ik ben op de hoogte van het effect van flitsen op het eerste gordijn, en op het tweede. die 'kennis' bezit ik dus....
maar ik zou graag eens me visueel kunnen voorstellen hoe dat nu in zijn werk gaat met die gordijnen. een prentje is handig, maar een goede uitleg zodat ik het voor mezelf visueel kan voorstellen, is ook handig.
naar het schijnt gaan die diagonaal open. ik veronderstel dat die gelijk open gaan? maar eigenlijk veronderstel ik dat tegelijkertijd ook niet, want waar zou dan het verschil liggen tussen flitsen op 1e of 2e gordijn...![]()
dus als je een foto trekt, hoe gaat dat dan in zijn werk met die gordijnen?
dus niet uitleggen wat flitsen op de gordijnen doet (dat weet ik), maar wel juist de theorie over die gordijnen zelve...
bedankt alvast, ik hoop bij te leren![]()
You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
[...dwarsliggers houden de sporen recht...]
Imagening the world with Nikon and Tamron stuff
een gordijnsluiter heeft twee gordijnen, deze kunnen horizontaal, of verticaal bewegen. Tegenwoordig bewegen de meeste gordijnen verticaal omdat deze afstand korter is.
Als je op de ontspanknop drukt zal (nadat de spiegel omhoog geklapt is) het eerste gordijn (dat dicht is) openen naar boven. Nu is er geen gordijn voor de film of CCD en kan de ccd belicht worden. Als de belichtingstijd verstreken is, gaat het tweede gordijn dicht.
Bij zeer korte sluitertijden vertrekt het eerste gordijn, direct gevolgd door het tweede gordijn, dus in principe wordt de ccd bij korte sluitertijden nooit op hetzelfde moment belicht, en kan je dus ook niet flitsen.
Hopelijk heb ik je hiermee geholpen.
Hier kan je ook nog wat info vinden.![]()
Info
Mvg,
bedankt, met deze 'nederlandstalige' en beknopte uitleg (site is eveneens goed, maar kort en bondig nog beterOorspronkelijk geplaatst door Wouter M
) heb ik het snap. voor het afdrukken, staat dus een gordijn open, het ander dicht, nu kan ik terug volgen...
ps: zijn alle fototoestellen uitgerust met twee gordijnen, ook compactjes? of is het voor die goedkope niet nodig, aangezien ze toch zo snel niet sluiten...
edit: precies niet heb ik gemerkt. hoe werken die dan?
Laatst gewijzigd door ajuin; 2 juni 2005 om 21:08
Ik dacht dat compactjes geen mechanische sluiters hadden.
Ik kan mis zijn hoor.
Maar de sluitertijd kan je ook heel makkelijk electronisch regelen.
Je zet je CCD gedurende de door de lichtmeter berekende sluitertijd onder spanning, en dan terug zonder spanning.
Vandaar dat compactjes niet zelden sluitersnelheden tot 1/4000 ste hebben.
Mechanische sluiters halen dergelijke korte sluitersnelheden meestal niet.
Dat was een van de redenen waarom ik naast mijn Powershotje een D70 gekocht heb. Het diafragma van die compactjes heeft maar een heel beperkt bereik, en de belichting wordt nagenoeg uitsluitend geregeld met de sluiter.
Ik heb eens een middag verknoeid met een panning te proberen maken van Frederik op een paard. In welke stand ik ook probeerde, de sluitersnelheid kon ik niet onder 1/500 ste krijgen. Hert was wel een zonnige dag.
De enige min of meer gelukte exemplaren waren als het wat donkerder begon te worden, in de schaduw, en dan was de foto nog fiks overbelicht.
Dat was voor mij de spreekwoordelijke druppel
Dirk
Nikon D70 + Nikkor 28-80 + Nikkor 75-240 + Sigma 12-24 (f4.5-5.6) + Nikon 50 mm f1.8DSB + Sigma 105mm f 2.8 Macro + SB-600 flash + Manfrotto 724 B + Hakuba flat table tripod
na die site gelezen te hebben, en de post, lijkt het allemaal simpel he...
pfff, weeral domme vraag denk ik nu![]()
aan diegene die me wist te vertellen dat gordijnen diagonaal sluiten: bedankt![]()
![]()
Off Topic:
De beste van die paardenamiddag werd met het powershotje genomen:
![]()
Dirk
Nikon D70 + Nikkor 28-80 + Nikkor 75-240 + Sigma 12-24 (f4.5-5.6) + Nikon 50 mm f1.8DSB + Sigma 105mm f 2.8 Macro + SB-600 flash + Manfrotto 724 B + Hakuba flat table tripod
Dirk, ik begrijp je verhaal niet perfect, ik kan niet meer volgen waarover je het juist hebt (toestel). A70-D70...
je zegt: snellere tijden, maar je kon geen panning bekomen.... dus maar D70 gekocht, die mechanisch is, en dus trager?![]()
met een compactje echte panning, hangt niet enkel daarvan af. is er zeer moeilijk mee gewoonweg, veel geluk en proberen
dus compactjes kunnen, door die spanning, snellere sluitertijden hebben? als je zo kijkt, hebben DSLR's toch snellere sluitertijden dan compactjes![]()
of werkt zo'n dure D2X dan met die spanning, om 1/16.000 te bekomen??
ps: Frederik is al wel snel gegroeid dan, als hij het is op dat paard![]()
Ik dacht dat er niet echt een onderscheid was te maken tss compact en DSLR op basis van sluiter-mechanismen, en dat de meeste toestellen werken met een combinatie van beide.
Pffffff.........
Onm een goede panning te hebben, dus bewegende achtergrond, liefst, in dit geval, ook de pootjes van het paardje bewegend, met een lenzeke met korte brandpuntsafstand, moet je zeker 1/125 of trager kunnen halen.
Snellere sluiters geven dan een bevroren beeld.
Met mijn Powershot A70 kreeg ik de sluitersnelheid niet traag genoeg om dit te bereiken. Alle beelden waren haarscherp bevroren.
Dan maar op manueel gezet, en de sluiter manueel op 1/60 (of zoiets), maar dan kreeg ik het diafragma niet voldoende dichtgeknepen (die kompactjes hebben maar een zeer beperkt diafragmabereik). Dan maar bewust overbelichte foto's genomen, die achteraf dan maar in de vuilbak gegooid zijn.
Het probleem was dus niet dat de pannings niet scherp genoeg waren, integendeel. Panning is juist moeilijk omdat je met een trage sluiter toch een scherp beeld van een bewegend voorwerp wilt. Hier was dat net andersom.
Zeg nu niet dat je het nog niet snapt hé.......
Nu hoe gewone DSLR's belichten weet ik niet.
Ik heb wel gezegd dat "mechanische sluiters" die hoge snelheden niet halen.
Maar kan me iemand vertellen of een DSLR een mechanische sluiter heeft????
Strikt theoretisch is dat nergens voor nodig.
Je drukt af, spiegel klapt op, diafragma wordt dichtgeknepen, en CCD wordt belicht (en dit kan perfect electronisch, hier heb je volgens mij geen gordijnen meer voor nodig).
Ik vermoed dan ook dat flashsyncronisaties op eerste en tweede gordijn nog refereren naar de tijden van de mechanische sluiters, maar dat hun effect louter electronisch geregeld wordt.
Dirk
Bron : Amerikaanse Nikon website over de D70 :Oorspronkelijk geplaatst door Medidoc
" Shutter: Combined mechanical and CCD electronic shutter,30 to 1/8000 s in steps of 1/3 or 1/2 EV, bulb ''
Mvg,
prima zo
denk alle info gekregen te hebben...
bedankt voor alle bijdragen