Weergegeven resultaten: 1 t/m 23 van 23

Discussie: Hyperfocaal geknoei

Standaard Hyperfocaal geknoei

Een landschapsfotograaf zou ik mezelf zeker niet noemen. Ik ben een gemotiveerde hobbyfotograaf en probeer steeds een deftige foto te maken.
    Alle hulpmiddelen zijn dus goed en af en toe eens lezen hoe de pro's het doen, daar wordt je niet slechter van.
    Dus na een min of meer grondige studie, ik op stap met mijn D7000 en 11-16 om mooie scherpe landschappen vast te leggen. Dankzij Dofmaster (http://www.dofmaster.com) met een DOF-tabel in mijn fototas. Dus succes gegarandeerd.
    Lens op 11 mm, diafragma 5,6, en manueel scherpgesteld, net voorbij de 1 m markering. Volgens de DOF-tabel is de hyperfocale afstand 1,08 m. Volgens een andere berekeningsmethode 1,091 m, een te verwaarlozen verschil.
    Terug thuis blijken die foto's toch niet zo scherp als verwacht. Met wat naverscherping en verkleind naar 900 pixels voor het forum of afgedrukt op 10x15 cm lijken ze wel okee, maar op 100 % op mijn scherm ben ik toch niet tevreden.
    Foto's genomen met autofocus door de camera blijken dan toch scherper.
    Na enig zoekwerk op het internet en wat denkwerk (mogelijk niet helemaal correct ) kwam ik tot de vaststelling dat de oorzaak van de "onnauwkeurigheid" bij de CoC (Circle of Confusion) ligt. Die is, blijkbaar nog altijd, gebaseerd op het kleinste detail dat op film kon vastgelegd worden, 0,03 mm. Voor mijn D7000, een cropcamera, gebruikt Dofmaster 0,02 mm.
    De simpele logica zegt dat alles dat kleiner is dan het kleinste detail niet meer zichtbaar is en dus niet als onscherp kan worden waargenomen.
    Met andere woorden: als de pixels (of beter photosites?) van mijn sensor 0,02 mm groot zouden zijn, dan zou de DOF-tabel perfect zijn.
    Als ik echter de afmetingen van mijn sensor deel door het aantal pixels (lengte 23,6 mm / 4.928 of breedte/hoogte 15,6 mm / 3.264), dan kom ik op 0,0048 mm.