Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Standaard Het verhaal van een sensor...

Mijn foto's begonnen last te krijgen van de alom gekende "dust bunnies". Het was vandaag dus nog eens hoog tijd voor de nodige tender-love-care voor de sensor van m'n camera.
    Tot nu toe deed ik het altijd met Scotch Magic Tape maar laatst heb ik me een doosje sensor swabs aangeschaft van VisibleDust. Samen met de nodige Isopropanol van de apotheker had ik dus alles in huis voor het correct reinigen van mijn sensor.

Vol goede moed begon ik er aan. Voor de reiniging zag mijn sensor er zo uit:
    (voor de duidelijkheid, op alle foto's zijn auto levels toegepast)

Redelijk smerig dus.
    Bijgevolg ging ik er met een sensor swab met 2 druppels isopropanol overheen.
    Gevolg:

Wat een ramp
    De stippen waren sterk verminderd, maar nu kwamen er plots een hoop strepen tevoorschijn.

Sensor swabs mag je geen 2 maal gebruiken, dus ging een volgende sensor swab van een dikke 2 euro eraan. (28€ voor een doosje van 12 ).
    Ditmaal gebruikte ik beide kanten van de swab zoals de site van VisibleDust toont...

Ditmaal was het resultaat nog erger als ervoor.
    Na 2 swabs was mijn sensor vuiler dan ooit tervoren.
    Dan maar terug met Scotch Magic Tape erover...

Na 1 behandeling met tape, was de sensor zo goed als proper. Enkel in de rechter hoeken was het resultaat nog niet 100%.
    Dus na een 2de behandeling...

... was mijn sensor (op enkele hardnekkige stipjes na) proper.

Wat heb ik nu verkeerd gedaan??
    Zijn de swabs van VisibleDust niets waard?
    Is Isopropanol toch niet geschikt voor sensor reiniging?
    Of is mijn techniek volledig verkeerd?

Bijgevolg zal ik niet snel meer swabs gebruiken voor mijn sensor. Wat de voorstanderd er ook van zeggen, het is niet de bedoeling dat een sensor vuiler wordt...
    Nikon D70s en bijhorend speelgoed
    www.rocksolid.be

Standaard Re: Het verhaal van een sensor...

Hoeveel tijd was er tussen het gebruik van de sensorswab en de foto? Ik heb gemerkt dat je die een minuutje moet laten rusten om de vloeistof die nog op de sensor ligt (meestal in de hoekjes) nog moet verdampen. Ik heb dit nog nooit meegemaakt en kuis m'n sensor gemiddeld 1 maal per maand.
    Je klaagt over de dure sensorswabs, daar heb je een veel goedkopere oplossing voor: Pecpads. Telkens een pecpad over een sensorswap (zonder doekje dan) hangen (met plakband of elastiekje). Kost bij Geheugenkaart.be 10 eur voor 100 pecpads (http://www.sdcard.be/Nederlands/stor...roduct=8980371)
    Website: Focaldesign

Daar zat inderdaad een kleine minuut tussen.
    Ik heb steeds gewacht tot ik de isopropanol zag opdrogen.

Pecpads... Idd, dat is een beter alternatief denk ik. Staat op mijn boodschappen lijstje voor in de toekomst
    www.rocksolid.be

Scotch Magic Tape
    Mvg, drh

"Waar doe ik het mee! met mijn 7D" Album Klik

Je zegt dat je 28 euro hebt betaald voor 12 swabs
    Waar vind je die zo goedkoop? In al de winkels waar ik al gezocht heb betaal je het dubbele...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JorisB Bekijk bericht
    Ditmaal was het resultaat nog erger als ervoor
    Wat jij klaarblijkelijk gedaan hebt is met de SensorSwab je vuil uitgesmeerd over je sensor. Dat is mij nog nooit overkomen. Ik denk dat er iets scheelt aan je "veeg"-techniek.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door flitske Bekijk bericht
    Je zegt dat je 28 euro hebt betaald voor 12 swabs
    Waar vind je die zo goedkoop? In al de winkels waar ik al gezocht heb betaal je het dubbele...
    http://www.fotokonijnenberg.nl/produ..._product=22652

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
    Wat jij klaarblijkelijk gedaan hebt is met de SensorSwab je vuil uitgesmeerd over je sensor. Dat is mij nog nooit overkomen. Ik denk dat er iets scheelt aan je "veeg"-techniek.
    Wat kan je dan meer doen dan de swab aan de ene kant van je sensor te zetten, erop te duwen en naar de andere zijde van de sensor te bewegen?
    Laatst gewijzigd door JorisB; 23 november 2006 om 21:05
    www.rocksolid.be

Ik zie in je profile dat je van Overpelt bent.
    Koop je volgende camera bij Bögemann in Genk.
    Gratis reinigen van je sensor, levenslang ... (uiteraard voor de camera die je bij hem hebt gekocht).
    Van service gesproken

groetjes,

marcus.
    zwart & wit & kleur

my PBase galleries

Hij komt van daar...
    Maar snel eens op en neer rijden naar Genk is niet zo vanzelfsprekend. Is toch al snel 35min rijden.

Van de laatste reiniging daar was ik ook verre van content. Meer dan eens blazen met een spuitbus doen ze daar niet. Daarom dat ik het nu dus zelf doe. 10 min of bijna anderhalf uur, ik weet wel wat kiezen.
    www.rocksolid.be

Regels voor berichten