Ga terug   Belgiumdigital forum - Digitale fotografie > Fotografie Technisch > Ter Zake

Ter Zake Forum voor dieper gravende (technische) discussies over de kwaliteit van foto's of technische zaken rondom digitale fotografie. In dit forum worden serieuze bijdragen méér gewaardeerd dan grapjes.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 22 september 2008, 14:15
mexicano's schermafbeelding
mexicano mexicano is offline
Senior Member

Standaard Hier raak ik toch niet goed uit wijs (DOF)

Algemeen wordt gesteld dat je met fullframe minder DOF hebt

Wanneer ik nu een voorbeeldje aanhaal via DOFMASTER
Settings : 105mm op 2.8, afstand 5 meter

krijg ik voor de D300 0.25m en voor de D3 0.38m

Dit spreekt dit toch tegen
  #2 (permalink)  
Oud 22 september 2008, 14:25
Fritsmo Fritsmo is offline

Standaard Re: Hier raak ik toch niet goed uit wijs (DOF)

105mm op de D3 is toch ook niet hetzelfde als 105mm op de D300...

Je zit toch met de cropfactor. Niet?
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 22 september 2008, 14:33
S02 S02 is offline
Member

Ahum... Een zelfde lens kan je op crop niet vergelijken met FF hè...
Reken bijvoorbeeld 160mm op een D3 's uit, en vergelijk dat met 105 op een D300...
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 22 september 2008, 14:36
mexicano's schermafbeelding
mexicano mexicano is offline
Senior Member

Ander voorbeeldje (rekening houdend met cropfactor)

Neem nu een 200mm op DX
Qua beelduitsnede te vergelijken met een 300mm op FF

Settings : 2.8 op 10m
Resultaat : DX 0.28mm, FF 0.18mm
Hier volg ik... maar, voor dezelfde lens heb je blijkbaar een grotere DOF op FF

En hier gaat het me uiteindelijk om
Diezelfde lens gaat dus in FF beter presteren - nauwkeurigheid AF in low-light - beelduitsnede maakt me niet uit
  #5 (permalink)  
Oud 22 september 2008, 14:49
de.lesse.be's schermafbeelding
de.lesse.be de.lesse.be is offline
Senior Member

Als je nu eens dichter zou staan met een fullframe om hetzeldfe beeldhoek te krijgen. (of ben ik ergens mis )

vb canon ff vs 1.6

1.6x..200mm (=320mm).2.8....12,6m.......0.42m (dof)
1x......200mm..............2.8.......10m.......0.4 2m (dof)

-=- Light is the key...

Laatst gewijzigd door de.lesse.be; 22 september 2008 om 16:30
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 22 september 2008, 14:50
S02 S02 is offline
Member

Edit: laat maar - niet goed gelezen
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 22 september 2008, 18:33
J.Hoes J.Hoes is offline
Junior Member

Op het forum van Nikon Club Nederland woedt al enige tijd een discussie over scherptediepte Dx vs FX. Waarschijnlijk zijn de foto's niet te zien voor niet-forumleden.Veel leesplezier.

http://www.nikon-club-nederland.nl/f...r=asc&start=30

Groet Hans
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 22 september 2008, 23:19
ViewFinder ViewFinder is offline
Member

Wanneer we bij gelijkblijvende overige factoren een full frame camera als uitgangspunt nemen en de scherptediepte op 1 stellen, dan zal in verhouding bij cropcamera's de scherptediepte respectievelijk 1,3x, 1,5x, 1,6x en 2x groter zijn. Bij een bridge met een 2/3"sensor is de scherptediepte dan 3,94x groter dan van een full frame.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 23 september 2008, 11:53
de.lesse.be's schermafbeelding
de.lesse.be de.lesse.be is offline
Senior Member

nog wat voorbeeldjes...
http://www.seriouscompacts.com/2007/...e-vs-crop.html

-=- Light is the key...
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 23 september 2008, 12:02
pol parasol is lid van de Belgiumdigital VZW pol parasol's schermafbeelding
pol parasol pol parasol is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
Wanneer we bij gelijkblijvende overige factoren een full frame camera als uitgangspunt nemen en de scherptediepte op 1 stellen, dan zal in verhouding bij cropcamera's de scherptediepte respectievelijk 1,3x, 1,5x, 1,6x en 2x groter zijn. Bij een bridge met een 2/3"sensor is de scherptediepte dan 3,94x groter dan van een full frame.
Dat is het 'm nu juist. Eén van de overige factoren is de verstrooiingscirkel, en die wijzigt ook, zodat er in de formule niet 1 zoals jij hier schrijft, maar 2 variabelen zitten. En dan kan je niet zomaar de scherptediepte vermenigvuldigen met de cropfactor. Als benadering kan je het gebruiken, maar het is niet correct.

Neem bv f8 en 10 meter en een 100 mm lens.
Bij FF scherptediepte 5.04 meter, bij Nikon APS-c 3.25 meter. De verhouding is 1,55 en niet 1,5.
Met citaat reageren
  #11 (permalink)  
Oud 23 september 2008, 12:39
Member

Ik ben het helemaal met u eens!!!
Er zijn 5 factoren die onze waarneming van schijnbare scherptediepte beïnvloeden, diafragma, objectafstand, brandpuntsafstand, afdrukgrootte en bekijkafstand.
De laatste twee komen in veel formules ook voor als de maximaal toegestane verstrooïngscirkel.
Helaas staat op de zijkant van de lens de verstrooïngscirkel NIET vermeld

Overigens verschillen de uitkomsten van veel dof calculators van elkaar omdat lang niet alle factoren in de berekeningen worden opgenomen.
Voor de nauwkeurigheid heeft het ook weinig nut alle relevante factoren te gebruiken, tenzij men beschikt over een zeer nauwkeurige afstandsmeter.
Met citaat reageren
  #12 (permalink)  
Oud 23 september 2008, 20:03
pol parasol is lid van de Belgiumdigital VZW pol parasol's schermafbeelding
pol parasol pol parasol is offline
Senior Member

Citaat:
Helaas staat op de zijkant van de lens de verstrooïngscirkel NIET vermeld
Net zomin als de scherptediepteformule. So what?
Het is voor mij althans uiteindelijk toch maar (wiskundige) spielerei zonder veel praktisch nut .

Laatst gewijzigd door pol parasol; 23 september 2008 om 20:19 Reden: laatste zin toegevoegd.
Met citaat reageren
  #13 (permalink)  
Oud 23 september 2008, 21:04
Member

Ik denk dat je de nauwkeurigheid van de huidige online scherptediepte calculators moet vergelijken met die van de langzaam aan verdwijnende scherptediepteschaal op de objectieven.

Omdat alle lenzen een bepaalde mate van sferische aberratie en astigmatisme vertonen, kunnen lenzen de stralen van een punt op een object niet perfect convergeren tot een echt beeldpunt (een oneindig kleine stip zonder oppervlak). Met andere woorden: beelden zijn samengesteld uit een aantal stippen (niet punten) met een bepaald oppervlak of een bepaalde grootte. Omdat de scherpte van het beeld afneemt naarmate de grote van de stippen toeneemt, worden de stippen verstrooiingscirkels genoemd. De kwaliteit van een lens kan derhalve worden aangegeven met de grootte van de kleinste stip die met de lens kan worden weergegeven, of de kleinste verstrooiingscirkel. De maximaal toegestane stipgrootte wordt de toegestane verstrooiingscirkel genoemd.
unquote
Met dank aan http://nl.canon.be/for_home/product_...m_glossary.asp

En wie kent exact de verstrooiïngscirkel van zijn lenzen?
Met citaat reageren
  #14 (permalink)  
Oud 24 september 2008, 15:20
erdna erdna is offline
Member

Citaat:
Ik denk dat je de nauwkeurigheid van de huidige online scherptediepte calculators moet vergelijken met die van de langzaam aan verdwijnende scherptediepteschaal op de objectieven.

Omdat alle lenzen een bepaalde mate van sferische aberratie en astigmatisme vertonen, kunnen lenzen de stralen van een punt op een object niet perfect convergeren tot een echt beeldpunt (een oneindig kleine stip zonder oppervlak). Met andere woorden: beelden zijn samengesteld uit een aantal stippen (niet punten) met een bepaald oppervlak of een bepaalde grootte. Omdat de scherpte van het beeld afneemt naarmate de grote van de stippen toeneemt, worden de stippen verstrooiingscirkels genoemd. De kwaliteit van een lens kan derhalve worden aangegeven met de grootte van de kleinste stip die met de lens kan worden weergegeven, of de kleinste verstrooiingscirkel. De maximaal toegestane stipgrootte wordt de toegestane verstrooiingscirkel genoemd.
unquote
Met dank aan http://nl.canon.be/for_home/product_...m_glossary.asp

En wie kent exact de verstrooiïngscirkel van zijn lenzen?
Goede lenzen zijn doorgaans zgn.diffractie gelimiteerd. Ze vertonen , zeker als ze een paar stops worden gesloten, een verstrooingscirkel die enkel door diffractie fenomenen wordt bepaald, en niet langer door lensaberaties. De grootte van die verstrooingscirkel verhoogt bij hogere diafragmawaarden. Het aantal lijnen dat bij de ideale lens, vanwege die diffractie limiet op de beeldvormer mogelijk is, is ongeveer 1500/N per mm waarbij N de F-waarde van de lens voorstelt.
Met citaat reageren
  #15 (permalink)  
Oud 25 september 2008, 09:13
demeyereg is lid van de Belgiumdigital VZW demeyereg's schermafbeelding
demeyereg demeyereg is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erdna Bekijk bericht
Goede lenzen zijn doorgaans zgn.diffractie gelimiteerd. .
Dan staat er dus nog een parameter te kort in Doffmaster, namelijk de lenskwaliteit, zo kunnen we nog lang discussiëren.

Ondervinding is de beste leermeester, ik ken toch niemant die een rekenmachientje en een lintmeter neemt en eerst even gaat berekenen hoever de scherptediepte gaat bedragen vooraleer een foto te maken.
Nikon D3/ Nikon 14-24 f2.8 AFS/ Nikon 24-70 f2.8 AFS/ Nikon 70-200 f2.8 AFS-VR/Nikon 50mm AF-S f1.4/ 105mm Micro Nikkor f2.8 AFS-VR/TC-14 E II/ Twee maal SB900/Carbon Statief,Velbon Sherpa PRO CF640/Eye One Pro/Printer,Epson stylus PRO 4000
Met citaat reageren
  #16 (permalink)  
Oud 25 september 2008, 13:25
erdna erdna is offline
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
Dan staat er dus nog een parameter te kort in Doffmaster, namelijk de lenskwaliteit, zo kunnen we nog lang discussiëren.

Ondervinding is de beste leermeester, ik ken toch niemant die een rekenmachientje en een lintmeter neemt en eerst even gaat berekenen hoever de scherptediepte gaat bedragen vooraleer een foto te maken.
De initiele scherpte, en of ze nu door lensaberaties of door diffractie of door het registratiesysteem wordt veroorzaakt, is iinderdaad ook een element. Een video opname heeft andere perceptuele DOF limieten dan een een 12MP foto. DOF is een dof verhaal...Ik prijs mij gelukkig dat ik enkel met een supercompact toestelletje "fotografeer". Zodoende moet ik mij met dat Dofkluwen niet bezighouden...en kan ik rustig fotootjes nemen als ik het nodig vind.

Laatst gewijzigd door erdna; 25 september 2008 om 20:15
Met citaat reageren
  #17 (permalink)  
Oud 27 september 2008, 14:46
Telekees Telekees is offline
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erdna Bekijk bericht
De initiele scherpte, en of ze nu door lensaberaties of door diffractie of door het registratiesysteem wordt veroorzaakt, is iinderdaad ook een element. Een video opname heeft andere perceptuele DOF limieten dan een een 12MP foto. DOF is een dof verhaal...Ik prijs mij gelukkig dat ik enkel met een supercompact toestelletje "fotografeer". Zodoende moet ik mij met dat Dofkluwen niet bezighouden...en kan ik rustig fotootjes nemen als ik het nodig vind.
Er wordt ook te veel gezeurd over precies instellen van de DOF, dat is een moeilijk verhaal met veel parameters en hangt af van aannames over scherpte uit het verleden.
In de praktijk is het toch veel simpeler, je wil ofwel weinig dof en dan kies je de opening waarbij de lens nog acceptabel presteert (scherpte)
Of wel je wil veel dof en dan neem je F8 of F11, waar de diffractie nog geen overheersende rol gaat spelen.
Met de gekozen F wordt dan even gekeken of er nog een bruikbare sluitertijd uitrolt bij lage ISO, zo niet > ISO omhoog.
Lukt het met het gekozen diafragma dan nog niet, dan kan het eventueel nog aangepast worden...
Met citaat reageren
  #18 (permalink)  
Oud 6 oktober 2008, 09:48
parakiet's schermafbeelding
parakiet parakiet is offline
Senior Member

Stuur een bericht via MSN naar parakiet

de wiskunde even opzij
en de praktijk erbij..

als je foto's neemt met crop, FF, middenformaat en TC dan merk je wel op welk formaat je het meest moet diafragmeren om hetzelfde resultaat (bij zelfde print afmetingen) te krijgen
Just use the bloody things and stop pulling pixels out your arse.
Now that was an attack !
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten