Hallo allemaal,
Ik vertrek nu 3 maart op vakantie naar New York voor een week en denk zoals iedereen wil ik daar SUPER foto's maken .
Nu ik heb me zojuist de canon eos 1000d aangeschaft maar nu 2 vragen misschien met tips van jullie een oplossing.
Belangrijkste vraag is hoe ga ik s'avonds de beste en de mooiste foto's nemen van de moie verlichte gebouwen met mijn originele dacht 18-25 lens?
Vriendin van me had zelfde codac en haar foto's waren veel te donker zei ze, enkele tips?
En dan 2de vraag enkele tips voor algemeen overdag goede en mooie foto's te maken en ook van uitzichten enzo ?
Hopelijk positief antwoord hierop en dan bezorg ik zeker het resultaat hiervan.
MVG Kristof
correctie: 18-55 lens.
's avonds: beetje foefelen met iso, diafragma en sluitertijd en dan op je scherm kijken naar het histogram (tegen de linkerkant geplakt= te donker, tegen de rechterkant: uitgebeten wit). Ik denk best een groot diafragma, iets lagere sluitersnelheid, 1/25 ofzo (is nog perfect mogelijk uit de hand met deze lens) deze sluitertijd heeft als extra voordeel dat de auto's niet scherp zullen zijn wat voor een dynamisch effect zal zorgen. Iso niet hoger dan 800 (te veel ruis)
Gebruik in ieder geval een statief om geen bewogen foto's te krijgen met dit type objectief. Probeer je foto's ook wat onderbelichting (richting 1-2 stops; afhankelijk van de hoeveelheid omgevingslicht) mee te geven, anders zal de camera proberen om de foto's te belichten alsof ze overdag zijn gemaakt...
@ Canonfreak klopt die lens was effe mis.
Nu op welke stand kan ik best men schakelaar dan zetten eigelijk dan ? ik zet die gewoon altijd auto voorlopig.
en iso, diafragma en sluitertijd en dan op je scherm kijken naar het histogram ja die woorden zijn soms beetje beginnend chinees voor me :s sorry.
En wat bedoel je met het groot diafragma, iets lagere sluitersnelheid zijn dit ook gewoon instellingen die je moe wijzigen dan ?
Als ik de auto's zo zou krijgen dan jij zegt en ik me in beeld zou wel de max zijn denk ik als het me lukt.
Ma als ik zie en denk me jou uitleg da ik al veel verder ga geraken hiermee als ik zowa weet wat wat juist is en doet .
Grtjes en dikke merci al zeker op voorhand.
Was ik snel even van plan dit morgen nog is open te slaan en hopeijk kan ik dit begrijpen in die taal dat dit uitgelegd staat. ;D.
Alvast bedankt voor de hopelijk nuttige tips hiervan.
Grts
Er bestaan genoeg goede boeken waar in 'mensentaal' de basisbegrippen fotografie uit de doeken gedaan worden .
Als je geen boek wil kopen , HIER kan je ook al veel opsteken !
Laatst gewijzigd door Wimpy; 16 februari 2011 om 07:47
Zet je camera op statief....schakel de manuele stand M in...zet hem op de laagste iso-waarde 100...dan zet je het diafragma f op 8 of iets meer, dan neem je een sluitertijd
Die bijna overeenstemt van het midden van je lichtmeter dat zijn die streepjes
iiiiiiiiiIiiiiiiii
min of plus die je kunt zien zowel in je viewvinder als ook op je lcd-scherm...probeer eerst eens als hij op het midden staat te werken. Dit bepaal jezelf door je f op 8 te zetten en dan de sluitertijd zodanig te verdraaien tot hij in het midden staat van die meter. Zo heb je de perfecte belichting,let op deze sluitertijd zal meerdere seconden zijn ik denk wel 10 ofzo...dus zeker op statief en dan met de zelfontspanknop timer de foto maken zodat je nergens bewegingonscherpte bekomt...dan kun je zien of je foto al dan niet aan de donkere kant of goed is....dan kun jezelf nog wat spelen met de belichtingsmeter..stapje hoger of lager naargelang...
Grtz
Templar
D90 + 17-50mm 2.8f Tamron + 16-85VR + 70-300mm VR +Nikon flits SB600 en compact ixus 870 van Canon+ Panasonic LX5(En nog een droom de 70-200mm 2.8f VR II)
Betrouwbare informatie lezen en oefenen. Niks meer.
Het bezit van een dSLR (al dan niet met dure lens) is geen garantie op goede foto's, zelfs niet met welgemeende tips van eender wie.
G
fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...
D90 + 17-50mm 2.8f Tamron + 16-85VR + 70-300mm VR +Nikon flits SB600 en compact ixus 870 van Canon+ Panasonic LX5(En nog een droom de 70-200mm 2.8f VR II)
Haal 5 fotoboeken over NY. Leer ze van buiten. Maak de foto die daar niet instaat.
Win er een prijs mee. dan heb je de perfecte foto van NY.
NB. De perfecte foto ga je pas maken als je voor de 2e keer in NY bent.
"perfect" is reclametaal. Yuk.
Nerdi
Tip: "fail le (photo) quand même..." Henri Cartier-Bresson
Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.