Hallo fotovrienden,
Met mijn D7000 kan ik via het CLS systeem van Nikon draadloos flitsers aansturen. ik heb een Metz 44 af-1 Flitser met ook een Slave mode. dit werkt slechts heel beperkt. soms gaat het wel, soms gaat het niet. Zelfs al niet bij een meter afstand? hoe doen jullie dit? Waar kan het aan liggen? Ik was nog niet van plan gelijk al een trigger/reciever setje aan te schaffen (met gelijk een paraplu, swivel en statief)
Nikon D7000 - 18-105 - 85 1.8 - 35 1.8 - 70-300 + flitsspul
www.sjoerdfotografie.webklik.nl --- www.facebook.com/sjoerdfoto
Met 2 Nikon flitsers komt mij het probleem onbekend over als je maar zorgt dat het oogje van de flits de pop-up goed kan zien en soms moet je daar de flitskop 180gr voor draaien. Alles goed instellen is een must. Zelfs met de flits achter mij opgesteld, werktte het.
Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...
ik heb zo'n ding op mijn camera dat feeënstof gooit naar een ding aan mijn flitser waardoor mijn flitser flitst op het goede moment. Meer kan ik er ook niet over zeggen.
The Knight That Says Ni...kon
Is de firmware ook bij-de-tijd?
http://www.metz.de//de/blitzgeraete/...1-digital.html
Groet Hans.
Bij mij werkt dat goed , ik heb ook die Metz .
Maar de batterijen moeten goed geladen zijn , anders heb ik er ook nog geen problemen mee gehad.
Ook als de camera achter je ligt/van zijwaarts het licht krijgt? Inmiddels ben ik erachter dat hij het alleen doet alser echt recht in de flitskop geschoten word.
ik heb nu net een set studioflitsers gekocht twee flitskoppen 6 plu dus drie stellen van 2 zelfde kleur en twee statieven ik zat daar ook over na te denken hoe ik die tweede zou kunnen doen mee flitsen maar ik heb het geprobeerd en die tweede gaat vanzelf aan met de eerste dus zit daar een triggersysteem ingebouwd zou dat ook niet in de nieuwe flitsen zitten van nikon
Maar een studioflitser is heel iets anders als een reportage flitser. dat werkt waarschijnlijk via een radiosignaal, en dit gaat via lichtmeting.
Ik denk dat de Metz flitsers niet CLS zullen flitsen.
Ze zullen wel af gaan misschien, maarTTL flitsen zal wellicht niet lukken,
als je dat in een studio opstelling al zou willen natuurlijk![]()
Metz flitsers ondersteunen wis en zeker TTL, wat is dat nu?
En ze kunnen perfect aangestuurd worden door de ingebouwde flitser of door een flitser op de camera, net zoals een Nikon flitser.
oeps
in de meeste Nikon Speedlites zit hetzelfde triggersysteem als in studioflitsers: ik zie licht en flits vrolijk mee.
Om een of andere reden staat dat niet meer in de handleiding. Dus in t kort
Flitser op 'remote'
'OK' knop even ingedrukt houden tot er een keuzelijst komt
aan de instelschijf draaien tot je SU4 hebt geselecteerd en op 'OK'.
kies 'on' en druk nogmaals op 'OK'
veel succes met uit het menu te geraken
Nu flits je flitser mee als hij een flits waarneemt. Het oog waarmee hij dat doet zit bij de SB900 (en ik denk bij allemaal) naast het klepje van de batterij.
Op deze wijze kan je de flitser manueel gebruiken (zoals god het bedoelt heeft)
voor meer infot google 'Nikon speedlites SU4'
The Knight That Says Ni...kon
Fwiw, ik heb een Metz 58 AF1 liggen die niet correct belicht op i-TTL, in tegenstelling tot de SB-800's. Daarnaast is de reflectiespiegel ondertussen vastgelopen ergens in het breedhoeksegment. Imho regelrechte rotzooi alhoewel ik uitermate tevreden was over de vroegere staafflitsers van Metz...
Cheerio.
F.
Mijn 58AF-1 verlicht uitstekend op i-TTL. Ik zorg er ook voor dat de laatste versie firmware erin staat. Een vastgelopen zoomkop is zuur, maar dat kun je (laten) repareren.
Om het nu "regelrechte rotzooi" te noemen lijkt me erg overtrokken.
Groet Hans.
Laatst gewijzigd door J.Hoes; 4 december 2011 om 19:27
Hoor ik daar dat er last is van een vastzittend/ratelend spiegelelement in een metz? Ik heb precies hjetzelfde, al van begin af aan! Bij opstarten is hij standaard 5 seconden aan het ratelen, echt een ****herrie. Zeker bij opdrachten...
Terugdoen?
denk dat je toch eens langs de winkel moet paseren, een flitser die bij het opstarten langs alle kanten rammelt lijkt me niet oke....
ik denk het ook. ik ga er wel een filmpje van maken en opsturen!
Vandaag deze opgestuurd, ben benieuwd wat ze ervan zeggen. heb nog garantie...Heb gezegd dat ik m'n geld terugwilde om daarna een SB-600 te kopen. dan maar een echte Nikon!
net voor de jaarwisseling mailtje gekregen; 67 euro reparatiekosten. Aan een 150 euro flitser ga ik dat niet doen natuurlijk...teruggebeld en gezegd dat dit garantie moet zijn.
Eergister mailtje gehad, zijn nog steeds in overleg of het nu wel/niet garantie word.![]()