently.

P (program) mode keeps the shutter speed between 1/60 sec and the maximum flash sync speed your camera can handle. It does this so that you shouldn’t need a tripod, even if light levels are low. It then tries to illuminate the foreground using flash.

Av (aperture priority) and Tv (shutter speed priority) modes set the shutter speed or aperture to expose for the existing light conditions correctly. They then fill in the foreground using flash. If light levels are low you will need a tripod to avoid blur.

M (manual exposure) mode lets you set both aperture and shutter speed to be whatever you want. The camera then automatically controls the illumination of the foreground subject using flash.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten