Weergegeven resultaten: 1 t/m 12 van 12

Discussie: DOF in praktijk

Standaard DOF in praktijk

Waarschijnlijk al veel over geschreven ...
    Ik vroeg me af hoe jullie in praktijk het juiste diafragma kunnen kiezen voor de gewilde DOF te hebben, zonder je DOF-preview hebt op je toestel.

Tot nu is het trail & error bij mij maar ik zou het fijn vinden om te weten welk diafragma ik moet kiezen als ik een bepaalde afstand heb van een object, om een bepaalde DOF te verkrijgen.

Vooral bij close ups lijkt me dat moeilijk (0.5 cm minder scherpte is dan wel veel ...). Op het net lees ik vaak dat men dit via trail & error dit doet ... Ik zou toch graag hebben dat mijn ratio mislukte/gewilde DOF verbeterd Iemand tips/ervaringen voor mij?

Het programma dofmaster kan helpen, weet ik ... Maar in praktijk lijkt me dat niet echt werkbaar.

Standaard Re: DOF in praktijk

Heeeel veel oefenen, dan krijg je er vanzelf inzicht in.

Dat is althans hoe ik het probeer voor elkaar te krijgen. Ik heb een Nikon D50, zonder DOF-preview.
    One day, I would like to make nice pictures :-)
    www.lucaskoijen.nl

Hier een link naar de berekenig ervan http://www.dofmaster.com/
    Mvg, drh

"Waar doe ik het mee! met mijn 7D" Album Klik

Hi,

Wil je een bepaalde dof met een mooi bokeh dan,
    probeer:

1) zo dicht mogelijk bij uw onderwerp te gaan staan (dat het er nog op staat)
    2) zo groot mogelijk diafragma (klein getal), of een dat de minimum dof geeft
    3) zo lang mogelijke lens (zodat (1) nog opgaat) in mm natuurlijk.
    4) zo contrastrijk mogelijke achtergrond
    5) gebruik de lens met het beste bokeh

Ik heb dat niet uitgevonden, staat op de website waar de lenzen beoordeeld worden volgens bokeh kwaliteit

DPaul.
    DPaul - AFIAP
    5D mkII, D800E, m42, nikkors, czjs, olys and other stuff

al bedankt voor de reacties.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
    Hi,
    2) zo groot mogelijk diafragma (klein getal), of een dat de minimum dof geeft
    Bij close up heb je dan toch vaak dat de achterste blaadjes bvb niet meer scherp zijn ?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cactuske Bekijk bericht
    Bij close up heb je dan toch vaak dat de achterste blaadjes bvb niet meer scherp zijn ?
    Ik denk dat hij ervan uitging dat je zo min mogelijk DOF wilde. Bij macro moet je inderdaad juist en kleiner diafragma nemen als de DOF te weinig is.

Volgende vind ik een interessante tip om bij macro uw scherptegebied maximaal te benutten.

Het gebied dat scherp is (DOF) , bevindt zich zowel vóór als achter uw scherpstelpunt. (1/3e voor; 2/3e achter).

Meestal ga je op de voorkant van het object focussen (hoe zou je zelf zijn) en dus het scherptegebied vóór het scherpstelpunt wordt dan eigenlijk niet gebruikt. En bij een beperkte dof valt het achterste van het object soms buiten het scherptegebied achter het scherpstelpunt (dit gebied gaat dus niet ver genoeg).

De truuk bestaat er nu in om iets verder te focusen, waardoor het object zowel in het scherptegebied vóór als achter komt te liggen, en dus uw scherptegebied maximaal wordt benut. Je gaat als het ware uw scherpteveld tov het object wat gaan verleggen. Concreet ga je dan meer van uw object scherp krijgen.

Wat moeilijk om uit te leggen, maar lees het anders maar een paar keer.

Verder : gebruik maken van een macrolens en naar de hoge F-waarden gaan (vb F22 of zelfs meer). Als je te weinig licht hebt, een indirecte flits gebruiken.
    Verder heb je bij macro van "niet-levende objecten" de tijd om het te berekenen en kan je dofmaster gebruiken.
    OF je kan een gok doen en dan achteraf uw resultaat bekijken (vb beginnen aan F22 en indien nodig F nog verhogen).
    OF je kan uw DOF preview knop op uw DSLR gebruiken.
    Laatst gewijzigd door PSG; 1 oktober 2006 om 23:53

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
    Ik heb dat niet uitgevonden, staat op de website waar de lenzen beoordeeld worden volgens bokeh kwaliteit

DPaul.
    Dpaul,

Graag een adres van deze site aub.
    Dank u.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cactuske Bekijk bericht
    Waarschijnlijk al veel over geschreven ...
    Ik vroeg me af hoe jullie in praktijk het juiste diafragma kunnen kiezen voor de gewilde DOF te hebben, zonder je DOF-preview hebt op je toestel.

Tot nu is het trail & error bij mij maar ik zou het fijn vinden om te weten welk diafragma ik moet kiezen als ik een bepaalde afstand heb van een object, om een bepaalde DOF te verkrijgen.

Vooral bij close ups lijkt me dat moeilijk (0.5 cm minder scherpte is dan wel veel ...). Op het net lees ik vaak dat men dit via trail & error dit doet ... Ik zou toch graag hebben dat mijn ratio mislukte/gewilde DOF verbeterd Iemand tips/ervaringen voor mij?

Het programma dofmaster kan helpen, weet ik ... Maar in praktijk lijkt me dat niet echt werkbaar.
    Dat is inderdaad zeeeer veel.

Normaal in de macrofotografie heb je maar een paar millimeter DOF, soms maar 1 mm.

Als je de afstand tot het object verkleint word je DOF kleiner, vergroot je de afstand wordt de DOF groter zonder je diafragma te hoeven veranderen.

Dus niet alleen je lens en ingesteld diafragma bepalen de DOF, ook de afstand.

Dus als je met moeilijke lichtomstandigheden zit en je kunt niet naar een kleiner diafragma omdat je dan met je tijd in de problemen komt kun je gewoon het grootste diafragma nemen en je afstand tot het onderwerp vergroten. Achteraf iets meer croppen op de pc.

Diafragma's van f22 heb ik persoonlijk nog nooit gebruikt. Dan heb je wel een berg licht nodig.

Anderzijds f 3.5 op de kortste scherpstelafstand van de macrolens( ongeveer 45 cm) geeft een DOF van maar 1 mm. Hiermee krijg je een vlinder (als hij een beetje wil meewerken ) nog volledig scherp op de foto met een zeer egale achtergrond.

Het is zoals men hier ook al aangeeft ook een beetje ervaring met de lens.

Je moet ze bij manier van spreken van binnen en van buiten kennen.

Maar normaal gezien heb je voor een 180mm macrolens f8 nodig om een normale vlinder scherp erop te krijgen.

Zijn de beestjes kleiner dan kun je naar f5.6 of zo gaan. Krijg je een koninginnepage voor je lens zul je naar f 10 of hoger moeten gaan.

Ik zeg dit uiteraard met in het achterhoofd dat je sensor zoveel mogelijk evenwijdig met het object is.

De afstand tot het object en de afstand object /achtergrond spelen hier uiteraard ook een belangrijke rol in.

Heeeeeel veel oefenen zodat je de mogelijkheden van je lens kent.
    Groetjes
    ----JO

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stefken Bekijk bericht
    Het gebied dat scherp is (DOF) , bevindt zich zowel vóór als achter uw scherpstelpunt. (1/3e voor; 2/3e achter).
    Ja hoor, daar gaan we weer. Net als '72 dpi voor web' blijkbaar onuitroeibaar.

Lees dit eens:
    http://abetterphotoguide.bizhosting....ield_info.html
    http://www.vanwalree.com/optics/misconceptions.html
    http://www.photokaboom.com/photograp...7_dof_myth.htm

Bedankt voor de erg interessante antwoorden!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
    Zal ik eens goed nalezen.
    Wel 1/3 - 2/3e is dan misschien niet altijd juist. Voor mijn betoog doen die getallekes er niet toe.
    Laatst gewijzigd door PSG; 3 oktober 2006 om 02:34

Regels voor berichten