Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 11 van 11

Standaard gevulde glazen fotograferen

Ik ben al een tijdje aan het sukkelen met glazen fotograferen waar klare dranken in zit.
    Zwarte achtergrond, glas met gekleurde dranken. geen probleem dat lukt. (bijvoorbeeld fruitsappen)
    Witte achtergrond, glas met klare dranken, geen probleem dat lukt ook. (bijvoorbeeld spuitwater)

MAAR:
    zwarte achtergrond, glas met klare dranken. Dat niet.

Hoe zouden jullie dit aanpakken.

Mijn setup voor glazen met gekleurde dranken is:
    zwarte achtergrond
    glas in het midden
    2 flitsers met softbox 45° achter het glas

Dan krijg ik dit:

Maar met klare dranken lukt dit niet. (Is logish vind ik, want het is een zwarte achtergrond)
    Maar misschien dat de pro's hier wel een oplossing vinden.
    Ik hoor het graag van jullie, bedankt.
    Nikon D90 + Tamron 17 - 50 f:2.8 VC + nikkor 50 f:1,8 + Sigma 150 2.8 macro + SB 900

Standaard Re: gevulde glazen fotograferen

Wat lukt er niet? Als dat bekend is, is het ook duidelijker waar de oplossing gezocht kan worden.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Ik heb nu geen foto meer maar doordat het een klare drank is, met een zwarte achtergrond, lijkt het dat de drank zwart is.
    Nikon D90 + Tamron 17 - 50 f:2.8 VC + nikkor 50 f:1,8 + Sigma 150 2.8 macro + SB 900

Ik zal meevolgen, ben ook benieuwd om te weten hoe dit moet.

Photoshop.

Of proberen om een reflecterend papier, karton, ... achter het glas te plaatsen, dus op maat van het glas en op maat van de vulling van het glas. Wit, zilver, goudkleurig, ... kartonnen plaatje met een stukje plooidraad (gekleefd), de voet van het glas verbergt de plooidraad, het reflecterend materiaal doet het licht terug door de vloeistof schijnen.

En vermits het toch niet drinkbaar moet zijn, wat experimenteren met de vloeistof ... zo klaar hoeft klaar niet te zijn, er kan wat melk bij, wat kleurstof, broebels, ...

En dan nog wat uren trial and error ...
    Laatst gewijzigd door Empe; 15 augustus 2015 om 09:46

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lollie-be Bekijk bericht
    Ik heb nu geen foto meer maar doordat het een klare drank is, met een zwarte achtergrond, lijkt het dat de drank zwart is.
    Probeer eens geen achyergrond te gebruiken en dan door gebrek aan licht wordt dit zwart en glas wijn wordt dan wel rood als je daar het licht op laat vallen. Dus bv het glas plaatsen voor de open deur van een donkere kamer.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Rood is geen echt probleem, het probleem is KLARE drank ttz. witte wijn, lichte rosé, witte martini, water, champagne, ... die laten de achtergrond doorschijnen.

Precies daarom wordt de vraag gesteld want op een witte achtergrond is het geen probleem.

Dus ofwel werk je met een witte achtergrond en maak je die zwart in photoshop ofwel zorg je ervoor dat er enkel en alleen door de drank wat wit wordt teruggekaatst (door achter dat glas iets reflecterends te zetten en te zorgen da het enkel de vloeistof wat vooziet van backlight).

Ofwel nog een andere oplossing natuurlijk, zoals met de deuropening en de achtergrond ver genoeg naar achteren.

Ik herinner net dat een paar geleden in WDC een artikel stond over dit onderwerp met opstellingen met allerlei zwarte en misschien witte plankjes om licht door te laten cq af te schermen, misschien kun je op hun website iets vinden.

Ah, een voorbeeldje gevonden van wat ik bedoel met iets reflecterends achter de inhoud van het glas te zetten, vanaf seconde 45 : https://www.youtube.com/watch?v=ONhrvrMc6LE

't Is wel met rode wijn, maar de bedoeling zal duidelijk zijn.

Ja zal ik eens moeten proberen bedankt

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
    Ah, een voorbeeldje gevonden van wat ik bedoel met iets reflecterends achter de inhoud van het glas te zetten, vanaf seconde 45 : https://www.youtube.com/watch?v=ONhrvrMc6LE
    Prachtig!
    Een uitstekende illustratie van belichtingstechniek en alweer een bewijs dat studiofotografie een vak apart is.

Het is nooit mijn ding geweest om studiomodellen te fotograferen of portretten te maken in gecontroleerde omstandigheden, maar als ik dit zie - met veel bewondering voor het geduld en vakmanschap - kriebelt het wel om het ook te leren. Bedankt om te delen!
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Soortgelijke discussies

1. een glazen dak
    Door M... in forum Beginnershoek
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 7 oktober 2013, 06:40
  2. Gevulde gaatjes
    Door rosie in forum Chit Chat
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 3 mei 2013, 23:46
  3. Glazen bol ?????
    Door HEYLO in forum Fotobeoordeling Macro & Close-Up
    Reacties: 3