|
|||||||
| Registreer | All Albums | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| Ter Zake Forum voor dieper gravende (technische) discussies over de kwaliteit van foto's of technische zaken rondom digitale fotografie. In dit forum worden serieuze bijdragen méér gewaardeerd dan grapjes. |
![]() |
|
|
Discussietools | Weergave |
|
||||
|
Citaat:
Dpaul.
DPaul BD0465BE Canon 5D, nikkors, taks, czjs, olys en canon stuff Laatst gewijzigd door DPaul; 3 september 2008 om 09:10 |
|
||||
|
nog nooit in auto gewerkt .. maar kan me niet inbeelden dat het sneller gaat dan in AV .. tenzij je urenlang zit te tobben welk diafragma je nu best gebruikt .. dan gaat je automaat nog sneller kiezen .. maar op 't knopje duwen gaat even snel hoor .. tenminste als je gekozen hebt welk diafragma (scherptediepte) je wilt voor je foto
zuiver in M werken is net iets trager omdat je twee instelwieltjes moet draaien tot je belichting goed zit .. maar zelf dat kan zeer snel als je wat geöefend bent. belangrijkste punt in de snelheid is hoeveel tijd je nodig hebt om te beslissen welke sluitertijd of welk diafragma je wilt bij welke iso .. maar als je niet voortduren naar binnen/buiten gaat denk ik al niet dat je de ISO snel gaat veranderen voor het nemen van vakanitieshots tussen twee foto's in. blijven er maar twee over. Ik kies dan vaak AV als uitgangspunt maar hou de sluitertijd die voorgesteld wordt in de gaten in functie van de gekozen brandmuntafstand en actie van je onderwerp. |
|
|||
|
Camera in P mode, Auto ISO 100-400, Witbalans Auto, RAW of RAW + JPEG.
Hoef je helemaal nergens over na te denken. Het resultaat zal niet altijd perfect zijn, maar je verlegt het denkwerk tot na thuiskomst van die groepsreis. |
|
|||||
|
AV en een beetje snelle lens.
grt,bouk.
|
Citaat:
Dan kun je toch beter in AUTO-stand fotograferen en het denkwerk op het terrein houden, een massa tijd en werk achteraf besparen en toch veel mooiere foto's overhouden ![]() Mvg, Frederic
|
op mijn nikon d40x zit er voor de momenten waarop je niet kan/wil met instellingen gaan spelen een leuke functie op genaamd auto
er wordt hier vaak nogal neerbuigend gedaan over die functie, maar op zulke momenten doet het toch zijn werk goed genoeg hoor |
|
|||||
|
Citaat:
![]() Zelfs profs gebruiken die stand, maar gaan meer en meer werken met ""bracketting system". Hou ze maar eens in de gaten als je ze ziet op TV-nieuws. Het is zowat vergelijkbaar met versnellingsbak in de wagen. Velen kijken afwijzend toe op een automatische versnellingsbak, omdat ze liever zelf schakelen in de hoop sneller te zijn. Ooit als eens een Porsche o.a. snelheidsduivels bereden zonder automatische versnellingsbak? Henri
lidnummer: BD0435BE Laatst gewijzigd door kodachrome; 4 september 2008 om 15:54 |
|
||||
|
Citaat:
![]() En in een F1 staat geen automatische versnellingsbak....
Canon EOS 5D + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX http://www.stevevandegaer.be | http://www.zappix.be | http://www.hadisepictures.be |
|
||||
|
maar ipv het met auto's te vergelijken, vergelijk ik het graag met fietsen.
aanvankelijk zit een peuter in een duwfietsje, wat later kan hij zelf trappen in een driewieler, dat wordt dan een echte fiets met zijwieltjes .. en dan komt het grote moment: fietsen zonder zijwieltjes.. aanvankelijk wat onzeker en h oe meer hij fietst, hoe zekerder en natuurlijker het aanvoelt om zonder de zijwieltjes te fietsen. .. en op een dag .. dan fietst hij zonder handen .. en dan zijn er nog die leren fietsen op een wiel .. maar dat is al niet meer aan iedereen gegeven. en bij dit hele leerproces zal iedereen als eens in elke fase van het leerpoces vallen en opstaan .. zo leren we het Met fotografie is het al eender: je begint met point and shoot, later vraag je je af waarvoor die knopjes op je toestel dienen, en als je een maal begrijpt waar het voor dent kost het aanvankelijk nog wat tijd en denkwerk om het "juist" te doen, maar naarmate je meer foto's neemt, wordt het bijna een automatisme waar minder hard over nagedacht moet worden .. de intuïtie neemt het over van het zuiver planmatig denken. ach, de autostand heeft ook zijn voordelen tijdens het leerproces voor wie leert fotograferen: je kan je helemaal concentreren op de inhoud: compositie, camerastandpunt, perspectief. zo kan je nog voor je "volleerd" (tja, wanneer ben je volleerd? ik weet het niet, ik leer nog elke dag dat ik leef) bent in de techniek al leren evolueren naar de inhoud .. We doen niet neerbuigend over de "automaat" .. maar geven aan dat met en beetje meer oefening je die automaat niet meer nodig gaat hebben. een eerste stap in het verlaten van de "automaat" is het werken in "program" dit is een automaat die je al een beetje toelaat zelf in te grijpen als de automaat je iets voorstelt dat niet in lijn is met hoe je de foto wilt nemen: je kan dan al bv. onder of overbelichten in functie van het aanwezig licht, je kan dan al een andere combinatie kiezen als de eerst voorgestelde combinatie sluitertijd-diafragma-iso je niet zint .. een stapje verder is kiezen voor sluitertijdvoorkeuze of diafragmavoorkeuze naargelang wat je wilt .. en voor sommige shots zal je na een tijdje merken dat je in volledig manueel dingen kan die niet mogelijk zijn in halfautomaat .. maar ook al kan je met automaat snel werken, je zal merken dat het niet altijd nodig is de volledige automaat te gebruiken, en dat de halfautomaat vaak heel handig is. De zuivere automaat ga je dan nog weinig gebruiken .. al kan ik me inbeelden dat er situaties zijn dat je hem nog eens zou willen gebruiken .. bv. als je de camera tijdens een uitstap deelt met een minder geoefend persoon, en niet steeds de instellingen wilt veranderen, zodat je beiden spontaan de camera kan nemen en op 't knopje duwen om die spontane foto's te krijgen |
|
|||
|
Citaat:
In de praktijk moet het zo zijn dat je tussen het moment dat je voornemens bent een foto te maken en werkelijk op de knop drukt, alle noodzakelijke beslissingen hebt genomen. Het moge duidelijk zijn dat TS dat niet wil. Een betere raad is wellicht om groepsreizen te vermijden zodat hij de tijd kan nemen om een behoorlijke en overdachte foto te trekken. |
|
||||
|
De reden waarom ik dit topic gestart heb is omdat ik redelijk veel foto's in auto-mode maak. Ik heb in deze stand al prachtige plaatjes gemaakt, maar voel me hier echt slecht door. Op dit forum wort je echt als een nietsnut afgeschilderd als je niet je foto volledig manueel neemt, ...
|
Citaat:
There's nothing wrong with auto-mode if it delivers the results you want. The same for semi-auto. If people are going to look down on others who use auto-modes, I hope they themselves are manually focusing too.. With experience, Manual exposure becomes automatic too, the more you shoot, the more you can judge the settings before you take the photo. Don't worry, just enjoy making photos in the way you feel comfortable.
|
Citaat:
your exposé.Some people always think they can beat the knowledge and techniques of established organisations. It's like fine cuisine. They add salt and pepper until it becomes uneatable. Henri
|
Citaat:
Als ouwe zak ben ik indertijd begonnen met de toenmalige 'point and shoot' van mijn pa - dat was een rangefinder waarbij je met de hand moest scherpstellen, ik weet niet meer hoe de belichting toen werkte - ik herinner me vaag iets van een streepje in het vizier dat horizontaal moest komen, maar ik kan me vergissen. Met mijn eerste SLR (olympus OM1, begin van de jaren '70) had ik door-de-lens lichtmeting en manual focus, dus alles ging per definitie manueel - héél leerrijk. Bedenk ook dat je het resultaat van je probeersels pas dagen later in handen kreeg, toen je je dia's (want foto's waren veel te duur) uit Mortsel (Agfa-Gevaert) in de post ontving. O ja, ISO 25, voor de betere kwaliteit, ISO 100 was enkel in de winter aan te raden, want nogal veel korrel en kleuronzuiverheid. Kodakkleuren waren bah: ronduit schreeuwerig. Toen de eerste digitale point-and-shootjes uitkwamen was dat wel handig, maar eigenlijk enkel geschikt voor snapshots. Mijn eerste DSLR (mijn D200 van 2 jaar geleden) was dus een openbaring: SLR met automatische scherpstelling en automatische belichting - mens wat een wonder. En inderdaad voor de snapshotjes is die automatische stand meer dan goed genoeg. Zo nu en dan wil je wat meer forceren en heb je heel precieze gedachten over hetzij diafragma hetzij sluitersnelheid, en kan je in A(perture)voorkeuze of S(peed)voorkeuze gaan schieten. En dan daarbij die absoluut fenomenale uitvinding van Nikon - de auto-ISO: die auto-ISO (nu 200-6400 op mijn D700 - een D700 kan inderdaad die ISO 6400 aan zonder 1 spatje ruis, dat heb ik gisteren zelf uitgeprobeerd, gewoon adembenemend om dat te zien ) heeft eigenlijk als effekt dat er nog 5 stops worden bijgecreëerd aan de trage kant van het diafragma x sluitersnelheid gamma, dus ik kan nu ofwel bewegingsonscherpte volledig uitsluiten door mijn minimale sluitersnelheid op te trekken, ofwel bij veel slechter licht toch aan 99% schieten: het is alsof mijn F2.8 lenzen nu F0.7 lenzen geworden zijn, qua belichting althans (qua DOF zijn ze uiteraard nog steeds 2.8) (nota:bedenk dat Stanley Kubrick voor Barry Lyndon speciaal een F0.8 objectief heeft laten ontwerpen om bij kaarslicht te kunnen filmen; vandaag doet je sensor dat!). D-lighting is bij mij meteen op automatisch gegaan: opnieuw zo'n fenomenale uitvinding: geen miserie meer in volle zomerzon of in tegenlicht, schitterend toch? Belichtingscorrectie is uiterst simpel met 1 knop en 1 wieltje, maar die heb ik sinds de d-lighting nog veel minder nodig. Slotsom: automatische stand is meestal meer dan goed genoeg, op voorwaarde je auto-ISO en D-lighting goed in te stellen, de manuele stand heb ik eigenlijk nooit meer nodig, terwijl ik op een heel simpele manier minstens evenveel kontrole hou dan vroeger. Goed toch?
|
Citaat:
ik ben id van manueel naar automaat en terug naar mnueel gegaan .. en ben intussen ergens op de half automaat gestopt. hoe je de foto neemt is ondergeschikt aan je resultaat. en als je resultaat boekt met een automaat, des te beter! De meeste mensen die vandaag beginnen te fotograferen hebben dat "stenen tijdperk" waar je naar verwijst niet gekend. ze beginnen met een automaat en sommigen eindigen ook met die automaat. Op zich niets mis mee. Maar het verschil tussen de gelegenheidsfotograaf en de hobby fotograaf is dat de eerste foto's neemt als de gelegenheid zich voordoet, de hobby fotograaf wilt een beeld maken, en laat dat niet aan een programma over, niet omdat hij een controlefreak is, maar omdat hij zich zeer goed bewust is van hoe verschillend twee foto's van hetzelfde onderwerp kunnen zijn. heb ik een waardeoordeel over de automaat uitgesproken? nee! ik heb het enkel in een perspectief geplaatst. |