Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 12 van 12

Standaard foto's vergelijken van compactcamera en DSLR : waarop letten?

Hoi,
    kan iemand me zeggen hoe ik te werk moet gaan als ik de kwaliteit van foto's genomen met een compact (bvb de TZ70) wil vergelijken met foto's die afkomstig zijn van een toestel met een grotere sensor (LX100 bvb, of een DSLR)?
    Reden voor de vraag : ik zou willen "zien" hoeveel en wàt ik "verlies" als ik van een DSLR zou overstappen naar een compact met (veel) kleinere sensor.
    Misschien staat het hier al op het forum uitgelegd maar ik vind het niet meteen. Of weten jullie een site waar zoiets al eens uiteen gezet is?

Thanks!
    Know what you know, and don't know what you don't know.

Standaard Re: foto's vergelijken van compactcamera en DSLR : waarop letten?

druk ze beide af op een heel groot formaat of, indien je geen grote printer hebt, druk bv een kwart van elke foto af op het grootst mogelijke formaat en vergelijk.
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

en als je die toestellen niet hebt?
    Know what you know, and don't know what you don't know.

Internet.
    Veel reviewsites tonen voorbeeldfoto's van de toestellen die ze getest hebben met exact aangeduid waar hun zwakke plekken zitten.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WimBollein Bekijk bericht
    Internet.
    Veel reviewsites tonen voorbeeldfoto's van de toestellen die ze getest hebben met exact aangeduid waar hun zwakke plekken zitten.
    kijk heb een review site zelden een slechte foto gezien tenzij je op billbord formaat print ga je niet snel kwaliteitsverschil zien als de foto's overdag gemaakt zijn.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door unalom Bekijk bericht
    kijk heb een review site zelden een slechte foto gezien ....
    .. omdat die gasten weten hoe ze fotos moeten maken ?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
    .. omdat die gasten weten hoe ze fotos moeten maken ?
    Neje. Omdat er gewoon geen slechte toestellen meer zijn.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door unalom Bekijk bericht
    kijk heb een review site zelden een slechte foto gezien tenzij je op billbord formaat print ga je niet snel kwaliteitsverschil zien als de foto's overdag gemaakt zijn.
    op een avier /vijf zie ik het verschil in dof van een ff en cc, het kwaliteitsverschil zit hem voornamelijk hierin en de pixelpeepers hebben dat billboard nodig. maar afbeeldigen op ee bus zijn dat formaat en de pixels vijf x vijf cm en o afstand een pracht plaatje.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk bericht
    Hoi,
    kan iemand me zeggen hoe ik te werk moet gaan als ik de kwaliteit van foto's genomen met een compact (bvb de TZ70) wil vergelijken met foto's die afkomstig zijn van een toestel met een grotere sensor (LX100 bvb, of een DSLR)?
    Reden voor de vraag : ik zou willen "zien" hoeveel en wàt ik "verlies" als ik van een DSLR zou overstappen naar een compact met (veel) kleinere sensor.
    Misschien staat het hier al op het forum uitgelegd maar ik vind het niet meteen. Of weten jullie een site waar zoiets al eens uiteen gezet is?

Thanks!
    Dat is een lastige.

Je kan zoiets doen, maar natuurlijk met de camera's die ze getest hebben via : http://www.dpreview.com/reviews/imag...50767173369087

Ga naar FULL SCREEN MODE option, schijf met het grijze vakje over de foto en zie het verschil tussen 4 camera's (of minder natuurlijk)

Begin hier al eens : https://photographylife.com/sensor-s...depth-of-field

Ik denk dat je zoiets in die aard zoekt ? Dezelfde foto genomen met verschillende sensorformaten en wat de verschillen zijn qua instellingen, dof, en dergelijke ?

Deze is ook niet mis : https://photographylife.com/sensor-s...depth-of-field
    Laatst gewijzigd door Empe; 15 november 2015 om 20:02

Het grootste verschil is dat je met een camera met een kleinere sensor moeilijker foto's kan maken met een heel kleine scherptediepte.
    En als je op een grote afdruk gaat kijken bij foto's van een compact en een DSLR met even veel pixels, dan zal je zien dat de fijne details bij de DSLR heel wat beter zichtbaar zijn.
    Zodra je de iso wat hoger moet zetten zal de beeldkwaliteit van een camera met een heel kleine sensor veel sneller verslechteren dan bij een DSLR.

Zolang er voldoende licht is om op lage iso te werken zullen de foto's van een compactje er meestal ook nog wel goed uitzien.

Wat verlies ik??Hangt ervan af wat je wilt fotograferen.Voor huis,tuin en keukenfotografie (indien voldoende licht) ga je met een compact zeer mooie foto's kunnen maken.In eerste instantie soms zelfs beter dan met een DSLR(zonder verdere bewerking).Vergeet echter niet dat veel compacts reeds automatisch softwarematig scherpte,contrast etc. bijregelen.Maar gaat het snel,dan heb je het zitten.Shutterlag,trage AF,etc.Dus sportfotografie,bewegende voorwerpen of personen,worden moeilijk.
    Begin je een foto verder te bewerken of te croppen,(nb is al bewerkt in de body),dan loop je al snel tegen de limiet aan.
    De soms reuze-zooms die ingebouwd zijn,en zelfs softwarematig kunnen uitgebreid worden,geven in het tele-gebied eerder matige kwaliteit.Wat macro betreft:door de grote scherptediepte geeft dit wel betere foto's op het eerste zicht,maar verder bewerken ???
    Zelf gebruik ik ook een compact,voor het gemak (volume) naast mijn DSRL's,maar het te traag zijn,dat net iets te laat zijn,verveelt mij wel.Ontspanknop indrukken op een DSLR:tsjack Klack,compact tjsack ........Klack.
    Besluitoede tot zeer goede kwaliteit in normale omstandigheden.,maar verder beperkt te bewerken,uitvergroten etc.,zonder
    duidelijk kwaliteitsverlies
    Gering gewicht en volume
    Te traag voor bewegende onderwerpen.(Volgens mij !)

Soortgelijke discussies

1. Fotoprinter aankopen waarop letten
    Door photoken in forum Accessoires
    Reacties: 10
    Laatste bericht: 8 januari 2013, 12:44
  2. Restaurantfotografie, waarop letten?
    Door 2010 in forum Chit Chat
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 29 april 2012, 10:27
  3. Waarop letten bij aankoop DSLR?
    Door WimLuyckx in forum Algemeen
    Reacties: 1