Ga terug   Belgiumdigital forum - Digitale fotografie > Fotografie Technisch > Ter Zake

Hoe werkt high speed flitssynchronisatie?

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 10 juni 2005, 12:06
mediafotograaf mediafotograaf is offline
Member

Standaard Hoe werkt high speed flitssynchronisatie?

Bij vele flitsen zie je dat er een high speed flitssynchronisatie mogelijk is. Tot zelfs 1/8000. Maar hoe kan dit werken? Is dit enkel mogelijk met camera's met een electronische sluiter?
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 10 juni 2005, 12:14
ajuin's schermafbeelding
ajuin ajuin is offline
Senior Member

Stuur een bericht via MSN naar ajuin
Standaard Re: Hoe werkt high speed flitssynchronisatie?

de meeste camera's werken met een combinatie van een electronische en een mechanische sluiter, de D70 zeker (had jij toch he...). onlangs in een thread van mij (gordijnen) gezegd geweest. hoe je dat vindt, .....

dus tja, het zullen niet enkel de compactjes zijn dan met hun electrische waar je 1/8000 mee kan halen, en ook niet altijd de peperdure

You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
[...dwarsliggers houden de sporen recht...]
Imagening the world with Nikon and Tamron stuff

Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 10 juni 2005, 13:05
Medidoc Medidoc is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wouter M
Bij vele flitsen zie je dat er een high speed flitssynchronisatie mogelijk is. Tot zelfs 1/8000. Maar hoe kan dit werken? Is dit enkel mogelijk met camera's met een electronische sluiter?
Ben je dit wel zeker???
Probleem is dat wanneer de flash afgevuurd wordt, er toch nog wat tijd (milliseconden) voorbijgaat vooralleer de flash op sterkte is.
Op zo hoge sluitersnelheden zou de flash dan bijna moeten afgevuurd worden vooralleer je afdrukt.

Ben ook benieuwd.

Dirk
  #4 (permalink)  
Oud 10 juni 2005, 13:07
Member

sorry foutje, moet "maar" 1/4000 s zijn
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 10 juni 2005, 13:47
Kevlar's schermafbeelding
Kevlar Kevlar is offline
Senior Member

High speed sync heeft op zich niets met elektronische sluiter of niet te maken. 1/8000 wel want om die snelheid te halen heb je een elektronische sluiter nodig.

High speed sync werkt eigenlijk door de flash output langer aan te laten dit door hele snelle pulsen. Zodoende kan dit werken aan elke shutterspeed. Nadeel is wel meer batterijverbruik en lagere output.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 10 juni 2005, 13:53
Member

ah oké, dat had ik nodig ze. Dus dan blijt in principe de flits langer branden (of met pulsen) dan normale flitsduur.
Merci
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 10 juni 2005, 15:17
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
High speed sync werkt eigenlijk door de flash output langer aan te laten dit door hele snelle pulsen. Zodoende kan dit werken aan elke shutterspeed. Nadeel is wel meer batterijverbruik en lagere output.
Sorry, begrijp ik niet.......
Dus hoe korter je sluitersnelheid, hoe langer de flash aan zou moeten zijn .....

Dirk

Laatst gewijzigd door Medidoc; 10 juni 2005 om 15:29
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 10 juni 2005, 16:32
Joost Joost is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Medidoc
Sorry, begrijp ik niet.......
Dus hoe korter je sluitersnelheid, hoe langer de flash aan zou moeten zijn .....
Nee. Flitssynchronisatie is alleen een probleem als de flitstijd langer is dan de tijd dat beide gordijnen helemaal open staan maar korter dan de volledige tijd die de sluiter nodig heeft om open en weer dicht te gaan. High-speed sync is een methode waarbij de flitser al afgaat voor de sluiter helemaal open staat en nog licht afgeeft tot de sluiter helemaal dicht is.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 10 juni 2005, 19:59
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Joost
Nee. Flitssynchronisatie is alleen een probleem als de flitstijd langer is dan de tijd dat beide gordijnen helemaal open staan maar korter dan de volledige tijd die de sluiter nodig heeft om open en weer dicht te gaan. High-speed sync is een methode waarbij de flitser al afgaat voor de sluiter helemaal open staat en nog licht afgeeft tot de sluiter helemaal dicht is.
Ha, da's al iets duidelijker, alhoewel ik daar nog eens goed moet over nadenken..... bedankt, Dirk
  #10 (permalink)  
Oud 10 juni 2005, 22:50
fotolaria's schermafbeelding
fotolaria fotolaria is offline
Member

Een vrij duidelijke uitleg (wel in Engels) over flash / sync-speed , high-speed en meer kan je vinden op volgende site :

http://www.kenrockwell.com/tech/syncspeed.htm

Mvg,
Met citaat reageren
  #11 (permalink)  
Oud 10 juni 2005, 23:02
Kevlar Kevlar is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pascal ph.
Een vrij duidelijke uitleg (wel in Engels) over flash / sync-speed , high-speed en meer kan je vinden op volgende site :

http://www.kenrockwell.com/tech/syncspeed.htm

Mvg,
Probleem is wel dat die rockwell niet echt serieus genomen kan worden en dat dit artikel ook alleen maar geschreven is om het af te breken. Niet echt representatief.
Met citaat reageren
  #12 (permalink)  
Oud 10 juni 2005, 23:11
Member

Citaat:
Probleem is wel dat die rockwell niet echt serieus genomen kan worden en dat dit artikel ook alleen maar geschreven is om het af te breken. Niet echt representatief.
Over de betrouwbaarheid van de auteur kan ik niet oordelen, maar de omschrijving die hij geeft van het onderwerp was voor mij toch vrij duidelijk.

Tenzij er natuurlijk onwaarheden in vermeld staan ?? Is dat zo dan ?

Zijn er mss andere (betere) referenties te vinden over dit onderwerp ?

Altijd welkom dan
Met citaat reageren
  #13 (permalink)  
Oud 11 juni 2005, 00:52
Kevlar Kevlar is offline
Senior Member

Wel kijk deze man doet alsof sync speed zowat het enige is dat belangrijk is in een camera. Al de rest is ondergeschikt. Over overdrijven gesproken....

Dan zijn argumenten tegen FP flash of high sync flash. Ze kloppen voor punt 2 en 3 wel maar daarom dit afschrijven? Tja je batterij zal sneller leeg zijn en de flash is minder krachtig klopt dat het daardoor een nutteloos iets is moet je mij toch echt wel verklaren hoor. Punt 1 doet voorkomen alsof dit enkel volledig manueel werkt en dat klopt niet. Misschien correct op zijn camera's maar dat mag je zeker niet veralgemenen. Hoe je daarvan het als iets negatiefs kan beschouwen??? Ook zijn andere argumentatie is raar. Van de ene kant zegt ie dit is onbelangrijk want je gaat dan tragere film gebruiken en iets later komt ie zeggen dat iso niet belangrijk is in sync speed. Hmmm hoe rijm je dat de snelheid van een film hangt dacht ik toch van de iso af maar kom.....

En dit is dan nog een artikel waar hij nog redelijk is in andere slaagt hij volledig tilt. Vandaar mijn opm. Maar hij trekt veel aandacht hoor. Maar ik denk wel dat men hem steeds minder serieus neemt.

Betere artikels:
http://photonotes.org/articles/eos-flash/#fp
http://www.photozone.de/3Technology/flashtec5.htm
Met citaat reageren
  #14 (permalink)  
Oud 11 juni 2005, 01:23
Member

Citaat:
Wel kijk deze man doet alsof sync speed zowat het enige is dat belangrijk is in een camera. Al de rest is ondergeschikt. Over overdrijven gesproken....

Dan zijn argumenten tegen FP flash of high sync flash. Ze kloppen voor punt 2 en 3 wel maar daarom dit afschrijven? Tja je batterij zal sneller leeg zijn en de flash is minder krachtig klopt dat het daardoor een nutteloos iets is moet je mij toch echt wel verklaren hoor. Punt 1 doet voorkomen alsof dit enkel volledig manueel werkt en dat klopt niet. Misschien correct op zijn camera's maar dat mag je zeker niet veralgemenen. Hoe je daarvan het als iets negatiefs kan beschouwen??? Ook zijn andere argumentatie is raar. Van de ene kant zegt ie dit is onbelangrijk want je gaat dan tragere film gebruiken en iets later komt ie zeggen dat iso niet belangrijk is in sync speed. Hmmm hoe rijm je dat de snelheid van een film hangt dacht ik toch van de iso af maar kom.....

En dit is dan nog een artikel waar hij nog redelijk is in andere slaagt hij volledig tilt. Vandaar mijn opm. Maar hij trekt veel aandacht hoor. Maar ik denk wel dat men hem steeds minder serieus neemt.

Betere artikels:
http://photonotes.org/articles/eos-flash/#fp
http://www.photozone.de/3Technology/flashtec5.htm
Okay, bedankt.

Het is idd een probleem wanneer je informatie van het net haalt, dat je niet zeker bent van de deskundigheid / objectiviteit van de auteur in kwestie.

Al probeer ik altijd min of meer kritisch met informatie om te gaan, toch is het niet altijd makkelijk om duidelijke, correcte en vooral objectieve info te vinden.

Goed dat er zoiets als een forum bestaat , zodat foutieve of onvolledige zaken kunnen verduidelijkt worden.

In ieder geval bedankt voor de toelichting en de links.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten