Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 14 van 14

Question Hoge lichten bij NIKON D60

Vanaf dat ik de camera heb krijg ik regelmatig de melding 'hoge lichten', waarbij de overbelichtte vlakken staan te knipperen op het display. Kan iemand mij vertellen hoe ik de camera moet instellen zodat ik daar geen last meer van heb? Wat doe ik verkeerd?

Ps: Dit doet de camera zowel met de interne flitser als met de externe flitser en ook zonder flitser.

Standaard Re: Hoge lichten bij NIKON D60

Beste,

De melding hoge lichten heeft niets met flitsen of niet flitsen te maken, het is een mannier om te laten zien welke delen van de foto overbelicht zijn.
    Standaard staat deze optie op ON, je kan dit via de menu's uitzetten als je dit niet wil zien maar het is nochtans handig en eenvoudig te interpreteren.
    Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Pijltje omhoog of omlaag.
    Je krijgt dan allerlei EXIF informatie, en ook het histogram. Maar er is ook een scherm bij waar de foto helemaal op staat, met vanonder wat informatie zoals bestandsnaam en tijdstip van de opname.

Persoonlijk gebruik ik wel altijd hoge lichten, dan weet je duidelijk wat overbelicht is, om daarna nog eventueel te corrigeren.

hoge lichten krijg je als er uitgebrande delen zijn..
    Op m'n d90 kun je dat uitschakelen: Weergavemenu -> weergaveinstellingen
    Camera: nikon D90, SB600, sb-24 , Sigma 17-70 F2.8/4.0 OS , Nikkor 70-300VR 4.5-5.6, 3 statieven, parapluutjes en een paar filtertjes en nog wat strobist materiaal
    My flickr My site

Als je de weergave van "overbelichting" gewoon uitzet zoals ik hierboven meen te begrijpen blijf je nog altijd met plaatselijk overbelichte foto's zitten.
    Misschien eens wat testen doen en je toestel zo instellen dat er geen overbelichte plaatsen zijn op de foto.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PA0VIC Bekijk bericht
    Vanaf dat ik de camera heb krijg ik regelmatig de melding 'hoge lichten', waarbij de overbelichtte vlakken staan te knipperen op het display. Kan iemand mij vertellen hoe ik de camera moet instellen zodat ik daar geen last meer van heb? Wat doe ik verkeerd?

Ps: Dit doet de camera zowel met de interne flitser als met de externe flitser en ook zonder flitser.
    denk dat je dit beter in een andere groep post... vermits je aan geeft dat het niet met flitsen te maken heeft... ter zake misschien?

't is anders heel makkelijk opgelost, zet je exposure gewoon een stop lager... (+- toets en aan wieltje draaien, proberen maar... -0.7, -1, -1.3 etc... )
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vinstermik Bekijk bericht
    Als je de weergave van "overbelichting" gewoon uitzet zoals ik hierboven meen te begrijpen blijf je nog altijd met plaatselijk overbelichte foto's zitten.
    Misschien eens wat testen doen en je toestel zo instellen dat er geen overbelichte plaatsen zijn op de foto.
    Hehe ja zo gezien is het niet duidelijk of de TS nu problemen van overbelichting heeft, of dat hij het een probleem vind dat de overbelichte delen flikkeren

Daarom dat ik dus mijn d50 op engelstalige instellingen laat staan. Hoge lichten is imho echt een brakke vertaling van 'highlights'

Hallo allemaal, Bedankt voor jullie reacties, ik denk dat ik mijn probleem niet goed heb geformuleerd. Vrijwel alle foto's hebben overbelichte vlakken of ik nu op de automatische instelling of fotografeer met de P, S instelling, de belichtingscorrectie op onderbelichting instel een aantal vlakken blijft overbelicht . Alleen in de manual stand gaat het goed.
    Groet Vic.

Hallo allemaal, Bedankt voor jullie reacties, ik denk dat ik mijn probleem niet goed heb geformuleerd. Vrijwel alle foto's hebben overbelichte vlakken of ik nu op de automatische instelling of fotografeer met de P, S instelling, de belichtingscorrectie op onderbelichting instel een aantal vlakken blijft overbelicht . Alleen in de manual stand gaat het goed.
    Groet Vic.
    dan zou ik even de green dot reset uitvoeren...

En als je ze op de computer bekijkt is het ook zo?
    Camera: nikon D90, SB600, sb-24 , Sigma 17-70 F2.8/4.0 OS , Nikkor 70-300VR 4.5-5.6, 3 statieven, parapluutjes en een paar filtertjes en nog wat strobist materiaal
    My flickr My site

[Mod]deze vraag heeft uiteindelijk weinig met off-camera flitsen te maken en hoort dus niet thuis in Strobist
    Discussiemanager
    een non-conformist op een non-conformistische wijze
    *** member of the Belgium Strobist Group ***

Alleen in de manual stand gaat het goed.
    Dan is er iets niet goed, want je moet natuurlik dezelfde belichting in P,S, A en M kunnen maken.
    Laatst gewijzigd door hjanssen; 3 september 2009 om 08:41
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Hoera, Tom klerks heeft me de oplossing gegeven, de groene reset. Foto's zijn nu goed dus waarschijnlijk was er een bitje omgevallen
    Iedereen bedankt voor de suggesties.
    Vic.

Hoera, Tom klerks heeft me de oplossing gegeven, de groene reset. Foto's zijn nu goed dus waarschijnlijk was er een bitje omgevallen
    Iedereen bedankt voor de suggesties.
    Vic.
    alstu! ikzelf gebruik zo'n beetje altijd deze green dot reset als ik me cam aanzet HEb hem soms op screwy WB van de vorige avond staan of vreemde ISO settings etc etc.

In jou geval: overbelichting aangezet
    My flickr My site

Soortgelijke discussies

1. Nikon D300s
    Door ik.niet in forum Camera's
    Reacties: 87
    Laatste bericht: 16 november 2009, 20:11
  2. Canon 450D vs. Nikon D60
    Door Thomaz in forum Camera's
    Reacties: 17
    Laatste bericht: 25 december 2008, 16:06
  3. switch van Canon 5D naar Nikon D700
    Door PK in forum Camera's
    Reacties: 17
    Laatste bericht: 14 december 2008, 12:27
  4. Nikon D60 blauwige foto's
    Door JorisA in forum Beginnershoek
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 7 november 2008, 10:42
  5. Garantie bij Nikon ... een vraagteken !
    Door Jean Henri Peulinckx in forum Camera's
    Reacties: 36
    Laatste bericht: 3 juni 2007, 18:31

Regels voor berichten