Na meer dan een jaar hier langs te komen om allerlei topics te lezen heb ik eindelijk besloten om mij te registeren en de reden daarvoor is dat ik op mijn foto's een dikke zwarte stip heb. Ik heb deze stip enkele weken geleden opgemerkt. Daarvoor heb ik er nooit last van gehad en ik had niet meer van lens gewisseld sinds ik de voorlaatste keer foto's had genomen.
Als ik van lens verander blijft de stip dus zal het volgens mij niet aan de lens liggen en als ik de uv-filter eraf haal blijft de stip ook op de foto's verschijnen.
Ik heb hier al de zoekfunctie gebruikt maar niet echt iets tegengekomen wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Hieronder een link waarop een foto met stip kan bekijken:
http://i28.photobucket.com/albums/c2...d/DSC_0062.jpg
Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door NicG; 26 december 2005 om 11:55
NicG,
9 op 10 is dit een stofdeeltje.
Wat je nu kan doen is de CCD te poetsen....
Yep, stof. Zelf kuisen of binnendoen (met deze dagen mag je rekenen op min 3 weken)
BD0481BE - fotosite
Daar had ik ook al aangedacht. Maar ik ging er van uit dat stofdeeltjes veel kleiner waren vandaar mijn vraag.
Ik heb bij mijn zoektocht hier op 't forum al heel wat informatie tegengekomen ivm het reiningen van een ccd blijkbaar is een "simpele" en goedkope oplossing is die met scotch tape.
Of is er in de buurt van het Leuvense een fotograaf die dit supergoed kan? Of moet het toestel zowiezo naar de beuckelaer?
Alvast bedankt voor de moeite.
Laatst gewijzigd door NicG; 26 december 2005 om 14:16
Oeijejoei !!!
Ik denk dat uw camera naar de vaantjes is !!
Ik zou hem niet laten herstellen of kuisen zulle !!
Weet je wat ? Ik geef er u nog enkele €'s voor![]()
![]()
( flauw grapje he ! )
Het is gewoon wat stof ( niks erg )
Gewoon eens zoeken op ccd reinigen hier en je kan weken aan één stuk lezen.
Is eigenlijk niks moeielijk aan hoor !!
Mijn fotosite ??? [ www.lievenlens.be ]
Het is een vreemd fenomeen maar stofdeeltjes die langdurig op een sensor zitten laten stippen achter die met de tijd groter worden...kan niet goed zijn voor de ccd/cmos...kuisen die handel!
Is niet echt een vreem fenomeen hoor, dat groter worden van een stofdeeltje op de CCD ... Stofpartikel wordt elektrostatisch geladen op de CCD, en als gevolg van deze lading trekt dat 1 partikeltje nog eentje aan, dat weer geladen wordt, en zo verder ...
Bijgevolg worden vele kleintjes snel 1 groot![]()
Groetjes,
DVdB
Zo'n schattig Nikon kodakske en wat glas erbij ...
Met een perslucht spuitbus doe je al heel veel stof wegwaaien zenne![]()
http://www.fotokonijnenberg.nl/product_list.php?idc=600 of http://www.warehouseexpress.com/inde...ing/kenro.html
D70 + Sigma 17-70 Macro, SB-800, SB-28, sigma 70-200, sigma 180 macro, lowpro computrekker,2 x manfrotto 190pro + 229 kop, Gitzo RA4 en RN4 kop een eenigte paraplukes en nog veel rommel :)
als ik jou was zou ik eens gaan zien bij die fotozaak in het begin van de tiensesteenweg, sorry ben ff zijn naam kwijt.
ZEKER geen scotch tape gebruikenOorspronkelijk geplaatst door NicG
, er bestaan produkten genoeg die beter zijn , en het goedkoopste is hem even onder de kraan houden misschien
![]()
De goedkoopste reiniging en eentje waar zeker geen nadelen aan kleven is gewoon een blaaspeertje (zonder borstel) te kopen en daarmee enkele keren in de camera spuiten met omhooggeklapte spiegel.
Ik heb zo een mooi Giottos 'raketje' als blaaspeer en krijg al een jaar lang alle stofjes weg. Pas als blazen niet meer helpt kan je naar krachtigere, omslachtigere en duurdere methodes grijpen. Opletten met spuitbussen met perslucht: bij sommige types komt drijfgas mee en spuit je een soort film over je CCD.