|
|||||||
| Registreer | All Albums | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| Ter Zake Forum voor dieper gravende (technische) discussies over de kwaliteit van foto's of technische zaken rondom digitale fotografie. In dit forum worden serieuze bijdragen méér gewaardeerd dan grapjes. |
![]() |
|
|
Discussietools | Weergave |
|
||||
|
Ander voorbeeldje (rekening houdend met cropfactor)
Neem nu een 200mm op DX Qua beelduitsnede te vergelijken met een 300mm op FF Settings : 2.8 op 10m Resultaat : DX 0.28mm, FF 0.18mm Hier volg ik... maar, voor dezelfde lens heb je blijkbaar een grotere DOF op FF En hier gaat het me uiteindelijk om Diezelfde lens gaat dus in FF beter presteren - nauwkeurigheid AF in low-light - beelduitsnede maakt me niet uit
|
Als je nu eens dichter zou staan met een fullframe om hetzeldfe beeldhoek te krijgen. (of ben ik ergens mis
)vb canon ff vs 1.6 1.6x..200mm (=320mm).2.8....12,6m.......0.42m (dof) 1x......200mm..............2.8.......10m.......0.4 2m (dof) Laatst gewijzigd door de.lesse.be; 22 september 2008 om 16:30 |
|
|||
|
Op het forum van Nikon Club Nederland woedt al enige tijd een discussie over scherptediepte Dx vs FX. Waarschijnlijk zijn de foto's niet te zien voor niet-forumleden.Veel leesplezier.
http://www.nikon-club-nederland.nl/f...r=asc&start=30 Groet Hans |
|
|||
|
Wanneer we bij gelijkblijvende overige factoren een full frame camera als uitgangspunt nemen en de scherptediepte op 1 stellen, dan zal in verhouding bij cropcamera's de scherptediepte respectievelijk 1,3x, 1,5x, 1,6x en 2x groter zijn. Bij een bridge met een 2/3"sensor is de scherptediepte dan 3,94x groter dan van een full frame.
|
|
|||||
|
Citaat:
Neem bv f8 en 10 meter en een 100 mm lens. Bij FF scherptediepte 5.04 meter, bij Nikon APS-c 3.25 meter. De verhouding is 1,55 en niet 1,5. |
|
|||
|
Ik ben het helemaal met u eens!!!
Er zijn 5 factoren die onze waarneming van schijnbare scherptediepte beïnvloeden, diafragma, objectafstand, brandpuntsafstand, afdrukgrootte en bekijkafstand. De laatste twee komen in veel formules ook voor als de maximaal toegestane verstrooïngscirkel. Helaas staat op de zijkant van de lens de verstrooïngscirkel NIET vermeld ![]() Overigens verschillen de uitkomsten van veel dof calculators van elkaar omdat lang niet alle factoren in de berekeningen worden opgenomen. Voor de nauwkeurigheid heeft het ook weinig nut alle relevante factoren te gebruiken, tenzij men beschikt over een zeer nauwkeurige afstandsmeter. |
|
|||||
|
Citaat:
Het is voor mij althans uiteindelijk toch maar (wiskundige) spielerei zonder veel praktisch nut ![]() .
Laatst gewijzigd door pol parasol; 23 september 2008 om 20:19 Reden: laatste zin toegevoegd. |
|
|||
|
Ik denk dat je de nauwkeurigheid van de huidige online scherptediepte calculators moet vergelijken met die van de langzaam aan verdwijnende scherptediepteschaal op de objectieven.
![]() quote Omdat alle lenzen een bepaalde mate van sferische aberratie en astigmatisme vertonen, kunnen lenzen de stralen van een punt op een object niet perfect convergeren tot een echt beeldpunt (een oneindig kleine stip zonder oppervlak). Met andere woorden: beelden zijn samengesteld uit een aantal stippen (niet punten) met een bepaald oppervlak of een bepaalde grootte. Omdat de scherpte van het beeld afneemt naarmate de grote van de stippen toeneemt, worden de stippen verstrooiingscirkels genoemd. De kwaliteit van een lens kan derhalve worden aangegeven met de grootte van de kleinste stip die met de lens kan worden weergegeven, of de kleinste verstrooiingscirkel. De maximaal toegestane stipgrootte wordt de toegestane verstrooiingscirkel genoemd. unquote Met dank aan http://nl.canon.be/for_home/product_...m_glossary.asp En wie kent exact de verstrooiïngscirkel van zijn lenzen? |
|
|||
|
Citaat:
|
|
|||||
|
Citaat:
![]() Ondervinding is de beste leermeester, ik ken toch niemant die een rekenmachientje en een lintmeter neemt en eerst even gaat berekenen hoever de scherptediepte gaat bedragen vooraleer een foto te maken.
Nikon D3/ Nikon 14-24 f2.8 AFS/ Nikon 24-70 f2.8 AFS/ Nikon 70-200 f2.8 AFS-VR/Nikon 50mm AF-S f1.4/ 105mm Micro Nikkor f2.8 AFS-VR/TC-14 E II/ Twee maal SB900/Carbon Statief,Velbon Sherpa PRO CF640/Eye One Pro/Printer,Epson stylus PRO 4000 |
|
|||
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door erdna; 25 september 2008 om 20:15 |
|
|||
|
Citaat:
In de praktijk is het toch veel simpeler, je wil ofwel weinig dof en dan kies je de opening waarbij de lens nog acceptabel presteert (scherpte) Of wel je wil veel dof en dan neem je F8 of F11, waar de diffractie nog geen overheersende rol gaat spelen. Met de gekozen F wordt dan even gekeken of er nog een bruikbare sluitertijd uitrolt bij lage ISO, zo niet > ISO omhoog. Lukt het met het gekozen diafragma dan nog niet, dan kan het eventueel nog aangepast worden... |
|
||||
|
de wiskunde even opzij
en de praktijk erbij.. als je foto's neemt met crop, FF, middenformaat en TC dan merk je wel op welk formaat je het meest moet diafragmeren om hetzelfde resultaat (bij zelfde print afmetingen) te krijgen
| Discussietools | |
| Weergave | |
|
|
Soortgelijke discussies
|
||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| De albums van SD Brugge | Erik Mansvelders | Shooting Days | 12 | 7 december 2003 00:45 |
| De verkiezingsuitslag | Jochen | Chit Chat - Archief | 135 | 26 mei 2003 09:56 |