Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7

Discussie: high key - techniek

Standaard high key - techniek

Ik heb op het net als eens gezocht maar geen afdoend antwoord gevonden.
    Kan iemand mij uitleggen wat de techniek is om een goeie high key foto te maken, benodigdheden, ...
    Ik ben geen prof, maar wel een amateur met beetje ervaring

Standaard Re: high key - techniek

Heel veel licht van uit alle richtingen op je onderwerp en bleke achtergrond brengen om schaduwen bijna volledig te vermijden. Contrast en saturatie verminderen waardoor je onderwerp ook nog zachter lijkt. Een beetje glow via software achteraf toevoegen zodat contouren rondom je onderwerp lijken te stralen.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

licht meten, meten en meten, je gaat immers op het scherm van het mes werken, en flirten met overbelichting, maar er moet nog voldoende detail overblijven.

high key is doorgaans studiowerk waar je alles in de hand hebt, je achtergrond overbelichtne zodat die perfect wit is, dan kan je je goed belicht wit onderwerp nog laten afsteken tegen het wit van de achtergrond

Vergelijkbaar antwoord als de rest. Belangrijkste benodigdheden:
    - licht
    - als fotograaf moet je de aspecten van het instellen van je belichting voldoende beheersen.
    Meestal ga je uitgaan van een zo uniform mogelijke belichting. De basis is in principe nog steeds een gewone driepuntsbelichting, maar natuurlijk ben je helemaal vrij om daar zo ver als je wil van af te wijken. (vierpunts, minder lichtbronnen maar reflectie)
    - anticiperen om ongewilde overbelichting te vermijden (en zeker daarvoor heb je in gecontroleerde omstandigheden een lichtmeter nodig)
    - reflectiescherm om schaduwen te reduceren en de hoeveelheid contrast in het eindresultaat te kunnen dirigeren.

Persoonlijk zie ik highkey lighting vooral als een techniek waarbij je onderwerp niet door licht maar door een (beperkte hoeveelheid) schaduw getekend wordt. Dat in tegenstelling tot een traditioneel kader waarbij je onderwerp 'uitkomt' doordat het belicht wordt.

Naast het werken met veel licht vind ik high key ook een erg boeiende vorm van fotograferen in normale lichtcondities maar met ultragevoelige film (zoals T-Max 3200)

Het zal wel een tijdje duren voor ik de juiste techniek onder de knie heb zo te horen. Ik vind high key opnames vaak wel prachtige opnames ...

Let ook op model. Donker haar en opgemaakte ogen, wimpers en wenkbrauwen zijn best te vermijden.
    Denk ook aan confort van model ten opzichte van de lichtbronnen. Warmteuitstraling van pilootlampen en intensiteit van flitsen kunnen problematisch zijn.

Henri
    lidnummer: BD0435BE

verschillende manieren om dit te doen..

Zorg gewoon dat véél licht hebt..
    bv. witte achtergrond, 4x flits

2 flitsen op de achtergrond bv. f22
    2 flitsen op het model f16
    (in theorie) uitmeten...

Dan een beetje spelen met je licht tot je het gewenste licht krijgt.. veel licht geen schaduw..

Met je model doe je wat je wil, dat maakt ni uit

Achteraf in PS kan je het highkey effect nog perfectioneren..
    poof

Regels voor berichten