|
|||||||
| Registreer | All Albums | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| Ter Zake Forum voor dieper gravende (technische) discussies over de kwaliteit van foto's of technische zaken rondom digitale fotografie. In dit forum worden serieuze bijdragen méér gewaardeerd dan grapjes. |
![]() |
|
|
Discussietools | Weergave |
|
|||
|
Mogelijke oplossing = polarisatiefilter (werkt ook niet altijd ...
nu ja werkt altijd maar je ziet niet altijd het effect )
|
's Middags foto's nemen met volle zon is eigenlijk geen goed moment. Veel te sterk licht en de kleuren zijn ook niet mooi.
Neem de foto's eens in de vroege voormiddag of in de late namiddag (wanneer de zon niet hoog aan de hemel staat). |
|
||||
|
een circulaire polarisatiefilter? Wat kost dat?
Kan ik dan nog uit de hand trekken of worden de sluitertijden daardoor langer? Mijn collega heeft een, weliswaar zeer degelijke, compact (canon ixus 890) en bij hem is de lucht steeds diepblauw? Frustrerend hoor
|
|
|||||
|
parameters in je toestel anders instellen.
gebruik zelf nooit een filter en al mijn luchten zijn blauw. tijd van fotograferen speelt natuurlijk ook een belangrijke rol. grt,bouk.
|
Citaat:
Met een polarisatiefilter verlies je 1 stop aan licht, aangezien je in de zon buiten foto's maakt zal dit geen probleem leveren. Je zegd dat je collega met een compact wel diepblauwe lucht krijgt en jij niet. Misschien heeft de naverwerking (al dan niet in de camera) wel het verschil. |
|
|||
|
Citaat:
![]() Een circulaire polarisatiefilter kost je 1 à 2 stops, dus je sluitertijd wordt 2 à 4 keer langer. In fel licht zou dit geen probleem mogen zijn. |
|
|||
|
Een polaristiefilter op een breedhoek lens is niet meteen een formule tot succes.
Door de brede hoek zal de ene kant van uw foto veel meer gepolarizeerd zijn dan de andere kant. Je zal dat meteen zien als je door de lens kijkt en aan de filter draait, je krijgt het nooit gelijk bij breedhoek. Bij 20mm zal het nog lukken maar bij 10mm niet. Ik denk ook niet dat je van een witte lucht (overbelichting) een blauwe kan maken met een polaristiefilter. Wel van een blauwe een intenser blauwe lucht. |
|
|||
|
't Is een kwestie van belichting. Waarschijnlijk is bij hem het gebouw donkerder dan bij jou. Probeer eens uw belichting aan te passen (-0,7 bv).
|
|
|||||
|
De enige goeie mannier is kijken wanneer je dat gebouw met de zon mee kan fotograferen.
Een pola filter zal u dan helpen om de blauwe lucht nog blauwer te maken. Als je grijze wolken hebt mag je 20 pola's op je lens schoeven, dat helpt u niks ...
|
kijk even in je gebruiksaanwijzing onder parameters.
kan wel kijken hoe die bij mij staan, maar omdat het instellen per camera verschillend is zo ook het effect, heeft het eigenlijk geen zin die van mijn 30D te geven. had eerst ook last van te bleke luchten, tot dat ik de instelling van de parameters had veranderd. grt,bouk. even een toevoeging; de gebruikte lens speelt ook nog een rol.
BD0270NL Canon EOS 30D. beoordelen alleen om het beoordelen. Meer op : www.boukcoriensgallery.fotopic.net Laatst gewijzigd door bouk; 1 augustus 2008 om 19:51 |
|
|||
|
afhankelijk van de mogelijkheden, enop dagen dat de zon zichtbaar is uiteraard: de "blauwste" lucht heb je wanneer je 90 graden op de zon fotografeert, dus met de zon aan je zijkant zeg maar... is natuurlijk niet altijd haalbaar en werkbaar; ook schaduwen gaan dan een rol spelen, maar wat betreft blauwe lucht: 90 graden op de zon!
![]() en anders photoshop hé --> adjustment - layer color-balance, instellen op blauw, en dan je gebouw opnieuw met history brush te voorschijn toveren... |
|
|||||
|
Citaat:
geen filters gebruikt. grt,bouk.
|
heb jij ook niet een 17-40? Die is geweldig wat betreft detail, kleur, saturatie... ik heb nooit meer witte luchten als ik een beetje oplet hoe ik ga staan. En er zit ook geen filter op.
|
Citaat:
grt,bouk.
|
Met een Sigma 10-20 en zeker op 10 mm heb je vrijwel nooit een egaal blauwe lucht, omdat de beeldhoek veels te groot is hier voor, er zal dan altijd een verloop in het blauw zitten. Af en toe op zeer droge dagen lukt het om met die lens echt egaal blauw te schieten.
|
Citaat:
grt,bouk.