Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Standaard Flitsen, hoe werkt dat?

Ik heb een Sony DSC-F171 camera met ingebouwde flitser.

Wat gebeurt er als ik een binnenopname met een flitser maak?

Volgens mij wordt er een lichtmeting gedaan op het moment dat de ontspantoets half wordt ingedrukt.
    Dan wordt daardoor sluitertijd / diafragma vastgesteld.
    Flits is volgens mij een vaste hoeveelheid licht; niet door de camera te wijzigen.
    Bij geheel indrukken van ontspanknop gaat flits af met deze waarden van sluitertijd / diafragma.
    En dan is de foto genomen

Is deze denkwijze juist?

Hoe werkt dat dan met een externe flitser, hoe weet de camera hoeveel licht de externe flitser afgeeft?

En als laatste, wat als er gebounced wordt?
    Dit weet de camera dus niet; de camera ziet niet als de lamp b.v. schuin omhoog gericht staat. Hierdoor zou dus altijd een onderbelichte foto ontstaan.....

Vele vraagjes... maar...
    Ik ben al een tijdje op zoek naar uitleg over de werking van een camera met flitser, maar vind op internet en in boeken alleen uitgebreide informatie over sluitertijden, diafragma enz...
    Maar deze informatie vind ik nergens....

Er zullen wel vele foutjes in mijn denkwijze zitten, maar ik hoor graag jullie commentaar.

Groetjes,
    Peter

Standaard

een kort uitlegje....
    het flitsresultaat wordt gemeten op het onderwerp, dat gaat razendsnel, genoeg belicht dan stopt de flits.

Standaard

Dan heb je nog camera's met aangepast (externe) flitsers, daar is de samenwerking nog dieper. Flits wordt gebruikt voor AF, etc. Sommige flitsers hebben een ingebouwde zoom en passen zich aan aan de gekozen brandpuntsafstand om het licht maximaal te bundelen op die afstand. Sommige flitsers weten ook wanneer ze bouncen etc...

Als je er niet uitkomt via automatisch flitsen, dan kun je nog altijd naar volledig manueel gaan...

BTW, ik denk dat je een sony 717 hebt
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

Standaard

als je bounced met een externe flitser weet de camera dit wel volgens mij, de flitser geeft echter door in welke hoe ie staat.
    visit my website : http://www.freewallpapersite.com

Standaard

Het is de flitsduur die de juiste belichting heeft (zoals men zonder flits zou fotograferen)
    Flitsduur kan ergens tss 1/500 en 1/40000 sec zijn (bij de 717 weet ik het niet, het kan evengoed tss 1/1000 en 1/5000 sec. liggen).
    Ook zal je reeds gemerkt hebben dat bij flitsen bij de 717 steeds gepaard gaat met 2 flitsen, eerste is de pré-flits en dient om de afstand te meten, de 2de flits is de echte flits (nadeel hiervan is de trage shutterlag). Bij sommige camera's is het gekoppeld aan afstandsmeter (mischien ook bij de 717 - niet echt onderzocht) zodat als men dichtbij flits je een korte flits krijgt (bv 1/10000) en op grotere afstand een langere (bv 1/500 sec.)

Indien je gebruik zou maken van een externe flits dan zal die meestal een sensor hebben om het weerkaatste licht te meten en daardoor kan hij de flitsduur regelen, dus als je onrechtstreeks zou flitsen dan blijft alles perfekt want hij meet het licht die weerkaatst wordt door het onderwerp.
    Mocht je filters op de camera gebruiken dan zou alles verkeerd werken indien externe flitser tenzij de cel die het weerkaatste licht in de camera zit (TTL flits of Throug The Lens flits) of zoals bij de 717 naast frontlens (en hou dus rekening met eventuele filters), dan werkt het perfekt.

daVinci
    www.pbase.com/davinci/ die spijtig genoeg niet meer ge-update wordt (tijd ....)

Standaard

Originally posted by fredericrom
    als je bounced met een externe flitser weet de camera dit wel volgens mij, de flitser geeft echter door in welke hoe ie staat.
    Dat is niet voldoende: de hoogte van het plafond (waartegen je bounced) speelt ook een rol, maar ook de aanwezigheid van spiegels en zo.
    De camera maakt gebruik van een aantal preflitsen, die toelaten het effect van de flits te meten. Bij een laag plafond zal de camera dus zien dat er bij een preflits meer licht aanwezig is dan bij een hoog plafond.

Jörg
    Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

Standaard

Originally posted by VJ
    Originally posted by fredericrom
    Dat is niet voldoende: de hoogte van het plafond (waartegen je bounced) speelt ook een rol, maar ook de aanwezigheid van spiegels en zo.
    De camera maakt gebruik van een aantal preflitsen, die toelaten het effect van de flits te meten. Bij een laag plafond zal de camera dus zien dat er bij een preflits meer licht aanwezig is dan bij een hoog plafond.

Jörg
    en het licht dat weerkaatst neemt kleur van zoldering over !!! opletten dus !
    daVinci
    www.pbase.com/davinci/ die spijtig genoeg niet meer ge-update wordt (tijd ....)

Standaard

Al met al is het een aardig ingewikkeld stukje techniek.
    Het lijkt simpel, maar er komt veel meer bij kijken.
    Maar met deze uitleg krijg ik toch al een aardig beeld van de werking van een externe fliter icm met een camera.
    www.dpix.nl event photography

Standaard

Hier nog wat uitleg en in de thread nog enkele handige links.
    http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPI...archTerms=,ttl

Mark.
    Canon 10D, gLaasjes, lampjes,...
    LidNr. BD0211BE

Soortgelijke discussies

1. 10D frontfocus? test? retour Canon?
    Door JanVG in forum Camera's
    Reacties: 34
    Laatste bericht: 9 maart 2004, 09:25
  2. MEDEDELING van phille
    Door Phille in forum Algemeen
    Reacties: 66