Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5

Discussie: foto van de zon?

Standaard foto van de zon?

Hallo,

ik heb een vraagje ivm foto's trekken bij bv een zonsondergang.

Ik heb vroeger eens een telescoop gekocht, en wat men altijd zei was dat ik er niet mee naar de zon mocht kijken. Niet zozeer omdat het licht mijn ogen zou beschadigen, maar eerder omdat de hitte het oculair zou kunnen doen kapot springen.

Ik wilde gisteren wat foto's trekken van zonsondergang, maar ik was een beetje te vroeg om een plekje met goed zicht te zoeken. de zon was dus nog vrij helder, al was wel al oranje van kleur.
    Is het in dergelijke omstandigheden al verstandig om foto's van de zon te trekken of loop je dan het risico om je sensor te beschadigen door hitte, of om je lenzen op zeep te helpen?

Johan

Standaard Re: foto van de zon?

als de Zon al Oranje begint te kleuren geen probleem hoor, gebruik wel een korte sluitertijd voor alle zekerheid, (wat meestal het geval zal zijn als je tegen de Zon in fotografeert).
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    Onze albums: http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3

Als je er kan in kijken is het ok !
    Mijn fotosite ??? [ www.lievenlens.be ]

Toch nog oppassen met compacts en DSRL's met "live view" . De betrokken CCD blijft nl. permanent belicht (geen of open mechanische sluiter) en de zon kan daar rustig lokaal veel warmte ontwikkelen gedurede de tijd dat de camera mooi gefocust naar de zon is gericht, te "wachten" op het juiste moment. Vooral korte sluitertijden die dan op hun beurt grote lensopeningen vereisen, zijn ideale CCD branders.

Een tip: als je camera begint te roken...

...is het te laat.

(sorry, kon het niet laten)

Soortgelijke discussies

1. Fietsverlichting verplicht of niet ?
    Door kartix in forum Chit Chat
    Reacties: 14
    Laatste bericht: 25 augustus 2004, 23:16

Labels voor deze discussie

Regels voor berichten